zonder overdrijving stellen dat hij als oor logsslachtoffer is gevallen. Hendrik Willem van Loons overlijden werd breed uitgemeten in necrologieën in The New York Times, The New York Herald Tribune en in talloze bladen en periodieken in de Verenigde Staten. De in New York ver schijnende Knickerbocker Weekly wijdde zelfs een speciaal herdenkingsnummer aan de monumentale Nederlander die in het har nas was gestorven. Jan Greshoff, die een warme sympathie voor Van Loon koesterde, was van oordeel dat Van Loon "een wereld op zich vormde met een eigen nationaliteit, een eigen uitdrukkingsvorm: hij was geheel en geestdriftig Van Loons", en geen bas taardtype. Hij was geen veramerikanizeerde Hollander of een Hollandse Amerikaan. "Hij kon aldus Greshoff tezelfdertijd Hollander èn Amerikaan zijn, omdat hij altijd en vóór alles Van Loon was en niets anders dan Van Loon". Een groot geleerde, een gedegen historicus, was hij zeker niet. Maar zijn kracht lag in het overbruggen van de kloof tussen wetenschap en het grote publiek dat hem bewonderde en zonder zijn geschriften zeker niet met geschiedenis en kunst in aanraking zou zijn gekomen. En tevens vormde hij op unieke wijze een trait d'union tussen zijn geboorteland en het land waaraan hij zoveel te danken had. Zonder enige terughoudendheid had hij zich aan zijn nieuwe vaderland aangepast. Adriaan Barnouw, die destijds de Queen Wilhelmina leerstoel aan Columbia University bekleedde, zei over Van Loons aanpassingsvermogen: "He spoke as an American to Americans and always found the catching phrase because he himself had been caught by the spell of America". Hoe staat het met de waardering voor Van Loon in het post-Van Loon tijdperk? Enkele maanden na Van Loons dood, in juni 1944, liep in Florida een zogeheten liberty ship van stapel en werd de Hendrik Willem van Loon genoemd. Van Loons weduwe Jimmie verrichtte in het bijzijn van Nederlandse regeringsvertegenwoordigers de doopplech tigheid. Het schip zou niet alleen oorlogs- materieel maar ook voedsel en andere benodigdheden naar Europa, wellicht ook naar Nederland, brengen. Benodigdheden die Van Loon zo graag persoonlijk in zijn geboorteland had afgeleverd. Postuum verscheen in 1947 Van Loons Report to Saint Peter, dat zijn autobiografie had moeten worden maar waarmee hi slechts een begin had kunnen maken. Na de Tweede Wereldoorlog werden een aanta van zijn boeken herdrukt, The Story o Mankind en The Arts zelfs tot in de jarer zeventig. Toen in 1959 Van Loons oor spronkelijk in 1927 verschenen The Story of America werd herdrukt, schreef de Amerikaanse historicus Arthur Schlesinge jr. in de inleiding lovend over de auteur: "Ir an age when knowledge grows increasingly specialized, the capacity to write abou serious subjects in a lucid and arresting way becomes a necessity of civilized society This was a gift which Hendrik Willem var Loon possessed to a high and abundan degree. The Story of America is a book which has brought the American past to life for thousands upon thousands of readers. I still has its juices, and I am glad that ano ther generation has an opportunity to savo and enjoy its spirit". Thans zijn er niet veel mensen meer die he werk van Van Loon kennen. De grote popu lariteit van zijn boeken lijkt met de auteur zelf begraven te zijn. Een mogelijke verkla ring hiervoor is de verbreiding van het hoger onderwijs na de Tweede Wereldoorlog. Steeds meer mensen warer in staat een opleiding te volgen waardoor er veel minder behoefte bestond aan over zichtswerken, geschreven in een voor iedei begrijpelijke taal. Steeds meer gespeciali seerde academische publicaties maakten nu opgang en bovendien werd het geven van "an outline", een synthese van alle kennis, steeds problematischer. En hoe staat het met de naoorlogse belang stelling voor Van Loon in Nederland? De auteurs Jan Greshoff en Adriaan van der Veen hebben hun herinneringen aan Van Loon op schrift gesteld. Hieruit komt een weliswaar gecompliceerd en ijdel, maar toch zeer warm, hartelijk en uitbundig mens naar voren. En het is juist dat element van inne mendheid, evenals een analyse van de boe ken, dat gemist wordt in de in 1972 ver schenen Van Loon biografie van de hand van zijn jongste zoon, Gerard Willem. Deze

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 74