VIorgenrood is de materialist. Het boek kreeg de nodige herdrukken en bleek succesvol omdat de lezer zich met 'nieuwe' wereldbeschouwingen kon identifi ceren. Bovendien kon men voor de wetenschappers eenvoudig namen invullen van Nederlandse denkers en scribenten die in de kolommen van populair-wijs- gerige bladen als De Dageraad (1856) van zich lieten horen. We kunnen dan denken aan de 'kristokraat' Antonius van der Linde (Nacht), de fysioloog en bio chemicus Jacob Moleschott (Morgenrood), onze Middelburgse wijsgeer Sifflé Avondrood) en de schrijver Junghuhn zelf (Dag). De belangrijkste conclusie van Dag, namelijk dat de Javanen zonder kennis van het christendom toch een noge zedelijke cultuur kenden, beroerde velen en deed de kritiek op het tradi- ionele christendom toenemen. Dok De Gids kreeg meer belangstelling voor het naturalisme en pantheisme. Toen de populaire Duitse volksschrij ver Berthold Auerbach zijn boek Spinoza. Ein Denkerleben (1855) publiceerde maakte De Gids ruimte voor een lovende boekbespreking van maar liefst 34 pagina's. In het zelfde jaar verwoordde de pantheist en spinozist Johannes van Vloten zijn geloof aan een 'Hemel op Aarde' in het boeiende utopistische artikel Godsdienst en Natuurkennis. De mens was niet langer een 'Kristen' die geknecht werd door theologische dogma's, hij was nu waarlijk 'Mensch' geworden omdat hij op eigen kracht en met behulp van de rede (weten schap en natuurkennis) zijn eigen geschiedenis zou gaan vormgeven. -RANZ WILHELM JUNGHUHN In 1862 presenteerde Van Vloten een lijvige Spinoza-studie en tot zijn dood in 1882 zou hij ruim zestig verhande- ingen over het leven en werk van de zeventiende eeuwse naturalist publice ren. n dit klimaat werd Sifflé in 1856 lid van de zojuist opgerichte vrijdenkersver eniging De Dageraad. De oprichters waren allen afkomstig uit Polak's loge Post Nubila .ux en daarom kunnen we stellen dat De Dageraad een eerste poging was de eclectische wijsbegeerte los te maken van de maconnerie die seculariserende endenzen steeds opnieuw gesmoord had. Sifflé leverde voor het maandblad Je Dageraad commentaar op recent verschenen wijsgerige boeken, hij pole miseerde met uiteenlopende filosofen (zoals met B.H.C.K. van der Wijck en /an Vloten), en bleek vooral geïnteresseerd in een Nederlandse filosofie. pantheisme en wetenschapskritiek n zijn voordracht van 1859 over Spinoza voor het Zeeuwsch Genootschap ver jaarde Sifflé zich schatplichtig aan Van Hemert, Kinker en Polak en hij ver wachtte van Polaks studie De nieuwe Grondleer der Wijsbegeerte (1857) resul- aten die 'groots en heerlijk' zouden zijn. Polak was een overtuigde idealist die iet denken het hoogste goed van de mens beschouwde. Zijn adagium Menszijn is denken: zonder het denken is de heerlijke schepping Gods slechts 213

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 11