heeft Pingen bij Galerie Van in Haarlem. Al eerder in 1974 kocht de provincie Zeeland werk van Pingen aan en in 1978, nadat zijn werk in de BKR regeling was ondergebracht, kocht ook de gemeente Hulst werk van hem aan. Six days (of dream study)", Het jaar 1981 is voor Pingen in zowel zijn persoonlijk als artistiek leven (in zoverre die te scheiden zijn) een keerpunt. Nadat de leefgemeenschap in Hulst gestrand was, verhuisde hij naar Vlissingen. Op de Nieuwendijk 6 betrok hij een woonhuis annex atelier. Hier wist hij stijlelementen uit vorige periodes tot sprekende combinaties te brengen in grote installaties die in Leiden (Salon O) en in Utrecht ('t Hoogt) werden ingericht. Het rituele element komt naar voren in het uitstrooien van beschilderde stokken in een ruimte en een sereen element is aanwezig in het geluid van de zee dat in de Salon hoorbaar is. Ook het Dada element schuilt om de hoek. Immers de stokken die ver spreid door de ruimte liggen als een rivier sporen de toeschouwer aan ze opnieuw te bundelen en te verstrooien. Het jaar 1984 beleeft Pingen als een nog duidelijker keerpunt in zijn leven. Hij is 33 en kijkt terug op de voorgaande periode in zijn leven die onherroepelijk geschiedenis is geworden. Tegelijkertijd wordt hij gedwon gen vooruit te blikken op het leven voor hem. Het ruikt naar blasfemie 33 als keer punt te nemen maar bij nader inzien is het in feite de erkenning van een wetmatigheid in de eigen biografie. Impulsen die gevolgd werden en besluiten die genomen zijn wor den op hun waarde getest. Wat zijn de waardevolle elementen uit de afgesloten levensfase die nog levensvatbaar zijn voor de volgende'levensfase. Als symbool voor dit keerpunt ziet Pingen het kruis met de lijnen die elkaar snijden en een tegengestelde richting aangeven. Op het snijpunt van de lijnen is het individu in evenwicht. Het kruis verwijst ook naar de tegenspraak die in elke biografie aanwezig is. In 1984 maakt Pingen een installatie in de Middelburgse galerie Dam 43. De kleur oranje, die Pingen later als heilige kleur in tempels in Azië terugziet, hangt verwerkt in verticale stofbanen aan de muur en onder streept ook hier het sacrale karakter. Twee grote tegen de muur rustende Andreas kruisen domineren het geheel. Voor een moment is hier het vlak verlaten in de met linnen beschilderde kruisen. Het vlak wijkt voor een meedogenloze kijk op het binnen leven. Op enkele plaatsen breekt de kleur naar buiten, kleuren die in de volgende jaren het vlak zullen bepalen. "Corridor", 1984, Dam 43, Middelburg. Linnen, hout. Acryl

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 60