Mattheus Molanus, werkzaam in Middelburg ca. 1625-na 1642 Romantiek gepaard met realisme Grepen uit de geschiedenis van de schilderkunst in Zeeland VIII Laurens J. Bol Tegelijk met Christoffel van den Berghe was er in Middelburg een landschapsschil der werkzaam die zijn leven lang nauwe lijks van de Brueghel-Conincxloo-richting is afgeweken. Vrijwel constant schildert Mattheus Molanus landschappen, vaak van klein formaat, gebouwd volgens het Vlaamse toneelmatige schema: met zij coulissen, een duidelijk coloristisch onder scheiden voorgrond, middenplan en ach tergrond. Het blauwgroen landschap- coloriet van de Fluwelen Brueghel blijft ook levenslang het zijne. Dit romantisch maniëristisch schouwtoneel bevolkt hij met realistisch geziene mensen en dieren. Wie er werkloos is kan niet meer: is over oud, oververmoeid of overmand. Mola nus' bedelaars hebben een houten been als duidelijk en geldig excuus dat zij niet werkzaam zijn. Het is een bedrijvige wereld, enkele uitzonderingen daargela ten als bijvoorbeeld het Landschap met boeren en herders (pan. 38 x 53 cm, ges. M. Molanus F 1620; in 1897 te Brunswijk, Verz. Vieweg-Brockhaus). In het overgrote, levendige deel van zijn oeuvre dragen vrouwen manden, paar den ruiters en ezels zakken. Mannen gaan gebukt, torsen zware lasten: een mars, een zwaar vaarroer, gaan ter markt of op jacht, drijven vee; ze plegen een overval of verweren zich. Het lopen lijkt een bezwaard en moeizaam voortgaan naar een nog ver verwijderd doel. Soms is er een ruiter, een heerschap in voorname kledij, hoog te paard gezeten met één hand op de heup, die door lediggang het zwoegen van het volk nog accentueert. Voor dit alles: zie de afbeeldingen. A/1. Molanus, Landschapje met standerdmolen (1612) Koper 10,5 x 15,5 cm. Leerdam, Hofje van Aerden. Zeeuws Tijdschrift 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 27