raars. Een ondefinieerbaar gevoel van vrijheid wordt in hem wakker. u omschrijft hij die vrijheid als het samenvallen van leven en werk. adat hij geslaagd was voor het HBS examen, wordt hij, eind jaren zestig toegelaten tot de Vrije Akademie in Den Haag die net tot Psychopolis was omgedoopt. Pingen die er was gekomen om een vak leren, voelde zich niet thuis tussen de theoretiserende meute en vertrok in 1970 naar Duitsland. Hij woonde er een jaar in een commu ne. Tot diep in de nacht werd er gediscussieerd over de meest banale oblemen. Pingen maakte foto's voor Aktietijdschriften maar in 1971 eld hij het voor gezien en streek neer in Hulst. Al snel was hij er thuis in de lokale alternatieve scene. Daar ontmoette hij onder andere de Hulsterse kunstenaar William Verstraeten met wie hij later zou exposeren. In deze tijd onstaan zorgvuldige composities van mensen hun omgeving, portraits, die hij zwaar aanzet met fotografische hulpmiddelen. De soms schokkende beelden dragen nog een sfeer van zwaarte die hij een tijd lang aan dichte wouden en dichtgespijkerde hscussies in de commune had overgehouden. In 1973 betrekt hij een huis in het aan de grens met België gelegen St. Jansteen. In hetzelfde jaar begint hij een opleiding fotografie aan de Akademie van Antwerpen. Hij komt er in aanraking met de concep tuele kunst die zich in zijn werk lyrisch zou vertalen. De laatste twee jaren van zijn akademietijd studeert hij film aan de Akademie van •ent. In een gesprek over die tijd gaan de gedachten van Pingen terug raar zijn jeugd. Zondag was in Maastricht de filmdag. De halfdonkere ruimte van de bioscoop en de uit lichtbeelden opgebouwde wereld onden in schril kontrast tot de grijsheid van het bestaan die hij door de week ervaarde. De eerste films die hij zag waren westerns, comics n spektakelfilms. In het Gentse filmhuis 'Studio Skoop' vormde hij -ich een beeld van de naoorlogse film. Het medium film is voor hem en mogelijkheid de eigen gedachten en gevoelens volledig onge stoord te reflekteren. Hij maakte twee korte films: 'Cinema Vérité' 975), zwartwit, 12 minuten en 'De Tuin van Daniel' (1976), zwart wit, 18 minuten. De titel 'Cinema Vérité' suggereert een film over het dagelijkse leven maar in feite is het een kunstig gecomponeerde film. et spelen met titels zou een terugkerend element in het werk van Pingen wor- "Cinema Vérité", 1975, 18 mm den. De 'Tuin van Daniel' krijgt op het Oberhausener Filmfestival in 1977 een fllm' zwart-wit, 12 min eervolle vermelding in de categorie internationale studentenfilms. Na de afslui- ng van zijn akademietijd in 1976 stopt hij met het maken van films en kiest voor de schilderkunst. 175

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 57