Tegen Zeeland Wie niet kiest... In Middelharnis kiest de raad nu voor Zuid-Holland terwijl zij zich een jaar geleden nog voor Zeeland uitsprak. Alle raadsleden geven echter aan de conse quenties van de gemaakte keus nog niet te kunnen overzien, maar er moet nu gekozen worden. De burgemeester ver gelijkt de keus "met het op z'n kant zet ten van een gulden. Bij het college valt die richting Zeeland, terwijl die bij de raad richting Zuid-Holland valt". Voor haar zijn "de vergelijkbare problematiek en bestuurlijke overeenkomst" argu menten om voor Zeeland te kiezen. Voor de VVD-fractie is de voorkeur van bedrijfsleven en maatschappelijke instel lingen voor Zuid-Holland doorslagge vend. De woordvoerder van de plaatse lijke lijst Hoogzand kiest voor Zeeland. Zijn argumentatie: "Ik voorzie dat Zuid- Holland-Zuid (Alblassewaard en de Hoekse Waard) goede maatjes wordt met de stadsregio Rotterdam, bewoner van een villa met een zijkamertje waarin Goeree-Overflakkee mag spelen. Zee land bewoont echter een herenhuis waarin Goeree-Overflakkee een kamer krijgt toegewezen, daar voelt de fractie Hoogzand zich thuis"... In de tweede ronde constateert Rijvers (plaatselijke lijst Vooruitstrevend Dorpsbelang) be stuurlijke onmacht. Quist (RPF) voegt daar een diepzinnig "Quis non Fleret" (wie zou niet wenen?) aan toe. Met 10 stemmen voor Zuid-Holland en 7 tegen is de uitslag in elk geval duidelijk. De gemeenteraad van Dirksland, bij de eerdere stemming voorstander van Zeeland, kiest nu voor Zuid-Holland. Dirksland laat weten dat "ze wijziging van de provinciale indeling van Goeree- Overflakkee niet opportuun acht. "Het voortbestaan van de gemeente loopt bij toevoeging aan Zeeland gevaar. Ver groting van de gemeenten zal er dan waarschijnlijk toe leiden dat de vier gemeenten op Goeree-Overflakkee samengevoegd worden", meent Leef- lang (RPF). Van Prooijen (eigen lijst) merkt over de contacten met Zeeland op "dat die minimaal zijn. Als Zeeland er morgen niet meer zou liggen zou het erg lang duren voor we er achter kwamen". Over het voortbestaan van het zieken huis in Dirksland bestaat geen zekerheid. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben zich hier altijd sterke voorstan ders van getoond. Wat zullen Gede puteerde Staten van Zeeland doen als samenvoeging met het streekziekenhuis van Zierikzee mogelijk of noodzakelijk wordt? Volgens burgemeester Boonstra "moet je een onzekere situatie niet zelf kiezen. Dan is het beter om een pas op de plaats te maken". De gemeenteraad sluit zich hierbij aan en kiest daarmee in praktijk voor Zuid-Holland. Maar ook in Dirksland is het wikken en wegen in onzekerheid. Met deze uitslag van twee gemeenten vóór en twee gemeenten tégen kunnen Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland de beslissing nemen die zij willen. Op 15 december bericht Ons Eiland dan ook dat Gedeputeerde Staten de knoop heb ben doorgehakt en voor blijvende aan sluiting van Goeree-Overlakkee bij Zuid- Holland kiezen. Hiermee leek er eindelijk duidelijkheid geschapen te zijn. Maar misschien krijgt Fleers toch nog gelijk met zijn bewering dat Zuid-Holland een andere koers vaart dan het kabinet. Vrijdag 30 december meldt Eilanden- Nieuws dat "de Staatsecretaris van Binnenlandse Zaken het Provincie bestuurvan Zuid-Holland heeft uitgeno digd met spoed de voorbereiding ter hand te nemen van een zodanige pro vinciale indeling dat het eiland Goeree- Overflakkee bij de provincie Zeeland wordt ingedeeld". Mevrouw Van der Vondervoort herin nert eraan dat het kabinet zich in april 1994 op het standpunt heeft gesteld dat Goeree-Overflakkee bij Zeeland kon worden ingedeeld nadat gebleken was dat het niet bij de toekomstige provincie Rotterdam zou komen. De staatssecreta ris acht een zeer spoedige start van de voorbereiding noodzakelijk. Gede puteerde Staten hebben laten weten over de inhoud van de brief zeer ver baasd te zijn. Ook de procedure bevreemdt hen nu zij na raadpleging van de eilandgemeenten net besloten heb ben dat het eiland bij Zuid-Holland blijft behoren. Wat de uiteindelijke beslissing ook moge zijn, Zeeland of Zuid-Holland; voor beide keuzemogelijkheden zijn blijkbaar zoveel argumenten aan te voeren dat het de Flakkeese gemeenten om het even lijkt te zijn. Iets minder vriendelijk gesteld: de consequenties ervan zijn blijkbaar nog steeds zo onduidelijk dat de Flakkeese gemeenten geen geza menlijke keus kunnen maken. Hadden zij die duidelijkheid niet af kunnen dwin gen? Hadden zij niet van het provinciaal bestuur van Zeeland garanties kunnen vragen voor het voortbestaan van het Intergemeentelijk Samenwerkingsver band Goeree-Overflakkee (ISGO) en de huidige gemeentelijke indeling? Hadden zij geen duidelijke stellingname van Zeeland moeten vragen over het voort bestaan van het streekziekenhuis in het belang van hun burgers? Van het pro vinciaal bestuur Zuid-Holland èn van het ministerie van Binnenlandse Zaken had den de eilandgemeenten duidelijkheid kunnen vragen over de financiële conse quenties van de eventuele provinciale herindeling en verandering van w.g.r.- gebieden. Hadden ze geen garanties kunnen vragen dat deze voor de Flakkeese gemeenten budgetneutraal zouden verlopen? De Flakkeese bevol king hoeft de vorming van de stadspro vincie Rotterdam toch niet te betalen? Natuurlijk hadden de eilandgemeenten de provincies en het ministerie niet kun nen dwingen. Maar ze hadden hen wel een reactie kunnen ontlokken. Op basis van de reacties van het provinciaal bestuur van Zuid-Holland én Zeeland én het ministerie van Binnenlandse Zaken had een rationele en gefundeerde keus dan tot de mogelijkheden behoord. De kans op een gezamenlijke keus was dan ook groter geweest. Nu geldt: wie niet gezamenlijk kiest wordt overheerst en geeft zijn lot uit handen. De Flakkeese gemeenten hebben door een te lijdelijke houding grotendeels gewikt en gewo gen in onzekerheid. 8 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 10