beetje bol gehouden en de bovenlip is actief. De articulatie is in het algemeen licht en de frasering soepel en subtiel. Men gebruikt vibrato vaak aan het einde van een lange toon met het doel het 'gevoel van richting' te vergroten en de spanning in het strottehoofd los te laten voor een nieuwe inzet. Dirigent Rebecca Stewart is een spe cialist op dit vocale terrein en wat hier opgeschreven misschien zeer technisch en droog mag lijken is in werkelijkheid als klin kend resultaat een lust voor het oor! Maar het Festival biedt meer vocaal spekta kel. Het concert van Greetje Bijma op vrij dag 16 september levert een keur aan geluiden op die ontstaat uit een wisselwer king tussen de zangeres enerzijds en de ruimte en het publiek anderzijds. Tijdens het concert zal de vocale 'compositie' ontstaan. Bijma's songs zijn ont leend aan diverse stijlen en haar stem schakelt moeiteloos over in ver schillende registers, klankkleuren, dynamiek en articulatie. Greetje Bijma is een stemkunste- nares in hart en nieren en het meemaken van een van haar concerten is dan ook een ware beleve nis. Staat in het eerste voor beeld een specifiek stem gebruik gebaseerd op uitgebreid musicologisch onderzoek centraal, in het tweede voorbeeld horen we juist de extre me diversiteit van de menselijke stem. Een andere mogelijkheid is het gebruik van meerde- Greetje Bijma re solistisch optredende stemmen die geza menlijk een nauw geweven tapijt van klank tevoorschijn weten te roepen. In dit opzicht is het concert van het Huelgas Ensemble op dinsdag 13 september echt aan te raden. Het concert is getiteld 'Legendarische veel stemmigheid' en is voor de ware stemfa- naat een must. De geprogrammeerde com posities variëren namelijk van 14- tot en met 40-stemmigheid. De benodigde 40 solisten hebben zich samen met dirigei t Paul van Nevel twee weken afgezonderd ter bestudering van deze complexe werken ut de Renaissance. Het concert is dan ook een unieke gebeurtenis! Tot nu toe hebben we ons beperkt tot de mogelijkheden van de menselijke stem in ce westerse muziek. Maar hoe klinkt de zang stem in niet-westerse muziek? Wat ste!t men zich voor bij Chinese opera? Welke functie heeft de zangstem in de rituelen van Boeddhistische monniken? Wat zijn de bijzonderheden van boventoon zinger Indiase zang, Flamenco zang? Elk van deze zangvormen heeft een functie en plaats in de eigen specifieke cultuur. En juist d t aspect van de zangstem is van essentieel belang voor vele mensen uit de hele wereld. Dat maakt het zo interessant om de ve - schillen en overeenkomsten naast elkaar te kunnen horen. De lezing met klankvoorbee - den die het Festival geprogrammeerd hee t op zaterdag 24 september 1994 biedt een uitgelezen mogelijkheid om kennis te maken met de verschillende manieren van stemgebruik in diverse culturen. Bovendien zullen in de aansluitende workshop onge trainde en gevorderde amateurzangers de mogelijkheid krijgen om met zangpedagoog Wout Oosterkamp te werken. Composities voor zang met instrumentale begeleiding vormen een groot deel van de muziekliteratuur. De cantate is bijvoorbeel f zo'n muziekvorm die bovendien verschiller - de delen, zoals recitatieven, aria's, koren en instrumentale gedeelten omvat. Op dinsdag 20 september zullen zeven cantates van Dietrich Buxtehude (1637-1707) ten gehc- re worden gebracht en wel onder leiding van Jos van Immerseel. Dankzij de mede werking van het koor Collegium Vocale, The Royal Consort Gambakwartet en vijf solis ten staat deze avond garant voor een bi - zonder barokprogramma. Meer cantates, maar in dit geval van Johann Sebastian Bach (1685-1750) klinken op zondag 2 oktober te Aardenburg tijdens het slotcor- cert onder leiding van Gerard Akkerhuis met het Residentie Kamerkoor en Residentie Bachorkest. Dankzij een jarer- lange hechte samenwerking hebben dezn musici bijzonder veel ervaring met het ui - voeren van muziek voor koor en orkest. Modernere religieuze muziek voor gemengd koor, solisten en orkest hoort U in de

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 8