vrienden tot de conclusie dat Toorop en Marsman een kortstondige verhouding gehad hebben. In het gedicht 'De blanke tuin' van Marsman staan de volgende regels te lezen die volgens Van Driel het gezicht van Charley Toorop beschrijven: "en in den blanken tuin uws aangezichts onder de donkre rozen van uw haar". Begin oktober verschijnt van Max Dender- mondes hand een nieuw, omvangrijk boek getiteld 'Mondriaan, de man die de charles ton danste.' Ofschoon het boek verifieerba re biografische gegevens bevat, noemt Dendermonde zijn boek nadrukkelijk een 'roman'. Centraal in het boek staat het Parijs van 1935, en Mondriaans veranderen de houding ten aanzien van de wereldpoli tiek. Speciaal het anti-semitisme komt aan bod. Het boek is feitelijk een raamvertelling, waarin het verhaal over Paul Begleiter, een jonge Duitsjoodse emigrant, het venster is naar het leven van de Nederlandse schilder. Delen van het boek spelen buiten Parijs. Enkele fragmenten uit het verhaal die in Domburg spelen, zijn als voorpublicatie van Dendermondes boek opgenomen. Cats, Pingen en Van Loon Karei Porteman, hoogleraar Nederlandse Letterkunde aan de Katholieke Universiteit van Leuven, gaat in op de gelegenheidsge dichten van de in Brouwershaven geboren Cats. Nu niet zozeer diens traditionele emblematische als wel de ouderdomswer ken die een 'nieuwe' vorm van 'innige wereldbeschouwing' laten zien en die ten onrechte zo goed als vergeten zijn. 'Soo dacht ick om de worm die eeuwigh knagen sal'. J.T. Otterspeer, van huis uit filosoof, woont al geruime tijd in Duitsland. Hij relateert zijn Zeelandgevoel in zijn artikel 'De verovering van het grote vlak. Over de beeldend kun stenaar Bob Pingen', aan het werk van Pingen. Hij staat stil bij het werk van deze 'Zeeuwse' beeldend kunstenaar waarvan hij de ontwikkeling over een periode van 20 jaar volgt: van conceptuele kunst tot de vir tuele kunst. Hij komt tot de conclusie dat Pingen op een onnavolgbare manier de kleu ren kan laten spreken en het complex van de grote bewegingen op het witte vlak omzet in bewuste beweging. C.A. van Minnen, directeur van het Roosevelt Study Center in Middelburg, hield op 16 juni in het Stadhuis van Veere een lezing ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling 'Een Nederlandse Amerikaan. Leven en werk van Hendrik Willem van Loon (1882-1944)'. Deze lezing heeft Van Minnen bewerkt tot het artikel 'Een fenomeen herdacht: de terugkeer van Hendrik Willem van Loon in Veere'. Van Minnen bereidt een biografie van deze bij zonder kleurrijke figuur voor. Wat Toorop voor Domburg was, was Van Loon voor Veere. Van Loon ging niet gebukt onder valse bescheidenheid. Hij drukte het zelf als volgt uit: "I put Holland (Veere) on the map". Comelis Bijnkershoek; zover het kanon draagt De Angry Old Man is op bezoek geweest in Den Haag waar hij het nieuwe gebouw van de Tweede Kamer aan een nadere inspectie onderwierp. In de Kazernestraat trof hij bustes aan van beroemde Nederlandse rechtsgeleerden die bij het oud vuil waren gezet. Daaronder de Zeeuwse rechtsgeleer de Bijnkershoek die de rechtsregel van de 3-mijlszone bedacht. De Angry Old Man vindt dan ook dat wanneer een rechtsregel het 300 jaar uithoudt, de buste van de bedenker ervan wel een plaats in Zeeland verdient. Bij voorkeur bij de nieuwe recht bank in Middelburg. Reünie op 't Duin De kunsthistorica Ida Boelema bespreekt het boek dat verschijnt ter gelegenheid van de twee aan, onder andere, Mondriaan gewijde tentoonstellingen die vanaf medio september in Zeeland te zien zullen zijn. In het Zeeuws Museum de tentoonstelling 'Mondriaan en Toorop temidden van hun tijdgenoten in Domburg' en een reconstruc tie van de 'Tentoonstelling van Schilderijen in DOMBURG, Juli-Augustus 1912' in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg, een museum dat ook in septem ber geopend wordt. Janet van der Linde doet zoals gebruikelijk verslag van de culturele activiteiten in Zeeland in de komende maanden. Rest de redactie de Provincie Zeeland, de Stichting Zeeland Cultuurmaand, de Stichting Mondriaanjaar en de adverteerders te bedanken, die mede dit dubbelnummer heb ben mogelijk gemaakt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 4