de nacht. Het hoorde erbij, een bijna rituele afsluiting van de dag. Na de eer ste vingeroefeningen op het platte vlak in St. Jansteen ontstaan in het dakate- 11er van het rijtjeshuis aan de Nieuwe weg grotere werken die ingetogenheid ademen. In de door golvende bewegingen gedragen vlakken van grijs en wit zoekt het oog naar kleine vleugjes kleur die meteen weer neigen te ontsnappen aan de blik van de toeschouwer. De blik pendelt heen en weer, blijft naarstig op zoek zonder tot rust te komen. Niet het doek als in zichzelf besloten werk is belangrijk maar de flux die de toeschouwer het werk laat vormen. Ook de hande- ig van het schilderen wordt belangrijk: er ontstaan werken met kalligrafisch aandoende tekens. De doeken worden alleen dan geschilderd wanneer de kun stenaar barrevoets is. Uit die tijd stammen doeken met titels als 'White - a play' en 'The Painter'. In het afgebeelde werk 'Six days of a dream study' beweegt de blik van de toeschouwer zich van het lege centrum naar de hoeken. Rechts is egte en pas uiterst links zijn de randen van een aantal doeken te zien die hoe- v el ze integraal deel uitmaken van het werk de eenheid van het lege vlak ver storen dat zonder hen zo perfekt had kunnen zijn. Zulke verstoringen werden ook veroorzaakt door werken in de woning van P ngen, kaartjes, foto's, teksten, die voor vrienden gedacht waren, met vrienden werden uitgevoerd, een onderhuidse humor verspreiden. Deze werken vallen onder de noemer Immaterials waarin het Dada element in het werk van Pingen tot uiting komt. Bijvoorbeeld de schaduw op de muur die blijft lang nadat de zon is onder gegaan. Achter de met witte stof geblindeerde vensters van de woning onstond het Musée d'Art Moderne met als logo de zwevende stoel in de woonkamer. Dozen vol polaroids documenteren deze tijd. Het Dada element van de Immaterials en de sereniteit van de schilderijen worden samengebracht in installaties. Elke expositie van P ngen zou eigenlijk een installatie genoemd kunnen v orden. Hij vindt dat de bezoeker de idee achter de r imte gewaar moet kunnen worden. De expositieruim te bepaalt hoe Pingen de werken hangt en zij bepalen op hun beurt de ruimte. Verder valt op te merken dat het sequentie element uit de I did it again periode doorwerkt in het aan elkaar hechten van twee of meer doeken. Ook de vlakverdeling in regelmatige rechthoeken uit die periode waarbij ejementen uit het werk zich als kontrapunten paren, vinden we in het werk uit deze periode terug. In 1975 en 1978 neemt hij deel aan tentoonstellingen met ardere Zeeuwse beeldend kunstenaars in Hulst en Middelburg. De eerste een- manstentoonstelling heeft Pingen bij Galerie Van in Haarlem. Al eerder in 1974 "The Painter", 1975 "Six days (of dream study)", 1976

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 59