tijdelijk tentoonstellingsgebouwtje werd er geëxposeerd. Er bestaat een foto van een tentoonstelling in het Badpaviljoen waarop men de kleine Charley tussen rekwisieten en personages ziet zitten. Toen Charley een zelfstandige kunstenares was, gaf ze de voorkeur aan het ongepolijs te Westkapelle boven het mondaine Domburg. Ze ging er heen met haar drie kin deren; vrienden kwamen en gingen; ze logeerden in Herberg de Valk, een eenvou dig dorpscafé met enige logiesaccommoda- tie waar de jonge vrouw onder het schuine dak kon slapen. Beneden kon ze eten en drinken, buiten of in de schuur achter het café werken en met de kinderen en haar vrienden wandelen. De jonge schilderes Jan Toorop, Charley Toorop, 1927, zwart krijt, coll. Haags Gemeentemuseum Charley Toorop (geb. 24 maart 1891 te Katwijk) leek aanvankelijk voorbestemd voor een carrière in de muziek. Ze was internationaal en artistiek georiënteerd, maar als schilderes was ze autodidact. Op 1 mei 1912 trouwt ze met H. Fernhout, ze is dan kennelijk zwanger: de eerste zoon, de latere schilder Eddy Fernhout, wordt gebo ren op 17 aug. 1912. Heeft de 18-jarige Charley het huwelijk met de merkwaardige Fernhout (waar haar ouders zich tegen ver zetten) afgedwongen? Een tweede kind - de latere filmer John Fernhout die bij Joris Ivens in de leer gaat en een derde kind, Annetje volgen. Het huwelijk met Fernhout - geen degelijke huisvader, drankzuchtig, psychisch in de kreukels, strandt in 1917. Kennelijk voelt Charley Toorop zich dan vrij. Ze leeft met artistieke vrienden, werkt met grote inzet. Ze begint al snel wat te verko pen en ontwikkelt zich tot een vrije en zelf standige vrouw. Artistiek, links, sociaal. Het contact met haar vader blijft bestaan. Hij betaalt het fraaie atelierhuis "De Vlerken" in Bergen aan Zee, waar ze in 1921/1922 gaat wonen (en soms weer een tijd uit gaat), waar zo vele kunstenaars als Roland Holst, Marsman, Ivens haar bezoeken, waar huisconcerten worden gegeven. 1 60 In haar werk zoekt ze naar een persoonlijke variant op het expressionisme. Ze maakt stillevens, schildert torens en havens en portretten. Sociale onderwerpen (arbeiders, cafés) maken een belangrijk deel van haar werk uit. Charley Toorop was via haar vader bekend op Walcheren. Toen ze - vrij van Fernhout - jaarlijks terugkwam gaf ze de voorkeur aan Westkapelle. Ruiger, winderiger, nauwelijks strandleven of hotels? Wat zal haar getrok ken hebben? De karakters of koppen, het basalt van de dijk, de vrijheid? In het dorp moet zij een exotische verschijning zijn geweest. De artistieke vrienden kwamen geregeld langs. Onder wie Marsman. Sporen in brieven Van Toorop bestaan enkele brieven (in de Koninklijke Bibliotheek te Den Haag) die geen twijfel laten over de verhouding. De brieven zijn veelal ongedateerd en buiten gewoon moeilijk leesbaar, krabbeltjes en kattebelletjes. Zelfs de volgorde is nauwe lijks vast te stellen. Er is er een (van 18-7-1924) met een uit nodiging naar Westkapelle te komen. Zie hier de foto: etc. Breng de teekening mee als je komt naar W. Kom toch de 15e, dan ben ik, hoop ik ten minste goed op streek. Zoen op je ogen De foto kan betrekking hebben op een foto van de jonge dichter Marsman, wandelend aan het strand te Bergen, van juni 1924. De tekening moet de tekening zijn die Charley van hem maakte. Er bestaat een ander krabbeltje, ongedateerd en moeilijk lees baar. In de marge lezen we: beetje veel gedronken. Charley moet dan juist terug zijn uit Westkapelle, daarom ligt als date ring september 1924 voor de hand. Het meest intrigerende zinnetje blijft helaas onleesbaar: Donderdagavond Lieve Henny, Stuur me een ander goed kiek je van je. Ben het andere verloren. Spijt me. Zeker met de verhuizing uit Westkapelle. Je ziet ik word in een "verliefd". Gevaarlijk. moeder of hoer. Charley

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 42