Klankaquarellist Max Folmer streeft naar perfectie en schoonheid Van oorsprong is Max Folmer (47) kunstschilder. Dat is ook te horen aan zijn composities. Luisterend naar zijn muziek zie je als het ware de schilder aan het werk. Musiceren doet Folmer al sinds de jaren '70. In 1986 echter ruilde hij de schilderkunst definitief in voor de muziek en startte hij met de ontwikke ling van zijn eigen muziek universum. Nu bijna negen jaar en zeven CD's later is de in Terneuzen wonende Max Folmer één van de meest inspirerende New Age componisten van Nederland. Een ken nismaking met een toetsenist van deze tijd. Enige jaren geleden hoorde de Indiase hoogleraar en componist Shiva Kumar Shastri voor het eerst de muziek van Max Folmer. Hij was dermate onder de indruk dat hij spoedig daarna een bezoek bracht aan de toen nog in Eindhoven wonende kunstenaar. Shastri was met name door Folmer's werk geboeid omdat hij in staat is aan moder ne elektronische klanken historische Oosterse waarden mee te geven. De klankbeelden die Folmer creëert zijn dan ook dikwijls beïnvloedt door klassieke Noord Indiase muziek. Voor veel solo partijen zoekt hij echter steeds vaker samenwerking met vermaarde akoesti sche instrumentalisten. Musici die hun instrument volledig beheersen, zoals dat ook gebeurt in de Indiase muziek. Op de CD Ulysses bijvoorbeeld neemt de Hilversumse fluitist in het nummer 'Ancient Calling' een indrukwekkende solo voor zijn rekening. Op de CD 'Magie Wind' begeleidt Ted de Jong (ex Flairck) Folmer in twee composities op tabla. Op Folmer's meest recente CD 'The sun sign of Cancer' doet dat klari nettist Bernard Berkhout. Deze jazzmusi cus, onder meer bekend als orkestleider van 'The Swingmates' weet samen met Folmer een schitterende brug te slaan tussen jazz en new age. Ook Folmer zelf streeft naar een totale beheersing van Cor van Litsenburg zijn instrumentarium: een indrukwek kende set up van synthesizers, effectap- paratuur en een Apple computer die als een ultra moderne taperecorder voor de registratie van zijn composities zorgt. Een goed voorbeeld van totale beheer sing is de percussie in de compositie 'Moondance' op de CD 'Cancer'. Op nauwelijks navolgbare wijze laat Folmer hier de 'tabla's' van zijn synthesizers klinken. Over zijn manier van werken vertelt de componist dat deze in feite niet zoveel verschilt met die van een schilder. "Een schilderij wordt laag voor laag gemaakt. Met mijn muziek doe ik het zelfde. Ik breng laag voor laag de verschillende partijen aan die door de computer worden opgenomen totdat het klankbeeld af is. Ik beschouw me zelf als een klankaquarellist." Sonologie te klinisch Sinds enige tijd woont Max Folmer in Terneuzen. In een rustige wijk werkt hij dagelijks in zijn studio. De muziek van Folmer heeft, sinds hij in 1986 definitief de penselen ruilde voor toetsen, zich ontwikkeld tot een geheel eigen stijl. Onder meer beïnvloedt door musici als Kitaro, Brian Eno en Steven Halpern heeft Folmer een muzikale taal ontwik keld die direct herkenbaar is als de zijne. Belangrijk in deze ontwikkeling is zijn studie aan de afdeling Sonologie van de Rijksuniversiteit in Utrecht. Aan dit ver maarde instituut, waar componisten als Louis Andriessen, Peter Schat en Xenakis hun werken voorbereidden of uitwerk ten, studeerde Folmer klanksynthese, klankanalyse en compositietechniek. Hoewel de technische mogelijkheden die het instituut bood hem bijzonder aanspraken, zat Folmer in Utrecht niet helemaal lekker in zijn vel. Met name de klinische aanpak die op Sonologie werd gedoceerd, paste niet bij zijn opvattin gen over muziek. Folmer koos dan ook later voor een intuïtieve en geïnspireerde manier om zijn composities te laten ont staan. Hierbij liet hij zich onder meer lei den door de kennis die hij had opgedaan aan de Trintanti muziekschool van Ravi Shankar, waar hij sitar heeft gestudeerd. In de Indiase klassieke muziek wordt de basis gevormd door ritme en melodie waarmee de rasas (sentimenten of stem mingen) worden vertolkt in vaak lange improvisaties op een vaste compositie van bijvoorbeeld 12 of 16 maten. Deze elementen zien we ook Folmer's compo sities. Niet de westerse harmonieën, maar de Indiase melodische opbouw en fraseringen zijn vast onderdeel van de op synthesizers uitgevoerde composities. Niet overrompelen De composities van Folmer worden bepaald door een elektronische klanken wereld. Zijn muziek is over het algemeen warm en rustgevend van karakter en roept snel associaties met de natuur op. Hoge bergen, ijle luchten, de cadans van de golven, stromend water: het is alle maal 'te zien en te horen' in de muziek van deze New Age componist. Zelf zegt hij dat zijn composities zo zijn opge bouwd dat hij de luisteraar de ruimte biedt voor eigen fantasieën. Folmer: "Ik wil met mijn muziek luisteraars niet overrompelen. Ik wil ze juist als het ware de ruimte geven voor eigen inbreng. New Age is belevingsmuziek. Het is een nieuwe manier van musiceren die is ingezet door Tony Scott. In 1968 bracht hij de LP 'Music for Zen Meditation' uit die een compleet nieuwe cultuur in gang heeft gezet. Met New Age trachten we muziek met een diepere inhoud te maken. New Age staat voor schoonheid en harmonie", aldus Folmer die enige jaren geleden door Warner Music werd uitgeroepen tot de belangrijkste New Age componist van de Benelux. De belangstelling voor de muziek van Folmer is overigens wereldwijd. In Japan en Amerika is zijn muziek bijzonder po pulair. Studiomusicus Max Folmer is bij uitstek een studiomu sicus. In zijn studio wordt zijn creativiteit 20 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 22