Eigen geluid Zwetende navels Who sings prays twice Tachtig jaar terug teren en haar vader liet haar zijn gevoel voor muzikaliteit en timing na. "De eer ste herinneringen die ik van muziek heb, waren de familiebijeenkomsten rond kerstmis, ledereen zong of bespeelde een instrument. Mijn moeder begon te com poneren op de piano toen ik vijf was. Altijd was er het geluid van de piano in huis", vertelt Jeanie Bryson aan Eric van 't Groenewout tijdens een interview. "Ik ben ooit op dwarsfluit begonnen", herinnert Jeanie zich. 'Ik leerde snel; in drie maanden leerde ik waar anderen vijf jaar over moeten doen. Een maand nadat ik de fluit had opgepikt, speelde ik al eer ste fluit in het schoolorkest. Maar de fluit was niet mijn instrument. Ik hou van zin gen, dat maakt me gelukkig. "Ik hield er niet van voor een publiek te zingen. Ik hield er niet van om op een podium te staan en zong daarom altijd met dichtge knepen ogen. Zingen is beangstigend: je kunt je nergens achter verschuilen. Maar ik heb doorgezet en heb mezelf gedwon gen door te gaan.' Ze zingt met meer plezier in een kleine club dan in een sjie- ke concertzaal met pluche stoelen. Jeanie: 'Ik heb liever dat mensen mee kunnen dansen, meebewegen." Jeanie is inmiddels uitgegroeid tot een jazz-zangeres van formaat met interna tionale roem. In Nederland maakte ze diepe indruk op het North Sea Jazz Festi val als Billie FJoliday-vertolkster vanwege haar vocale kwaliteiten, maar ook door de manier waarop ze de vergelijking aan durfde. Jeanie Bryson: 'Ik heb het klassie ke jazzrepertoire vooral van mijn moeder geleerd. Zij speelde die songs op de piano, soms waren het alleen schetsen van de melodie. Dat is een voordeel: veel zangeressen proberen noot voor noot Ella of Sarah na te zingen, terwijl ik me op de melodie concentreer en door mijn frase ring de tekst naar mijn hand probeer te zetten. Het enige dat ik wil is een geheel eigen geluid neerzetten en daarin steeds beter worden. In principe moet je daarin alle vrijheid hebben, maar ik ben niet iemand die songs ingrijpend gaat veran deren. De melodie is heilig. Je denkt toch niet dat ik zo arrogant ben te denken dat ik een Gershwin-melodie mooier kan maken dan Gershwin zelf? "Ik ben me ervan bewust datje als jazzvocaliste moet opboksen tegen de schaduw van Billie, tegen de schaduw van Ella en Sarah. Maar ik wil niet bang zijn iets te zingen, alleen omdat ik geen Billie Holiday ben, of niet heb doorgemaakt wat zij heeft beleefd. Die liederen vertolken ook mijn gevoelens. Ook ik ben in de liefde gewond geraakt, ook ik ben bedrogen en in de steek gelaten. In elk lied dat ik zing, leg ik mijn emoties bloot. Ik kan er niet bij stilstaan of Billie Holiday zich misschien nog rotter voelde toen zij deze liederen zong. 'I've got a right to sing the blues". Wanneer het publiek in De Parel zaterdag 16 september een beetje bijgekomen is van de persoonlijke vertolkingen en de warme uitstraling van Jeanie Bryson, zal Fuzua de zaal weer opschudden. Fuzua bestaat uit bont uitgedoste muzi kanten, voornamelijk van Braziliaanse komaf. De groep richt zich op de leven dige dansmuziek uit het Noord-Oosten van Brazilië: de forró. De term is afkom stig van het woord forrobodó, een luid ruchtig volksfeest uit de tijd van van de Engelse aanwezigheid in Brazilië. De Afro-lndiaanse en Europese stijlen kregen vorm door een hijgende accordeon, een galopperende triangel en de zabumba (een grote trom). Fuzuê heeft dit drietal aangevuld met zang, gitaar, percussion en bas. De staccato gezongen teksten over wilde katten, verloren liefdes en zwetende navels vormen een vrolijk com mentaar op het harde leven in het droge Noord-Oosten van Brazilië. Dit alles door Fuzuê aangekleed met veel show en the atrale elementen. De Parel zal de avond kortom afsluiten in de broeierige sfeer van schuivende slippers, opstuivend stof, dansende lijven en de bijbehorende zoete geur. De volgende morgen, zondag 17 sep tember, weer vroeg uit de veren, want er wacht ons een kerkdienst zoals we die zelden of nooit meemaken in het door gaans zo nuchtere Zeeland. Lillian Boutté and her Music Friends doen dan op zo'n swingende en doordringende manier konde van hun geloof, dat je naast de daverende ovaties achteraf haast applaus uit de hemel denkt te horen. Immers: 'Who sings, prays twice', aldus Boutté. Lillian Boutté is geboren in 'The Big Easy': New Orleans, Louisiana. Ze komt uit een groot gezin, elf kinderen, en herinnert zich dat er in haar jeugd altijd en overal door iedereen werd gezongen. Na de middelbare school studeerde Lillian af als muziektherapeute en werkte met gehan dicapte kinderen. In die tijd was ze al een gerespecteerde gospelzangeres. Ze besloot alsnog haar repertoire te vergro ten met rythm blues en jazz. Intussen heeft ze naam gemaakt als zan geres in de oude New Orleans-jazzstijl, naast gospel. Lillian Boutté heeft boven dien gespeeld in de film 'Piano Players Rarely Play Together' en de musical 'One Mo' Time', waarmee ze de hele wereld mee rond is geweest. Toen ze in 1986 terugkwam in haar geboortestad, werd ze geëerd met de officiële onderscheiding van New Orleans Muziek Ambassadeur, een eer die voordien alleen was wegge legd voor de legendarische Louis Arm strong. De taak van New Orleans Muziek Ambassadeur is Lillian Boutté tot nu toe niet zwaar gevallen. Ze speelt zelfs liever in het buitenland, vanwege de enorme erkenning die ze daar ontvangt. Tien maanden in het jaar kwijt ze zich van haar taak van ambassadeur, maar toch kan ze het niet laten steeds weer terug te keren naar haar geliefde geboortestad. Ze kan zich er wel eens boos over maken dat haar promotionele werk niet altijd evenveel erkenning vindt in 'The Big Easy' zelf. Lillian Boutté: "Louis Arm strong heeft bij iedereen een beetje New Orleans achtergelaten, maar wanneer hij thuis kwam, was hij niet zo gevierd als overal elders in de wereld. "En dat is wat haar ook overkomt. Soms vreest ze voor het verdwijnen van de traditionele New Orleans-jazz in de stad. Sommigen proberen de traditie wel hoog te houden, maar ze is niet zeker van hun succes. Lillian Boutté: 'Als het hen niet lukt, zullen de Europeanen hun wel laten zien hoe het moet. Er zijn New Orleans-jazzclubs in Nederland, Zwitser- leeuws Tijdschrift 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 21