ons gevangen. Kunstenaarsbrieven aan Mies Elout-Drabbe in Domburg. Mies Elout onderhield een intensieve briefwisseling met Jan Toorop en Rik Roland Holst. Toorop had een Oosterse achtergrond. Hij was van mening dat iemand die hem niet zag tegen die achtergrond, zijn werk niet volledig zou kunnen begrij pen. "Je kon merken dat de oosterse gedachtenwereld Mies Elout enorm aansprak. Haar zoon is op een gegeven moment eerst naar Singapore en vervolgens naar het toenmalige Indië vertrokken om er bij een handelsbank te gaan werken en zij is met een vrachtboot naar Singapore gereisd om hem daar te bezoeken. Dat was in 1926. Uit die tijd zijn prachtige tekeningen bewaard gebleven, hoewel Mies ervoor terugschrok portretten van oosterlingen te maken omdat ze dacht hen niet voldoende te kunnen doorgronden. Ze was buitengewoon goed in het schilderen van portretten. Zo heeft ze niet alleen prachtige portretten gemaakt van Mondriaan en Toorop, maar ook veel kinderportretten. Vooral de ogen vallen op in haar werk. Die spreken altijd. Daar kun je bijna het hele karakter in afle zen." Op verzoek van een landelijke uitgever werkt Francisca aan een biografische studie van Mies Elout-Drabbe en haar tijd. Dat laatste mag men ruim opvatten: ook de uitstraling van die tijd door Nederland heen en naar het buitenland toe. "Die periode blijft me boeien en bezighouden. Ook door het gedachtengoed uit d e tijd. De culturele erfenis, de zekerheden die de mensen toen achter zich moesten laten en op een andere wijze moesten zien te verwerven, wat je dan langs allerlei wegen ziet uitmonden in een Eerste Wereldoorlog die eigenlijk het werkelijke einde van de negentiende eeuw betekende. Hoe mensen zich daar dan weer uit worstelden, ondanks het feit dat een heleboel idealen voorgoed verloren waren gegaan. Zeker het geloof in de mensheid. Dat heeft in die tijd een ongelofelijke deuk gekregen." "We leven nu weer in een overgangstijd naar een volgende eeuw, denk je dat iets dergelijks zich weer voor zal doen?" Ze schudt gedecideerd haar hoofd. "Nee, er zijn overeenkomsten, maar ik geloof niet dat zoiets op een zelfde manier nog eens zó kan gebeuren. Ik denk dat we b jna allemaal nu toch wel 'sadder and wiser' zijn." Vanwege haar kennis en liefde voor Domburg en de beelden de kunst kreeg Francisca een adviserende taak in het Mondriaan herdenkingsjaar bij de totstandkoming van het boek Mondriaan voor begin ners en schreef zij 'Dromen van Weleer. Kunstenaars in Domburg 1898-1928' voor de catalogus bij de twee Zeeuwse 'Mondriaan-tentoonstellingen' die, met kunst zinnig Domburg als uitgangspunt, van september 1994 tot januari 1995 zullen piaatsvinden. Onlangs verscheen ook van haar hand de publicatie in het licht van Toorop en Mondriaan, een cultuurhistorische wandelgids over de kunstenaars die begin deze eeuw in Domburg exposeerden, een initiatief van de VVV Domburg/Oostkapelle en de Stichting Educatief Toerisme Zeeland 'Oranjezon'. Domburg neemt dus een bijzondere plaats bij Francisca van Vloten in. Niet alleen heeft ze er samen met haar man Arnold met veel plezier gewoond, maar bovendien ontmoet ze er het verleden, dat haar zo intrigeert, steeds weer. Ze Cultuurhistorische wandeling door Domburg o.l. v. Francisca van Vloten, in het kader van de tijdens de Zeeland Cultuurmaand gegeven workshops van de SETZ 'Oranjezon', beginjaren negentig 1 45

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 27