beneden de gemiddelde kwaliteit van
deze kleine Meesters dat de toeschrij
ving m.i. niet te handhaven is.
b) In een Boomrijk-landschap, in Kon.
Museum te Antwerpen, vals gemerkt
J. Brueghel, nu aan Molanus toege
schreven, is de stoffage overeenkom
stig aan zijn manier, de weergave van
het lover evenwel afwijkend.
Noten
1. De term 'boomslag' als aanduiding van een wijze
om lover uit te beelden, bleef tot na de Roman
tiek in levend gebruik. Jacobus van Looy, in zijn
autobiografisch boek "Jaap" verhalend over de
lessen bij "Meester Juulsen" (de Haarlemse schil
der D.J. Joosten), schrijft: "een teekende een
plaat op bruin-getint papier, een vrouwenkop,
een ander landschap om de 'boomslag' machtig
te worden; daarbij stond gedrukt: lep, Beuk, Eik,
Plataan, Kastanje en zoo voort". En Carel van
Mander, ongeveer 375 jaar vroeger, in zijn leer
dicht, over "de Bomen die al 't werck vermoyen
Als sy wel ghedaen zijn: dus waer te raden Een
aerdigh' en fraye manier van bladen op eenen
goeden slach hem zich] aen te wennen" (Het
Schilder Boeck, Haarlem, 1604, fol. 37 a).
2. A. Bredius in Obreens Archief VI, blz. 261
3. Notitie van A. Bredius in het R.K.D., Den Haag.
4. A. Bredius in Obreens Archief, blz. 261 voetnoot.
5. Volgens P.J. Meertens, Letterkundig leven in Zee
land, zou Molanus uit de Zuidelijke Nederlanden
afkomstig zijn.
A/1. Molanus, Landschap met hinderlaag. Paneel 24 x 32 cm. Kunsthandel Richard Green, Londen.
A/1. Molanus, Landschap met linnenblekerij. Koper 10,7 x 15,6 cm. In de Duitse kunsthandel.
30 Zeeuws Tijdschrift