100 jaar cabaret Hoe kijkt Fred tegen de hedendaagse kleinkunst aan? "Het gaat best goed", zegt hij niet ontevreden, "de Neder landse kleinkunst floreert, mag je wel zeggen. Het cabaret is daarin een weer slag, een spiegel van de tijd eigenlijk. Volgens cabaret-geleerde Wim lbo bestaat het Nederlandse cabaret nu zo'n honderd jaar en is het in 1895 allemaal begonnen met Eduard Jacobs in Amster dam. Die stond achter de piano zijn lied jes te zingen en daarin ging hij nogal te keer tegen de autoriteiten en nam de sociale misstanden op de korrel. Hij koos in die tijd bewust partij voor het proleta riaat. Die man werd letterlijk door de politie in zijn nekvel gegrepen en in het cachot geworpen. Dat is de functie die cabaret in mijn ogen zou moeten heb ben. Met Don Quishocking hebben we ook een aantal zaken aan de orde gesteld, waar dominee Abma destijds in de Tweede Kamer vragen over heeft gesteld. Toen Van Agt nog aan de macht was, floreerde het cabaret geweldig, maar toen Den Uyl in zijn plaats kwam, leek het net of wij als cabaretiers niks meer te kankeren hadden. Cabaret moet een medium zijn, dat de gevestigde orde aanvalt en moet dus maatschappijkri tisch zijn. Dat soort cabaret als "medi um" is heden ten dage verdwenen. Door de toenemende openheid in Nederland, door de televisie, door columnisten in kranten en bladen wordt de satire tegenwoordig ook gebruikt als medium om aan te vallen. Daardoor heeft het maatschappijkritische cabaret, zoals dat er in het verleden was, z'n monopolie-positie verloren." Theater Maar mensen willen nu eenmaal ook graag lachen, puntige liedjes horen en op intelligente wijze geamuseerd wor den, dus is het cabaret meer die kant op gegaan. Wat dat betreft komen we zeker niet tekort. Er dient zich op dit moment behoorlijk wat aan. Er zit onder de oppervlakte uitgesproken talent, waar je straks van gaat horen. Hans Teeuwen bijvoorbeeld. Zo'n jongen, die het publiek nog nauwelijks kent, gaat het in mijn ogen helemaal maken. Hij is fanatiek, ambitieus en is volop bezig in zijn leven. Hij schopt ook in het normale leven tegen dingen aan en dat moet je nou net hebben. Dat absorberen wat de maatschappij je biedt en daar tegen trappen op een brutale manierdat is het cabaret wat ik graag wil. Dat had je met Paul de Leeuw en dat krijg je nu ook weer met Hans Teeuwen. Al moet ik er wel bij zeggen, dat een cabaretier moet weten, tot hoever hij kan gaan. Hij moet een bepaalde beheersing en controle houden. Adelheid Roosen bijvoorbeeld heeft met George Groot een aantal toneelstukken gedaan en daar huilde ze echt op het toneel. Overal op het toneel lagen tissues verspreid, want die tranen moesten natuurlijk worden gedept. Daar hou ik niet van. Het is op zich goed, dat je je emoties laat gaan - daar is niks mis mee - maar zorg, dat je het afbakent, want je bent met theater bezig. Je hebt tegenwoordig die hevige emoties niet meer zo erg nodig, omdat er tal van andere media zijn die dat al als middel gebruiken. Het is nu veel meer 'theater' geworden en ook dat zie je als tijdsbeeld weerspiegeld in het hedendaagse caba ret. 16 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 18