Tussen Donau en Karpaten Het ontstaan van een Hongaarse en een Roemeense klassieke muziekcultuur kunst in de concertzaal terecht kwam, heeft Roemenië door het ontbreken van grote machtscentra in vergelijking met West-Europa amper gekend. Pas in de 19de eeuw ontstaat er in Roemenië een klassieke muziekcultuur van enige bete kenis. In tegenstelling tot de Roemeense cultuur heeft de hofcultuur altijd een centrale plaats gehad in het culturele leven van Hongarije. Gekerstend in 11de eeuw heeft Hongarije een reeks vorstenhuizen gekend die een rijke hofcultuur hadden. Grote componisten vonden hier emplooi zoals bijvoorbeeld aan het hof van Johann Zapolya, Koning van Hongarije. Zijn meest beroemde beschermeling was Greff Bakfark (Brassó 1507 - Padua 1576), componist en luitist en in zijn tijd overal in Europa vermaard. De hofcultuur van de Habsburgers in Hongarije, onder deel van hun rijk dat een groot deel van Centraal Europa en de Balkan besloeg, was wijd en zijd bekend. De Habsburgers schiepen een van Duitse en Oostenrijkse invloeden doorspekt kunstzinnig klimaat in Hongarije. En natuurlijk was er Est- herhtza, het hof van de Estherhazy's, waar Joseph Haydn kapelmeester was en waar talloze componisten en musici uit West-Europa hebben vertoefd. Hongarije heeft dus, in tegenstelling tot Roemenië, zijn vensters op het Westen Frank Meyer Tussen Donau en Karpaten kopt het pro grammaboek van Het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen, een jaarlijks terug kerend muziekfestival, dat dit jaar van 8 tot 29 september wordt gehouden. Direct komen er gedachten op aan folk lore en zigeunermuziek. Het gebied dat zich tussen de rivier de Donau en de Kar paten uitstrekt herbergt ook twee andere interessante en relatief jonge idiomati sche muziekculturen. Twee culturen die vanaf de 19de eeuw op dezelfde wijze maar om verschillende redenen aan de schatkamers van de folklore ontleend werden: de klassieke muziekculturen van Hongarije en Roemenië. Kerken en Hoven Voordat de wereld werd ontsloten door radio, televisie en computernetwerken speelden natuurlijke grenzen de belang rijkste rol bij de vorming van lokale poli tieke en culturele identiteiten. De Donau en de Karpaten en de Transsylvaanse Alpen zijn zulke grenzen. Hun weerbar stigheid heeft voor een groot deel de geschiedenis van Roemenië en Hongarije bepaald. Het gebied dat thans Roemenië heet - de Donau-vorstendommen Moldavië en Walachije, later ging ook Transsylvanië tot Roemeens grondgebied behoren - ligt verstopt tussen de Karpaten, de Transsyl vaanse Alpen en de Zwarte Zee. Hierdoor is het Roemeense culturele leven altijd meer op het oosten en het noorden dan op het westen gericht geweest. Dit geldt met name voor de religieuze cultuur. De leerstellingen van de Roemeens-ortho doxe kerk werden er in de 4de en 5de eeuw door Latijnse en Byzantijnse missio narissen met succes verkondigd. Nu nog is ruim tweederde van de Roemeense bevolking verbonden met deze kerk en daarmee is die na de Russisch-orthodoxe de grootste van de oosterse kerken. Natuurlijk had de Roemeens-orthodoxe liturgische muziek maar tot in de late Middeleeuwen onderscheidt deze zich niet noemenswaardig van die van andere gelieerde kerkgenootschappen. Een con sistente Roemeens-orthodoxe muziektra ditie is pas in de 15de eeuw ontstaan. In deze periode werd een legendarische koorschool in Putna gesticht, waarvan de invloed en de reikwijdte vergelijkbaar is met die van haar katholieke evenknie de in de 12e eeuw gestichte Notre Dame- school in Parijs. Met de Putna-school nam de Byzantijnse kerkmuziek een gro te vlucht in het gebied dat nu Roemenia heet. In de 18de eeuw werd het Latijn in de Roemeense-Byzantijnse koormuziek vervangen door de volkstaal, een veran dering die tot op heden stand heeft gehouden. Een andere popularisering vindt plaats vanaf het midden van de 19de eeuw als invloeden uit de Roem eense volksmuziek het kerkmuziek idi oom verrijken. Over deze ontwikkeling later meer. Een muziekcultuur die zich ontwikkelde in hofkringen en in later eeuwen, met de verburgerlijking van de Bèta Bartók doet veldwerk in in Transsylvanië. 14 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 16