Denkbeeld en dialoog Verleden en heden illusie, wat de een ziet, blijkt onzichtbaar voor de ander. Zijn ingrepen, schilderijen en installaties ondergraven het idee van een individueel wereldbeeld, omdat ze duidelijk maken dat dat beeld in de kern bestaat uit de bouwstenen die iedereen in een uitgekristalliseerde vorm krijgt aangereikt. Tordoir daagt de voorbijgan gers uit om zelf te kijken en te denken, en overgeleverde begrippen en denk beelden van een vraagteken te voorzien. Zijn teksten en tekens zullen zowel in de Watertoren als in de binnenstad van Vlis- singen te zien zijn. Met de andere kunstenaar die in Vlis- singen aan de slag gaat, had Leon Rie- kwel al eerder contact gelegd. Jan Verha- eghe, ook uit België, onderzoekt in zijn werk een gebied dat verwant is aan het werkterrein van Tordoir: het spannings veld tussen wat mensen zien en hun gedachten. De invloed die reclame media in dat opzicht hebben, komt let terlijk aan bod in de installatie die Verha- eghe voor een winkeletalage in Vlis- singen maakt. Hij toont op een TV- scherm beelden die reclamebureau's kunnen inkopen bij commerciële "beeld banken". Verhaeghe presenteert ze zo, dat de toeschouwer een verband kan leggen tussen de ook in Vlissingen opko mende onverdraagzaamheid ten opzich te van minderheden en de beelden die iedere doorsnee-consument van TV en reclame dagelijks op zijn netvlies krijgt. In de Watertoren presenteert Verhaeghe beelden en objecten van hemzelf en anderen op zo'n manier dat er steeds nieuwe betekenissen kunnen ontstaan. Door combinaties van objecten, door hun titels, ontstaat een beeld van ver warring; het blijkt moeilijk vast te stellen wat echt is en wat niet. De toeschouwer kan die problematiek dan zelf verbinden met wat de dagelijkse omgeving hem vertelt. Een ander onderdeel van Verha- eghe's bijdrage is het verspreiden van affiches die verwijzen naar zijn werken, maar ook op zich een vervreemdend effect hebben. In Middelburg is ondermeer Roel Ach terberg actief. Hij zeefdrukt teksten, altijd dialogen, in diverse talen op een ondergrond. Die kan direct verband hebben met de inhoud van de tekst, maar roept soms ook het tegendeel op, zodat een spanningsveld ontstaat. Zo'n ondergrond kan een vereenvoudigd weergegeven onderwerp zijn, een foto van het heelal, een bekende persoonlijk heid of, om nog maar eens een voor beeld te noemen, een expressief schil derachtig fond. De dialogen gaan over kunst, leven, sex, werk, kortom over alles waar mensen over spreken en den ken. Achterberg belicht in zijn combina ties van tekst en beeld de niet zelden bizarre opvattingen die aansluiten bij het bestaan in de 20e eeuw. Wat met het grootste aplomb wordt gemeld, kan bij nader inzien baarlijke nonsens zijn. Of niet? Het publiek kan zelf oordelen. Ook over de borden die Achterberg voorzag van gegraveerde dialogen en in de Lan ge Noordstraat aan gevels gaat bevesti gen. Het meest ambitieuze project in de pro vinciehoofdstad is dat van Eveline van Duyl. Zij houdt zich in haar werk onder meer bezig met de (on)mogelijkheid van mensen om zich los te maken van hun geschiedenis. Wie is niet gebonden: aan zijn eigen verleden, dat van zijn familie, de mensen uit zijn stad, land of de tijd waarin hij leeft? In hoeverre is het mogelijk om vrij te zijn? Hoe gaan wij om met ons verleden? Eveline van Duyl kiest steeds andere vormen en materia len om haar ideeën vorm te geven. Voor het Middelburgse project stelt zij zich voor om verticaal tegen de Lange Jan omhoog een vangrail te bevestigen. Dit eigentijdse straat-, of liever wegmeubi- lair benadrukt de functie van de toren als baken op weg naar God. Maar tevens komt de vraag op of de toren nog steeds die functie heeft, of in de ogen van de voorbijganger alleen maar een fraai monument is. Een andere gedachte die deze ingreep oproept is weer betrokken op geschiedenis. Kent onze tijd ook nog iets wat lijkt op het eeuwenlange zoeken naar het hogere als verklaring voor het bestaan? Of wordt de 20e eeuw vooral gekenmerkt door de menselijke neiging zich zo snel mogelijk van a naar b te verplaatsen? Of deze en andere gedachten via de vang rail naar boven kunnen komen hangt nu af van de bereidwilligheid van een aan nemer en de beschikbaarheid van een uit de kluiten gewassen hoogwerker. Salvator Titus Nolte Laten we er vooralsnog maar van uit gaan dat er een zegen rust op dit idee... Een andere kijk op geschiedenis toont Rien Monshouwer. Hij is zeer geboeid door het afwezige: datgene dat er ooit was, maar verdwenen is. Centraal in zijn werk staat architectuur. Daarin komt de geschiedenis immers helder naar voren. Waar mensen zijn, wordt gebouwd en afgebroken. Binnen de bescherming van dak en muren wordt geleefd en gewerkt. In de gebouwen die verschijnen en ver dwijnen wordt geschiedenis zichtbaar. Maar ook niet meer bestaande gebou wen zijn van belang. Rien Monshouwer brengt deze mijlpalen van een onzicht baar verleden weer tijdelijk tot leven. Plattegronden en doorsneden worden heldere en toch poëtische beelden. Op dit moment wordt met de kunstenaar bekeken welke van de vier voorstellen die hij indiende de meeste kans van sla- Zeeuws Tijdschrift 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 29