en andere brief is verstuurd nadat Charley Toorop een bundel gedichten heeft ekregen; Marsman zit op dat moment in Katwijk en Charley is net terug uit Westkapelle (misschien is het de eerste brief, sept. 1923, mogelijk direct na de erschijning van Verzen of na Pentheseleia en dan van 1925). /eve Henny, Wel bedankt voor je mooie - en mooi uitgegeven verzen - zie hier als contra- adeau een oranje schrift, in de hoop dat er weer goede verzen in komen, ik zie 3 zit weer in Katwijk. Dinsdag ga ik weer naar Bergen met de jongens en Annetje. Ik had het druk hier ben een beetje moe ervan Maar prettig geweest, ■n de kinderen vonden 't hier fijn. Als je lust hebt te komen, dan hoor ik 't wel. Nu gegroet ook van de jongens. Charley Zaterdag Westkapelle In de marge verticaal geschreven: ik heb geen postpapier meer. en andere ongedateerde brief is geschreven, nadat Marsman een exemplaar an het tijdschrift De Vrije Bladen heeft gestuurd; het vrijen wordt niet verzwe gen, maar de relatie is niet zonder problemen: Jeve Henny, Dank voor de "Vrije Bladen". Heel veel moois van Slauerhoff. Van jou verwacht ik iets anders. Ik voel tenslotte nog meer voor de rauwere dingen en de meer directe uit je bundel, dit is alles - Ik denk niet dat ik je zal schrijven om naar Westkapelle te komen, mogelijk wil jij 't niet. Met vrijen schieten we óok al niet op, hoewel ik je een ontstellend lieve jongen vind, en je graag weer eens hier wil zien.... We moeten nog eens veel praten. Zen andere brief bevat nog een bijzondere passage die het conflict tussen twee ndividualistische kunstenaars illustreert: 't Is altijd weer dit: strijd tussen vrijen en wezen. Samen gaat het haast niet. Bij mij tenminste: strijd tussen vrouw zijn en scheppend wezen" (brief Charley (Bergen, juli 1924; het woord wezen kan ook gelezen worden als weten). Er bestaat ook een kaart (met een uitnodiging voor een concert in het Concertgebouw) van de componist Willem Pijper aan Marsman ten huize van Charley Toorop Ut pictura poësis Charley Toorops schilderijen en tekeningen uit de jaren 1920-1925 kunnen we 'aceren in haar oeuvre-catalogus. Het zijn portretten van volwassenen en kin deren, enkele landschappelijke en stedelijke en Zeeuwse onderwerpen, waaron der Veere, en situaties op het land". Een boerenkop ontbreekt evenmin. Het aardigste voor ons zijn enkele schetsen en schilderijen die evident voortkomen uit haar zomers in Herberg de Valk te Westkapelle. De portretten van de café bezoekers aan de tap zijn bekend en gebaseerd op schetsen van bestaande per sonen. Er bestaat ook een foto van zo'n barscène waarop Charley Toorop met Joris Ivens, zoon John Fernhout, gefotografeerd door diens vrouw Eva Besnyö. Bij gedichten is het lastiger de aanleiding terug te vinden en in feite is het 'not done' in de literatuurbeschouwing om zo te lezen. Wie zich aan die code ont- Zrekt, kan onder een aantal gedichten van Marsman wellicht biografische verwij- 161

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 43