Jacoba van Heemskerck, Bloemstilleven, z.j., olieverf op doek. Zeeuws Museum, Middelburg wijn en aten wij Zeeuwse hapjes. Pico was een trouwe studievriend van Otie. Groter tegenstelling leek nauwelijks moge lijk: Otie met haar schitterende ogen en enthousiaste gebaren naast de bleke en bedachtzame Pico. Ons bezoek was begon nen met een wandeling door de prachtige tuin van villa De Wael. Het gesprek werd zo gedetailleerd dat mijn aandacht verslapte en ik zelf op onderzoek ging. Halverwege het gazon stond een houten prieeltje dat bij nadere beschouwing draaien kon. Ik ver moedde dat het was bedoeld voor herstel lende zieken; de halfopen zijde van het huisje kon men met de zon mee laten wen den zodat die bron van licht, enigszins getemperd, haar heilzame werking kon doen. Pico vertelde mij dat zijn ouders een Jacoba van Heemskerck hadden, hij nam mij zelfs mee naar binnen om het werk te laten zien. Het was een olieverfschilde ring van bloemen, in een wit geschilderde houten lijst. "Mijn ouders hebben het op een van de eerste Domburgse tentoonstellingen gekocht, in 1911 of 1912. Rose campa nula, oranjegele mimulus en blauwe, tja, misschien iris Voor het vroege zogenoemde luministische werk van Jacoba heb ik meer waardering dan voor het latere dat men als cubistisch omschrijft." Hij keek van het doek naar mij. "Daarin overheersen verwarring en onduide lijkheid. Het gebrek aan logica en de natuur wetenschappelijke fouten in de antroposofi sche en biologisch-dynamische theorieën, de mystieke kanten daarvan, de overheer send Duitse invloed Hij schudde zijn hoofd. "Zij exposeert nu toch weer in Nederland", wierp ik tegen. "Haar houtsneden en glas- in-lood-ontwerpen hebben iets heel bijzon ders, vind ik, zeker iets Zeeuws. Denk maar aan de gebruikte motieven van de zee, de bossen, de zeilboten bij Domburg." Pico fronste zijn wenkbrauwen. "Je moet me niet verkeerd begrijpen. Jacoba en Marie Tak zijn mijn overburen. Ik heb hen in de loop der jaren goed leren kennen; zij zijn beiden in kleding en levenswijze oer-hol- lands degelijk en van karakter betrouwbaar oprecht en vriendelijk, hoewel Jacoba op sommigen kennelijk ongenaakbaar over komt." Ik knikte. "Ik weet ook wel wat je bedoelt. Er zit een enorme geladenheid in Jacoba van Heemskercks latere werken die zich naar buiten zou moeten richten om een ver vulling te vinden maar vaak een ik zocht naar woorden, een naar binnen gerichte cirkelgang niet lijkt te kunnen doorbreken. Ondanks dat vind ik een paar van de werken die ik heb gezien prachtig. "Marie Tak organiseert een enkele maal pro- paganda-avonden voor antroposofie en bio logisch-dynamische landbouw. De houding van sommige aanwezigen is zeer kritisch. Van het Domburgse bad- en societyleven houden de twee vriendinnen zich betrekke lijk afzijdig." Pico leidde mij weer in de rich ting van de tuin, maar vlak voor de serre hield ik hem staande. "Dat ben jij." We keken beiden naar een tekening in een notenhouten lijst, rechtsboven gesigneerd M. Elout-Drabbe, Domburg 1913. "Ik was toen tweedejaars in Utrecht." "Heel correct", murmelde ik. "Mevrouw Elout stuurde mij een kaartje naar aanleiding van Jordans kamp", Pico hield het vliegengordijn bij de porte-brisée voor mij opzij. "Zij zou graag zien dat haar zoon eens met hem sprak; Frans gaat zijn laatste HBS-jaar in en moet zijn richting nog bepalen." De volle geuren van een zwaar- zoele zomeravond kwamen ons tegemoet. "Ik heb de vrijheid genomen mevrouw Elout te telefoneren en haar van jouw onderzoek te vertellen. Zij kan je morgenochtend ont vangen." "Maar Pico", ik was volslagen verrast. "Dat is geweldig!" Wij voegden ons weer bij Otie en Henk. Op mijn vraag of er op dit moment schilderijen in het Domburgse tentoonstel lingsgebouwtje hingen, antwoordde Pico ontkennend. Was ik een paar dagen eerder gekomen, dan had ik er moderne grafiek en enkele tekeningen kunnen bekijken. Naar verluidt bereidde men nu een volgende expositie voor, maar daar kon hij niets over vertellen. Vanaf 1911 zijn er elk jaar - behalve in 1918 - schilderijententoonstellingen in Domburg georganiseerd, in een speciaal daarvoor door Toorop ontworpen gebouw tje dat schuin tegenover het Badpaviljoen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 32