wat je eerder hebt gedaan? Waar begon je mee? ,,Met terrazzo. Ik heb een paar dingen gemaakt. Dat was een soort stoel in terrazzo. Ik kon toen wel gaan kappen en werken met slijpschijven en zo. Maar met dat spul kon je perfekt harde dingen maken. Ik heb dat waarschijnlijk eens gezien op straat of gewoon ergens een gootsteen gezien en gedacht van 'hé dat deden ze vroeger ook met van die korrels'. Ik heb het toen wel zelf ontwikkeld daar en pas eigenlijk veel later heb ik mezelf er echt in geschoold. Dat blijkt ook nog vrij moeilijk want iedereen was al dood of had stoflongen en die wereld was ook heel klein. Ik heb uiteindelijk met vier mensen een speciaal examen gedaan in die materie. Er zijn misschien vijftig mensen in Nederland die zich er effek- tief mee bezig houden." Jij hebt in Cent meteen voor het ruim telijke gekozen? Ja, gewoon je werkt graag met je handjes en ruimtelijk en ook gewoon dingen met een heftruck. Ik hou niet van prutswerk. Kleien was ook niets voor mij, iets nieuws ontwikkelen vind ik heel belangrijk. Ik heb bijvoorbeeld veel gewerkt met de combinatie van brons en terrazzo. Dat geeft een span ning van materiaal en kleur en ook techniek. Ik heb altijd graag dingen uit gezocht qua techniek en qua mogelijk heden. Ik moet het gewoon weten en ik moet het doen. En ik weet dat ik het kan ook." Vond je op de Academie ook inhoude lijk bepaalde dingen terug? Ik moet eerlijk zeggen dat dat op onze Academie die inhoud nou niet direkt zo ontwikkeld was. Je kon er heel zelfstan dig een eigen vormentaal opbouwen. Je werd daar absoluut niet gestoord door allerlei lesroosters en schema's. Daar zit natuurlijk ook een andere kant aan, want in zo'n situatie werd je niet gespitst om inderdaad eens lessen te volgen die je zelf niet uitzoekt. Daaren tegen heb ik wel ontzettend veel geleerd over hoe je dingen moet uitzoeken, kunt maken. En hoe je je eigen ideeën kunt omzetten in vormen." Zijn er kunstenaars die voor jou iets hebben betekend? ,,Ja, in het begin werd ik geïnspireerd door Jan Dibbets. Voornamelijk zijn per- spektief-correcties. Hij veranderde de blik op het landschap. Dat soort dingen, vond ik gewoon mooi. Ik ben niet zo'n kunstkenner, ik bemoei me daar eigen lijk helemaal niet zo veel mee, ben gewoon bezig met mijn eigen werk. Maar iemand als Anselm Kiefer, als je die modder ziet, en dat lood en die troep, dat vind ik geweldig. Dat die man dat notabene op een schilderij doet! Terwijl ik een een aversie heb tegen het werk van Joseph Beuys, met al die poeha daar rond. Ik vind dat niet nodig. Twee jaar geleden was ik op de Dokumenta in Kassei en toen kwam ik die zaal van Kiefer binnen, jaaa, en dan zie je die pyramiden met dat koper draad.... Dat heeft gewoon wat. Je ziet iets datje zelf ook zou doen. Je hebt het niet gedaan, maar je zou het zo kunnen doen, het ligt zo dicht bij je. Maar eigenlijk ben ik niet zo'n kunstkenner. Ik heb voor mijn eigen werk die kunst niet zo heel hard nodig." Na de Academie, kwam je weer terug in Axel? ,,Ja, ik heb eerst nog een tijdje in Moerbeeke gewoond. Maar toen kwam dit stuk land vrij, hier woonde iemand, een boertje. Het was gewoon een schuur, helemaal niks. Allemaal 22 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 24