tus 1921 werd geopend, liet, aldus de Middelburgsche Courant van 5 augustus 1921, meer bekenden en "minder van het uiterste" zien. Hoewel het ook hier bijna alleen grafische kunst betrof, herkende men er de grondslag van de oude tentoonstellingen in die in een breed perspectief steeds "een vleug gaven van de jonge bewegingen in de schilderswereld". Er hing werk van onder meer George Cretens, William Degouve de Nuncques, Mies Elout-Drabbe, Jim Frater, Maurice Góth, Jan Heyse, Miek Janssen, J.F.E. ten Klooster, Lodewijk Schelfhout, Frank Schotel, Paul Schultze, A. Servaes, Henri van der Stok, èn van James Ensor (bijv. Vengéance du Hop Frog, de ets naar een verhaal van Edgar A. Poe, uit 1898) en Rik Roland Holst (affiches en titelbladen). Voor een volledige lijst van deelnemers aan de Domburgse tentoonstellingen, 1911-1917, 1919- 1920, zie F. van Vloten, Domburg 1994, p. 42. 3. Aardig is het te constateren dat er een verre fami lierelatie tussen hen bestaat: Piet Mondriaans bet betovergrootmoeder van vaderszijde Josina van Gogh (1725-1806) was een zusje van Vincent van Goghs betovergrootvader Jan van Gogh (1722- 1806). 4. De stillevens moeten wel Stilleven met gember pot I (1911/1912) en Stilleven met gemberpot II (1912) zijn geweest. Omdat Mondriaan in deze fase veelal noch signeerde noch dateerde, is het lastig daar zekerheid over te krijgen. Bij de boom in de brief uit 1912 heb ik mij afgevraagd of het zou kun nen gaan om de krijttekening Boom II (1912). De krijttekening is vanuit de collectie Elout-Drabbe in het Haags Gemeentemuseum terecht gekomen. Voor zover de zoon van de schilderes het zich later herinnerde, heeft zijn moeder dit werk rechtstreeks (maar misschien met Bine de Sitter als tussenper soon?) gekocht en was het de enige boom die zij van Mondriaan bezat. Volgens de inmiddels uitge komen catalogus bij de Haagse Mondriaan-ten- toonstelling gaat het om de olieverf Bloeiende Bomen (1912). Vooral omdat het werk 'in schilder wijze van verleden jaar' moet zijn gemaakt (Bloeiende Bomen vertoont verwantschap met stille ven met Gemberpot II), heb ik ook daar mijn twijfels bij. De Zee (1912), overigens, werd nog voor het uit breken van de eerste wereldoorlog naar het buiten land verkocht. Literatuur Blok, C., Piet Mondriaan. Een catalogus van zijn werk in Nederlands openbaar bezit, Amsterdam 1974. Blotkamp, C, Mondriaan. Destructie als kunst, Zwolle 1994. Cat. Mondriaan in de Collectie van het Haags Gemeentemuseum, Den Haag 1968. Cat. tent. Mondrian from figuration to abs traction, Tokyo Shimbun Tokyo/ Haags Gemeentemuseum Den Haag 1987/1988. Dam, W.H.K. van, "Een onbekende brief van Piet Mondriaan", in: Oud Holland, jrg./volu- me 104 (1990), nr 3/4, pp. 341-343. Haas, A. de, "Uit Domburg", in: Onze Kunst, deel XXII (1912), pp. 123-124. Hammacher, A.M., "Piet Mondriaan 1872- 1944", in: Kroniek van Kunst en Kuituur, jrg. 8, nr 9 (1947), pp. 233-237. Joosten, J.M., "Documentatie over Mondriaan", in: Museumjournaal, jrg. 13 (1968), nr 1pp. 208-215; nr 2, pp. 267-270; nr 3, pp. 321-326; en Museumjournaal, jrg. 18 (1973), nr 41, pp. 172-179; nr 42, pp. 218-223. Kikkert, C., "Sint Lucas Ledententoon-stel- ling", in: Onze Kunst, deel XVII (1910), p. 227. Kruimel, H.L., "Vincent van Gogh en Josina Bijlevelt, stamouders van vele kunstenaars", in: G ens Nostra, Tijdschrift van de Nederlandse Genealogische Vereniging (1973), pp. 224-229. Maas, C., "Herinneringen", Domburg z.j. (niet in de handel). A.O. (Auguste de Meester-Obreen), "Piet Mondriaan", in: Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift, jrg. 25, deel 50 (1915), pp. 396-399. Middelburgsche Courant, 12 juli 1921 en 5 augustus 1921. Tak van Poortvliet, M., "Internationale Tentoonstelling van Graphische Kunst te Domburg", in: Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift, jrg. 31, deel 62 (1921), pp. 286-288. Vloten, F.L. van, Hei mee houdt ons gevan gen. Kunstenaarsbrieven aan Mies Elout- Drabbe in Domburg, Middelburg 1990. Vloten, F.L. van, In het licht van Toorop en Mondriaan. Een cultuurhistorische wandeling door Domburg, Domburg 1994. Vloten, F.L. van, "Dromen van Weleer. Kunstenaars in Domburg 1898-1928", in: Reünie op 't Duin. Mondriaan en Tijdgenoten in Zeeland, Middelburg/ Zwolle 1994, pp. 11-73. Piet Mondriaan, Duin II, 7 909, olieverf op doek, coll. Haags Cemeentemuseum. 32 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 34