wat je eerder hebt gedaan? Waar begon
je mee?
,,Met terrazzo. Ik heb een paar dingen
gemaakt. Dat was een soort stoel in
terrazzo. Ik kon toen wel gaan kappen
en werken met slijpschijven en zo.
Maar met dat spul kon je perfekt harde
dingen maken. Ik heb dat waarschijnlijk
eens gezien op straat of gewoon
ergens een gootsteen gezien en
gedacht van 'hé dat deden ze vroeger
ook met van die korrels'. Ik heb het
toen wel zelf ontwikkeld daar en pas
eigenlijk veel later heb ik mezelf er echt
in geschoold. Dat blijkt ook nog vrij
moeilijk want iedereen was al dood of
had stoflongen en die wereld was ook
heel klein. Ik heb uiteindelijk met vier
mensen een speciaal examen gedaan in
die materie. Er zijn misschien vijftig
mensen in Nederland die zich er effek-
tief mee bezig houden."
Jij hebt in Cent meteen voor het ruim
telijke gekozen?
Ja, gewoon je werkt graag met je
handjes en ruimtelijk en ook gewoon
dingen met een heftruck. Ik hou niet
van prutswerk. Kleien was ook niets
voor mij, iets nieuws ontwikkelen vind
ik heel belangrijk. Ik heb bijvoorbeeld
veel gewerkt met de combinatie van
brons en terrazzo. Dat geeft een span
ning van materiaal en kleur en ook
techniek. Ik heb altijd graag dingen uit
gezocht qua techniek en qua mogelijk
heden. Ik moet het gewoon weten en ik
moet het doen. En ik weet dat ik het
kan ook."
Vond je op de Academie ook inhoude
lijk bepaalde dingen terug?
Ik moet eerlijk zeggen dat dat op onze
Academie die inhoud nou niet direkt zo
ontwikkeld was. Je kon er heel zelfstan
dig een eigen vormentaal opbouwen. Je
werd daar absoluut niet gestoord door
allerlei lesroosters en schema's. Daar zit
natuurlijk ook een andere kant aan,
want in zo'n situatie werd je niet
gespitst om inderdaad eens lessen te
volgen die je zelf niet uitzoekt. Daaren
tegen heb ik wel ontzettend veel geleerd
over hoe je dingen moet uitzoeken, kunt
maken. En hoe je je eigen ideeën kunt
omzetten in vormen."
Zijn er kunstenaars die voor jou iets
hebben betekend?
,,Ja, in het begin werd ik geïnspireerd
door Jan Dibbets. Voornamelijk zijn per-
spektief-correcties. Hij veranderde de
blik op het landschap. Dat soort dingen,
vond ik gewoon mooi. Ik ben niet zo'n
kunstkenner, ik bemoei me daar eigen
lijk helemaal niet zo veel mee, ben
gewoon bezig met mijn eigen werk.
Maar iemand als Anselm Kiefer, als je
die modder ziet, en dat lood en die
troep, dat vind ik geweldig. Dat die
man dat notabene op een schilderij
doet! Terwijl ik een een aversie heb
tegen het werk van Joseph Beuys, met
al die poeha daar rond. Ik vind dat niet
nodig. Twee jaar geleden was ik op de
Dokumenta in Kassei en toen kwam ik
die zaal van Kiefer binnen, jaaa, en dan
zie je die pyramiden met dat koper
draad.... Dat heeft gewoon wat. Je ziet
iets datje zelf ook zou doen. Je hebt het
niet gedaan, maar je zou het zo kunnen
doen, het ligt zo dicht bij je. Maar
eigenlijk ben ik niet zo'n kunstkenner. Ik
heb voor mijn eigen werk die kunst niet
zo heel hard nodig."
Na de Academie, kwam je weer terug in
Axel?
,,Ja, ik heb eerst nog een tijdje in
Moerbeeke gewoond. Maar toen
kwam dit stuk land vrij, hier woonde
iemand, een boertje. Het was gewoon
een schuur, helemaal niks. Allemaal
22 Zeeuws Tijdschrift