Schilderijen van Wenceslas Cobergher Cornells de Vos. 'Zicht op Hulst'. Stadhuis Hulst. Foto: Gemeente Hulst Hulst in 1596 Paul Stockman en Peter Everaers Tot voor kort gold als bekendste en tevens oudste, geschilderde afbeelding van Hulst het 'Zicht op Hulst' van Cornell's de Vos uit 1628. Omdat men van mening was dat uit de hiervoor lig gende periode enkel gravures en kaarten overgeleverd waren, had het schilderij van De Vos een buitengewoon grote historische waarde gekregen. De Vos heeft zijn 'schilderie ghemaeckt in dusent ses hondert achtentwintich', zoals rechtsonder op het doek te lezen staat. Hij heeft getracht een landschap weer te geven zoals het hem voorkwam. Het 'Zicht' is derhalve een momentop name. We kunnen stellen dat het schil derij van De Vos een toonbeeld van zeventiende - eeuwse realistische land schapsschilderkunst is. De stad is op dat ogenblik omgeven door aarden vesting werken (volgens het principe van het 'tracé italienne' - vijfhoekige flankerende bastions), tijdens het Twaalfjarig Bestand (1609 - 1621) aangelegd. Gezien de weergave van onder andere de vesting werken kan geconcludeerd worden dat De Vos zich een zekere (kunstenaars)- vrijheid heeft veroorloofd. Ook het per spectief klopt hier en daar niet helemaal. Tijdens het beleg van 1596 door de Spanjaarden waren de gedeeltelijk mid deleeuwse verdedigingswerken stukge schoten. De helft van de stad lag in puin. Jacob van Lansberghe schreef in 1687: "(De stad is)...by nae als een Puyn - hoop geworden, sonderling aen de Begyne en Dobbel - Poorten, in dier voegen dat in de Begyne - Straet tot aen de groote Marckt, en voorts op de Bierkay en Overdam, meest alle Huysen om verr' laegen". Omdat er van het toen grotendeels verdwenen laat - mid deleeuwse Hulst geen andere geschil derde afbeelding bekend was, is het uit 1628 daterende schilderij van De Vos als 'canon' gaan fungeren. 'De Vos-kenner' J. Muls schrijft in 1932 in de begeleiden de tekst van de tentoonstellingscatalo gus over het werk van De Vos: "Het moet er, bij de geboorte van Cornelis de Vos, ongeveer uitgezien hebben zooals hij het schilderde, in 1628, binnen den kring van zijn recht - afgelijnde nieuwe wallen de spiegeling zijner grachten, met den knolvormigen vieringstoren van zijn hooge laat - gotische brabantsche kerk, het doorluchtige campanile van zijn stadhuis, het torentje der abdij van Boudeloo, het gedrongen nest van zijn lage huizen met trapgevels en een wind molen op den uithoek van het groene bolwerk, afgeteekend op den grijzen hemel". Volgens K. Van der Stighelen is Cornelis omstreeks 1583 in Hulst gebo ren als zoon van wijnbrander Jan de Vos. Wegens het beleg van 1596 door de Spanjaarden is het gezin datzelfde jaar verhuisd naar Antwerpen. De Vos heeft 'dese schilderie ut liefden ghemaeckt ende ghegeven aende stadt tot een eeu- wighe memorie'. Of De Vos is in Hulst terug geweest tussen 1618 en 1628 of hij heeft bij het maken van zijn schilderij (een) afbeelding(en) gebruikt waarop de situatie van na 1618 weergegeven wordt. De herkenbaarheid der gebou wen van het tegenwoordige Hulst is op het schilderij zo groot omdat de schilder Zeeuws Tijdschrift 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 35