Discografie
F.D. Folmer, sonologie (1985).
omgezet in muziek. Op het eerste
gehoor lijken de composities van Folmer
soms eenvoudig. Bij serieuze beluistering
blijkt dat Folmer zeer complexe 'muzika
le vlakken' met elkaar verweeft. Zelfs
composities die de eenvoud van een top
40 hit lijken te kennen, blijken gebaseerd
op muzikale ingewikkelde structuren,
verrassende wendingen en niet voor de
hand liggend orkestraties. Bij het com
poneren van zijn muziek gaat Folmer uit
van drie zaken: de verbondenheid met
de natuur, de ordende en oriënterende
werking, en het feit dat zijn muziek als
rustpunt kan dienen. Daarnaast telt voor
hem één kwaliteitsniveau: perfectie. "Ik
stel zelf een kwalitatieve ondergrens.
Dat is niet uit te leggen, het is een begrip
waar ik alleen zelf inhoud aan kan
geven. In de praktijk kan het erop neer
komen dat ik aan een bepaalde compo
sitie blijf bijschaven tot hij voldoet aan
de normen die ik stel. Dat kan weken
duren. Er zijn echter ook composities die
zich zelf schrijven. Dan gaat alles als het
ware van zelf. Door de jaren heen ben ik
uiteraard gerijpt. Met dezelfde of zelfs
minder middelen kan ik nu meer berei
ken dan vroeger. Dat geldt zowel voor
de inhoud van een compositie als voor
mijn instrumentarium. Wat dat laatste
betreft bedoel ik overigens niet dat ik
minder hoge eisen aan mijn instrumen
ten stel. Ook daarin kan ik een vergelij
king maken met een kunstschilder. Een
kwalitatief perfect schilderij inspireert tot
prestaties. Een goede set up van synthe
sizers en aanverwante apparatuur doet
dat ook. Vergeten mag echter niet wor
den, en dat gebeurt helaas regelmatig,
dat ook in de elektronische muziek de
musicus centraal staat. Niet mijn compu
ter bepaalt hoe mijn composities klinken.
Dat doe ik. De computer is er alleen om
een perfecte registratie te maken zonder
dat ook maar iets van de kwaliteit verlo
ren raakt."
Omega
Sunflower
The Heelstone
Going Free (Milian)
Ulysses
Magic Wind
The sun sign of cancer
Alle titels uitgebracht door Oreade
Music.
Zeeuws Tijdschrift 21