Ontspannen
Zoltan Benyacs, alt-violist bij het Rap-
haëlkwartet en solo-altist bij het Radio
Kamerorkest, ziet er ook naar uit in sep
tember voor de derde maal op te treden
tijdens het Kamermuziek Festival. "We
voelen ons thuis hier. De locaties zijn
prachtig en hebben een mooie akoestiek.
Het Zeeuwse publiek is ontspannen,
geïnteresseerd. In Amsterdam bijvoor
beeld komt men specifiek voor dat stuk,
die bezetting. De toehoerders hebben
meer ervaring door het grotere aanbod
en zijn daardoor selectiever. Al is het wat
sterk uitgedrukt, maar Zeeuwen zijn
geen snobs. We zullen in Zeeland niet
snel meemaken dat iemand uit het
publiek, geheel kritisch onderbouwd, ons
schrijft dat de pianist niet past bij ons
ensemble. Wij vonden nu juist van
wel...", zegt Zoltan Benyacs vrolijk.
Het Raphael kwartet geeft - naast een
concert in Noordgouwe en eventueel
een openluchtconcert in Zierikzee - een
workshop voor strijkkwartetten, welke
toegankelijk is voor publiek. Zoltan
Benyacs: "We merkten dat de belang
stelling zo groot werd tijdens het festival,
dat we besloten op een andere manier
dieper in te gaan op de muziek. Zo'n
workshop is daar een goede en leuke
methode voor. Bovendien is het dè
manier om musici te stimuleren". Voor
het publiek een boeiende manier om een
uitstekend inzicht te krijgen in de samen
speltechnieken, de specifieke problemen
en het plezier dat spelen in een klein
ensemble met zich meebrengt.
Zoltan Benyacs: "Een buitenstaander
hoort 't toch beter vaak, is objectief. Wij
hebben alle vier een jarenlange ervaring
achter de rug als musicus van een
kamermuziekensemble. En spelen in een
ensemble met een kleine bezetting
brengt toch specifieke problemen met
zich mee. Wanneer je bijvoorbeeld als
solist met een orkest speelt, moet je je
zeker waarmaken, maar je hebt wel vrij
heid. De dirigent geeft je die ruimte en
dat is heerlijk. Wanneer je in een ensem
ble speelt, kun je niet volstaan met het
kennen van je eigen partijen; je moet de
partijen van de anderen ook kennen, wil
je als ensemble goed klinken. Je moet
perfect uitgebalanceerd zijn, je aan
elkaar aanpassen, op elkaar ingespeeld
zijn, wil het lukken. In een klein ensem
ble is iedereen even belangrijk. Daarom
is een goede solist nog geen goed
ensemblespeler. En elke bezetting (bla
zers, pianisten, strijkers, of een combina
tie van verschillende instrumenten)
brengt zijn eigen problemen met zich
mee. Ja, dat maakt het zo leuk, zo span
nend, een uitdaging".
Raphaël kwartet
24 Zeeuws Tijdschrift