beneden de gemiddelde kwaliteit van deze kleine Meesters dat de toeschrij ving m.i. niet te handhaven is. b) In een Boomrijk-landschap, in Kon. Museum te Antwerpen, vals gemerkt J. Brueghel, nu aan Molanus toege schreven, is de stoffage overeenkom stig aan zijn manier, de weergave van het lover evenwel afwijkend. Noten 1. De term 'boomslag' als aanduiding van een wijze om lover uit te beelden, bleef tot na de Roman tiek in levend gebruik. Jacobus van Looy, in zijn autobiografisch boek "Jaap" verhalend over de lessen bij "Meester Juulsen" (de Haarlemse schil der D.J. Joosten), schrijft: "een teekende een plaat op bruin-getint papier, een vrouwenkop, een ander landschap om de 'boomslag' machtig te worden; daarbij stond gedrukt: lep, Beuk, Eik, Plataan, Kastanje en zoo voort". En Carel van Mander, ongeveer 375 jaar vroeger, in zijn leer dicht, over "de Bomen die al 't werck vermoyen Als sy wel ghedaen zijn: dus waer te raden Een aerdigh' en fraye manier van bladen op eenen goeden slach hem zich] aen te wennen" (Het Schilder Boeck, Haarlem, 1604, fol. 37 a). 2. A. Bredius in Obreens Archief VI, blz. 261 3. Notitie van A. Bredius in het R.K.D., Den Haag. 4. A. Bredius in Obreens Archief, blz. 261 voetnoot. 5. Volgens P.J. Meertens, Letterkundig leven in Zee land, zou Molanus uit de Zuidelijke Nederlanden afkomstig zijn. A/1. Molanus, Landschap met hinderlaag. Paneel 24 x 32 cm. Kunsthandel Richard Green, Londen. A/1. Molanus, Landschap met linnenblekerij. Koper 10,7 x 15,6 cm. In de Duitse kunsthandel. 30 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 32