"(The Scenario for) I did it again", 1974, litho, 50 70 cm 3 Did it Again De conceptuele kunst heeft duidelijke spo ren nagelaten in het vroege werk van Pingen. In de conceptuele kunst verwijst het beeld naar de er achter liggende idee. Door het beeld en de zeggingskracht van de titel kan de toeschouwer op een bepaald spoor worden gebracht. Terugblikkend kan in al zijn werk, of het nu zijn fundamentele werken uit de jaren zeventig, zijn land schappen uit de jaren tachtig of zijn meest recente werk in de Post-Pacman serie betreft, het conceptuele terug worden gevonden. In het begin van de jaren zeventig onstaan fotocomposities; een hand in een land schap; een wit vlak wordt een donkere lucht of omgekeerd; een man in witte overall werpt een vierkante lijst in het water. Deze verstilde handelingen dragen een ritueel karakter en er gaat een theatrale werking van uit. Een stoel in een landschap, in vier foto's vastgehouden, onder de bewegende hemel, verschuivend licht, de titel: 'La Comedia Tragica'. Alle ruimtes die worden afgebeeld, een kamer in Pingen's studen tenwoning te Gent, de bossen bij St. Jansteen, zijn aanduidingen van een binnen wereld, de belevenissen van de kunstenaar op het moment van actie. Lyrisch in beeld en titel doen ze denken aan het klassieke drama want ze vertonen eenheid van tijd, plaats en handeling in een continue flux. Een werk kan als typisch gelden voor deze periode: 'I did it again.1 In dat werk zien we zes foto's dicht naast elkaar op een wit vlak. Close-up van een deur, een hoek van een witte kamer met een omgewoeld bed. I did it again. Een stoelleuning, is er iemand opgestaan? Een wasbekken, vochtig behang, schijnbaar wil lekeurig verspreide gebruiksvoorwerpen, een kaal lampje, een gebruikte handdoek. I did it again. Ook hier was iemand die zijn sporen heeft nagelaten. In een andere hoek van de witte kamer ligt een man met ont bloot bovenlichaam op de grond. Schaamt hij zich en weet hij dat hij bekeken wordt? I did it again. Wat heeft hij gedaan. Wat staat hij op het punt te doen? Iemand kijkt naar buiten. Worden wij bespioneerd? De toeschouwer beschouwt. Wie is zonder schuld. I did it again. Zijn de gebruiksvoor werpen zonder schuld wanneer ik ze bekijk. Concrete poëzie van de tandenborstel, het stuk zeep en het washandje. I did it again. Ja nu. Look out Baby! Gebruiksvoorwerpen en de schilder zelf staan centraal in dit vroege werk van Pingen. Het is een behoedzaam aftasten van de mogelijkheden van het kunstwerk en zichzelf. I did it again niet alleen als het uit beelden van ongedefinieerd schuldgevoel maar ook als verwijzing naar dingen die nog moeten komen. Het vroege werk als voor bereiding op de verovering van het grote vlak. 4 Sereniteit en Dada Nadat Pingen in 1976 de Akademie van Gent heeft afgesloten, gaat hij weer in Hulst wonen. Hulst met zijn markante wal len die toen nog begroeid waren met monu mentale olmen. Die wallen nodigden uit tot menige wandeling om de stad, vaak midden

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 58