e Schoone Waardin" in gesprek met Francisca van Vloten GERDIPREGER hebben. "Ik ben begonnen met fictie", zegt zij daar over, "ik wil daar ook graag weer naar toe (zo lijkt het me onder meer leuk 'ns een ouderwetse Engelse detective, met voora veel geestelijk speurwerk en verplaatst naa nu, te schrijven), maar 'secundair' werk essays, artikelen, studies en dergelijke komt er altijd weer tussen. Ik houd van betrokken, bewogen onderzoek dat zich baseert op feiten, zich evenwichtig presen teert en min of meer onbewust een emotio nele drijfveer heeft. Want alles is uiteindelijk toch subjectief, niets staat ooit volledig op zichzelf". Francisca is onder meer redacteur van de Slib-reeks, het Zeeuws Tijdschrift, lid van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde bestuurslid van het Frederik van Eeden genootschap, beschermvrouwe (wat een prachtig woord is dat toch!) van het Flaafner-genootschap en zij telt onder haar publicaties het toneelstuk Mono Stereo (in 1977 op de planken gezet door toneel groep Centrum), de voorstudie 'Eenvoudig Aesthetisch Beweeg' (1989), het prachtige brievenboekje Heimwee houdt ons gevan gen. Kunstenaarsbrieven aan Mies Elout Drabbe in Domburg (1990), de biografische studie Het Kostelijckst van Al. Een schets van Johannes van Vloten (1991), het Zeeuws katern En het leven droom. De kun stenaarsfamilie Góth (1992), de herden kingsuitgave Een Hartstochtelijk Hemelbe stormer. Johannes van Vloten in Beeld (1993) en vele vertalingen, artikelen, ver halen en gedichten. En dan heb ik het nog niet eens over liedteksten die ze vertaalde voor Ramses Shaffy, 'die slordige, grote Russische ziel', zoals ze hem enigszins ver tederd noemt. Johannes van Vloten (1818-1883) Beeldende kunst en literatuur: dat zijn de bronnen, waaraan F_ancisca van Vloten (Leiden, 1950) zich laaft, die haar inspireren en haar tot in iedere cel laten voelen dat zij waarlijk leeft. 'Kunst studeer je niet, dat ben je', is haar overtui ging. Francisca van Vloten is: kunst. Daarvan heeft iedereen die op Pinkster-zondag afstemde op Omroep Zeeland's cul turele programma "De Schoone Waardin", waarin zij de hoofdgast was, zich kunnen over tuigen. Francisca werd voor dit programma uit genodigd, omdat ze sinds de tijd dat ze samen met haar man Arnold van Houtum in Domburg woonde en werkte (1983-1988) veel voor het culturele leven in Zeeland heeft betekend. Francisca heeft haar 'kunst- bewustzijn' als een soort familieschat via haar genen meegekregen van haar voor ouders, zoals de roemruchte negentiende eeuwse theoloog en filosoof Johannes van Vloten (1 81 8-1 883). Zij houdt die 'schat' niet voor zichzelf, maar ze investeert, doet onderzoek, boort nieu we terreinen aan en komt dan met publicaties, waar zij niet alleen zelf met heel veel plezier aan heeft gewerkt, maar waar ook nog eens veel mensen iets aan

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 22