THE ARTS HENDRIK WlilEM VAN LOON New York Herald Tribune, "dat herhaaldelijk wordt gewezen op het feit dat ik geen voetnoten, dus geen bronnen gebruik. Een goede geschiedenis moet als een goed diner zijn. Je moet er van kunnen genieten zonder er voortdurend aan her innerd te worden waar de kok zijn ingrediënten vandaan heeft". In al zijn boeken is Van Loon nadrukkelijk aanwezig, ook die welke pretenderen een biografie van een historische figuur te zijn. Zo is zijn in Veere geschreven biografie van Rembrandt goeddeels een spiegel van de zieleroerselen van Van Loon. Hij was buitengewoon door zichzelf geboeid. Aan The New Yorker had hij ontwapenend onthuld dat het overkoepelende thema van al zijn boeken was "Van Loon on Life". Ondanks zijn grote succes werd Van Loon gekweld door hypochondrie. iemand zou hem begrijpen en net als dat van andere genieën, zou ook zijn werk pas honderd jaar na zijn dood op werkelijke waarde geschat worden. Achter de fagade van suc ces school de werkelijke Van Loon die eenzaam zijn weg ging, zo meende hij. Zijn brein, Van Loon noemde het zijn "five- track mind", werkte zo snel dat gewone stervelingen moeite hadden hem bij te houden. Hij omringde zich tijdens lunches graag met bewonderaars, liefst jonge vrouwen, en racete in zijn eindeloze, grillig geconstrueerde monologen van onder werp naar onderwerp, ondertussen de tafellakens van zijn favoriete restaurants, het Waldorf Astoria en het Algonquin hotel, met zijn karakteristieke tekeningetjes versierend. De ober van het in literaire kringen populaire Algonquin hotel schatte dat een gebruikelijke Van Loon lunch gemiddeld één tafellaken per uur kost te. Aan dergelijke lunches nam een groeiend aantal gasten deel, waarbij slechts één ersoon, Van Loon, aan het woord was en die allengs de conversatie in het hele res taurant domineerde. Van Loon zei zelf ooit dat hij "God uit zijn hemel en de duivel terug in zijn hel" wilde praten. De reden dat hij zoveel schreef was naar eigen zeg gen een therapeutische. De Nederlandse letterkundige en journalist Jan Greshoff, die Van Loon goed kende, merkte op dat Van Loon zou zijn gebarsten als "een ketel kokend water zonder tuit of klep" als hij zich niet voortdurend luidruchtig en krach- tg had geuit. Telkens had hij nieuwe ideeën voor een volgend boek, schreef een aantal woorden vooraf waarin hij voor de duur van een dag onvoorwaardelijk geloof- c;e, om daarna met kinderlijke opgetogenheid een nieuw idee te lanceren. Zijn uitge- verij, Simon Schuster, had zo'n dertig contracten voor Van Loon boeken die nim mer het stadium van idee waren gepasseerd. The story ofPaintinq andScu/pture and Architecture and Music as well as all the so-called MinorArts from the days of the caveman until the present time Done info one single volume, written and illustrated by Illustratie voorzijde van Hendrik Willem van Loon, The Arts (New York: Simon and Schuster, 1937). Greshoff omschreef Van Loon eens als "een natuurkracht, een onuitputtelijke, met geweld opspuitende bron van gedachten, gevoelens, vondsten en invallen", en het zal geen verbazing wekken dat deze man geen stabiel, monogaam liefdesleven leid- e. Zoals reeds vermeld strandde Van Loons eerste huwelijk in 1920. In dat zelfde jaar trouwde hij met Helen Criswell, door iedereen Jimmie genoemd. Zij was afgestu deerd aan Bryn Mawr College, was lerares geweest in New York en dreef in 1 reenwich Village een tearoom, de Mad Hatter. Zij zou Hendrik Willem de rest van zijn leven bijstaan, als trouwe partner zijn schrijfproces ondersteunen door zijn geschriften te typen en te redigeren, en te herhalen dat ze "darn good" waren, een zelfbevestiging die Hendrik Willem dagelijks nodig had. Ze onderging ook talloze malen zijn grillen op het liefdespad. In 1927 scheidden zij, Van Loon trouwde de actrice Frances Goodrich van wie hij kort daarop weer scheidde, en keerde terug naar Jimmie. Zo was ze zijn tweede en vierde vrouw, hoewel ze niet voor de wet

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 69