Zeeuwse Reportage De spanningsboog van de beeldende kunst in Zeeland Communicatief wasgoed Even wennen Nico Out Juli 1995. Schrijven over beeldende kunst die nog moet ontstaan is niet zö moeilijk. De twaalf kunstenaars die een bijdrage leveren aan 'Zeeuwse Reporta ge' (naar een gedicht van Hans Verha gen) hebben immers bijna allemaal hun ideeën klaar. Maar voordat de projecten op 24 september worden gepresenteerd kan er nog van alles gebeuren. Komen alle subsidiënten definitief over de brug? Gooit een tegendraadse ambtelijke inspanning toch nog roet in het eten? Zal alles technisch lukken en vinden we tijdig de laatste bedrijven die soms bijzondere hoogstandjes willen helpen realiseren voor een beperkt budget? Gedreven door wat tot nu toe lukte, gaan we ervan uit dat de rest ook rond komt. De ideeën zijn immers goed en hoewel soms ambi tieus, lijken ze niet onhaalbaar. Eind sep tember zal blijken of dit optimisme gerechtvaardigd is. Nu dan een beeld van een kunstproject in ontwikkeling. Het begon een maand of zeven geleden, toen Ineke Sinke van de Stichting Kunst uitleen Zeeland mij vroeg eens langs te komen. Of ik ideeën had voor een kunst manifestatie in wat toen nog Zeeland Cultuurmaand heette. Het succes van het door de SKZ georganiseerde Cheops- project, in 1993, smaakte naar meer. Vijf keramisten hadden toen prikkelende objecten gemaakt, die een tijdelijke plaats kregen in de vensterbanken van huizen in de Middelburgse Spanjaard straat. Pers en publiek waren enthou siast. Op weg naar de afspraak zag ik door zonlicht beschenen wasgoed hangen op de plaatsjes achter de huizen in de Oude Vlissingsestraat. Kraakhelder en in zeke re zin communicatief. Ik stelde Ineke Sin ke voor om kunstenaars te vragen een stuk textiel van flinke, nader te bepalen afmetingen te nemen en dat te gebrui ken als basis voor een werk dat ergens in de stad een tijdelijke plek zou krijgen. Zo zouden we met een beperkt budget toch iets tot stand kunnen brengen waar je niet aan voorbij kunt. We stelden nogal wat eisen aan een kunstproject in de Cultuurmaand: heden daags, met een bijzondere uitstraling, van enige omvang, gericht op een brede doelgroep, goede publieksbegeleiding en dito publiciteit, aansluitend op de bestaande infrastructuur die echter ook opgerekt mocht worden. Andere meer specifieke aandachtspunten kwamen snel opborrelen: het werk kon te maken hebben met de historie van de stad, met de plek waar het terecht zou komen, met de andere communicatie op straat (recla me, verkeersborden enzovoorts) en moest goed zichtbaar zijn. Maar bovenal zouden voorbijgangers geprikkeld moe ten worden op z'n minst een moment anders tegen de (bekende) omgeving aan te kijken. Een tweede bijeenkomst was nodig om al vast wat namen van kunstenaars te inventariseren; we wilden met tien kun stenaars werken. Snel daarna ging een subsidieverzoek naar Zeeland Cultuur maand de deur uit. Contact met Ruud van Meijel, coördinator, wees uit dat men het plan de moeite waard vond, maar dat de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van beeldende kunstpro jecten aan de Stichting ATOL was gede legeerd. Die had immers in 1994 een manifestatie georganiseerd, waarbij afgesproken was voor continuïteit te zor gen. Beeldend kunstenaar Peter Terhorst coördineerde dat project en bleek in een gesprek enthousiast. Nu de andere parti cipanten nog. Inmiddels waren we medio december al bij de gemeente Middelburg en de Stich ting Beeldende Kunst Middelburg op bezoek geweest. Op basis van een gesprek met ambtenaar Ed van Reijmers- dal en SBKM-stafmedewerkerster Ingrid Haan konden we verwachten dat er een reëele kans bestond dat de gemeente het plan met f 10.000,- zou subsidiëren en ook anderszins mee zou werken. Een bijeenkomst met de Stichting Atol bleek toch even wennen. Leon Riekwel van CHK de Watertoren, Oost-Souburg, Hugo Boxhoorn. 'Zonder titel' Zeeuws Tijdschrift 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 27