en Middelburgse Robespierre of een negentiende eeuwse Spinoza? A,F. SIFFLE 1801-1872 inleiding In 1872 overleed de notaris en filosoof A.F. Sifflé in zijn geboorteplaats Middelburg. Zijn begrafenis trok nauwelijks belangstel ling. Toch was Sifflé gedurende zijn leven een onvermoeibare publicist en spreker gebleken die menig Nederlander nader tot de filosofie gebracht had. Hij construeerde geen school of richting maar poogde het bespiegelende en metafysische denken in ere te herstellen. Immers, onder invloed van de moderne natuurwetenschappen werd de metafysica door velen als achter haald gediskwalificeerd. Sifflé was geen 'groot' filosoof maar zijn activiteiten vor men een treffende afspiegeling van de her leving van het wijsgerig leven omstreeks het midden van de vorige eeuw. Hedendaagse historici van de wijsbegeer te in Nederland concentreren zich niet meer uitsluitend op 'grote denkers' en hun filosofische stelsels. Het onderzoeksterrein is vandaag nadrukkelijk verbreed tot de studie van het wijsgerig leven in Nederland. Lange tijd richtte men zich vooral op de universitaire cultuur met zijn hoogleraren, maar onder invloed van voor al Angelsaksische studies neemt de belangstelling voor de buiten-universitaire filosofie gestaag toe - ook in Nederland. Het oordeel over het gehalte van de wijs begeerte in Nederland tijdens de negen tiende en vroeg-twintigste eeuw is tot op heden steeds negatief geweest. In 1947 sprak Ferd. Sassen - de Nederlandse his toricus bij uitstek - een vernietigende con clusie uit: de produktie was gering in omvang, filosofische denkbeelden bleken nauwelijks origineel, debatten beperkten zich tot enkele geestverwanten, de filosofie handhaafde zich als een privilege van de upper ten, en ten slotte zou haar maat schappelijke invloed minimaal zijn. Toch spreken de bronnen een andere taal. Sinds de tweede helft van de vorige eeuw SIEBE THISSEIS bezongen tijdgenoten in alle toonaarden de wederopstanding van de filosofie ir Nederland. De moderne theologie, libera lisme en nationalisme, atheïsme en ontker kelijking, en de resultaten van de natuur wetenschappen, maakten een filosofische bezinning op de nieuwe plaats van God er de mens aktueel. Sinds de tweede helf van de negentiende eeuw constateren we een opleving van het wijsgerig leven in de vrijmetselarij, vrijdenkersverenigingen, let terkundige genootschappen, spiritistische en theosofische loges, buurtverenigingen volksuniversiteiten, utopische gemeen schapjes, en in wijsgerige verenigingen Deze herleving werd expliciet verwoorc door de Middelburgse notaris en wijsgee Alexander Francois Sifflé (1801-1872) die tijdens zijn leven een enorme ijver aan de dag legde in zijn pogingen de filosofie voo velen toegankelijk te maken. Tot op heder ontbreekt een biografie van het leven er: werk van deze markante Zeeuw - over wie Multatuli opmerkte (Idee 126) dat hij 'oneindig veel beter [schreef] dan ik' Dankzij Sifflé krijgen we enig zicht op de nieuwe wijsgerige cultuur van de negen tiende eeuw. Sifflé was betrokken bij he liberalisme in Middelburg, hij stimuleerde de moderne theologie en de vrije gedachte in Zeeland, en werd een belangrijk wijs geer van vrijdenkersvereniging De Dageraad. Bovendien heeft hij getrach een Nederlandse filosofische traditie te contrueren die aanving bij Spinoza er, sinds 1855 tot bloei kwam. Met dit artike wil ik een kleine bijdrage leveren aan de biografie van A.F. Sifflé, waarbij ik me vooral concentreer op zijn wijsgerige activi teiten. biografische schets Voor Zeeuwen met enige historische belangstelling zal de naam Sifflé niet onbe kend in de oren klinken. Deze juristenfami 206

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1994 | | pagina 4