Tussen Ambacht en Kunst Het Volco-project van Han Dey in Axel Nico Out Han Dey (1957) woont in Axel en is beeldend kunstenaar, vormgever en ambachtsman. Hij praat graag en vlot over zijn werk. Zonder al te veel pretenties. Het bouwen van een nieuw atelier achter zijn huis, geeft hem net zo'n grote kick als het realiseren van een kunstproject. Hij pakt de zaken het liefst groot aan en geniet van het oplossen van tech nische problemen. Of het nu gaat om de meest slimme constructie van de stalen bal ken voor het atelier of de handigste manier om binnen een beperkt budget een flinke reeks beelden te maken. Terrazzo is zijn handelsmerk. Zowat elke straat in het Axelse centrum draagt er de sporen van. Het Volco-project van Han Dey, dat hij vorig jaar afrondde, leidde tot plaatsing van zeventien grijpgrage, kleurige objecten in zijn woon plaats. Ik sprak een avond met Han Dey over de 'Volco's' en alles wat met het kunste naarsbestaan van Han Dey te maken heeft. We zitten in zijn royale, zelfverbouwde huis, net buiten de kern van Axel. Na de koffie komt al snel de witte wijn op tafel. Een ingetogen consumptie maakte het mij mogelijk het onderstaande op te tekenen. Over jouw project in Axel. Was het zo dat de gemeente Axel jou liet weten 'wij willen wat met beeldende kunst' of was het zo dat jij zei 'ik wil iets in Axel'? „Allebei, ik heb al tien jaar geleden een plan gemaakt aan de hand van een rap port dat in 1982 was verschenen. Ik zat nog op de Academie in Gent. Dat rap port gaf een aantal aanbevelingen om de sfeer in Axel te verbeteren. Er moest een zekere herkenning komen, er waren wat moeilijke plaatsen die we met elkaar verbinden moesten. Daar had ik wel ideeën over en die kaartje dan aan in de gemeenteraad. Dat werd natuurlijk hele maal niks. Maar toen het op een gege ven moment toch beter georganiseerd werd, met die kunst, er kwam een kunstcommissie, het werd allemaal een beetje opengebroken, hebben ze gezocht naar een mogelijkheid om in Axel een beeldende kunsttoepassing te laten maken. Dat is toen niet gelukt. Er zijn een paar kunstenaars door Kunst en Bedrijf gevraagd en die kwamen er hele maal niet uit. Axel was niks en het had niks, nee daar hadden ze geen inspiratie voor. Op een gegeven moment kwam de commissie bij mij terecht. Ik had eer der al een paar ontwerpen gemaakt, voor een kinderdagverblijf, een bejaar- densoos en een gemeenschapscentrum. Dat was allemaal afgeketst. De commis sie vond het leuk, maar men dacht bij voorbeeld dat in het gemeenschapshuis de bierwagen niet kon en in het kinder dagverblijf vonden ze dat het ontwerp kind-onvriendelijk was, terwijl het speci fiek voor kinderen gemaakt was. Nou, dat zat natuurlijk al niet lekker en toen hebben ze later gezegd 'laat nu Dey het gewoon uitzoeken'. Ik kreeg carte-blan- che vanaf het eerste moment. Vond ik heel prettig." „Ik moest wel rekening houden met allerlei eisen. De weekmarkt bijvoor beeld, dat is razend moeilijk. Die kraamp jes nemen één dag per week veel plaats in, terwijl de markt verder hartstikke leeg is. Er moest een nieuwe bestrating komen en de auto's moesten weg. Het ging dus om de kern van Axel. Als je door het centrum loopt, moetje zorgen datje een soort herkenning krijgt, met dingen die terug komen. Zodat als je op punt a staat, je punt b als het ware kunt zien. In het oorspronkelijke ontwerp kwam bij iedere invalsweg naar het cen trum een object, je kon er eigenlijk niet aan voorbij rijden." Uiteindelijk zijn er zeventien objecten gekomen, dat is minder dan gepland. Komt dat idee van verbindingen leggen nu nog wel uit? „Als je 17 werken van dit kaliber neer zet is dat heel beeldbepalend. Ik vind het aan de ene kant wel een beetje beklemmend, want ik hoef natuurlijk niet meer aan te komen met nieuwe werken. „De werken staan op hele markante plaatsen, apart of samen, dat wisselt een beetje. Groepjes komen niet zoveel voor. Er hangt natuurlijk toch een prijs kaartje aan: ik moest binnen het budget blijven. Als je spreekt over honderdvijf entwintig duizend gulden en je kan zeventien werken van dit formaat maken.... Als ambachtsman - ik heb ze zelf uitgevoerd - heb ik daar wel ander half, twee jaar aan gewerkt. Maar als kunstenaar heb ik er niet veel aan ver diend. Nou ja goed, het is natuurlijk ook, 'wil je het doen of wil je het niet doen', en ik heb gezegd van 'kijk, als ik van jullie de garantie krijg dat ik het mag doen, dan doe ik het ook." Hoe kwam het nu dat Axel toch een beetje opengebroken raakte wat de kunst betreft? „Ja, waarom weet ik niet precies, maar kunst en cultuur is jaren lang het bol werk geweest van één wethouder. Zo iemand probeert alles een beetje te regelen. En daar zit nooit een echte lijn in. Maar toen moest heel dat centrum van Axel veranderd worden. Er kwam een nieuwe bibliotheek en een winkel galerij. En dan spreek je wel over drie miljoen. Dan het herinrichten van de binnenstad: dat is nog eens een keer twee, drie miljoen. Als je er zoveel geld insteekt, moet het er ook een beetje leuk uitzien. En toen hebben ze gezegd, 'we willen het nou toch een beetje gefundeerd doen, daar kan niet alleen één persoon over beslissen, dat moeten we toch een beetje breder maken'. Dat hebben ze gedaan en de kunstcommis sie is opgericht." Moest je veel lobbyen om de opdracht te krijgen „Nee, want ik was eigenlijk in eerste instantie direkt al benaderd, door de kunstcommissie. De wethouder vond het eigenlijk helemaal niet zo geweldig, hij had een eerder werk van mij gezien en dat vond hij wel leuk. Hij had meer Zeeuws Tijdschrift 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 19