Contemplatie Beeld en betekenis gen heeft. Twee elementen komen in elk idee voor: architectuur en de plattegrond van Middelburg voor en na het bombar dement van mei 1940. Een romanticus met een sterk ontwikkel de literaire belangstelling en een getraind historisch bewustzijn. Zo werd Titus Nol- te ooit gekarakteriseerd. Nolte schildert, maakt objecten, zeefdrukken en foto werken. Zijn oeuvre is sterk doortrokken van het besef dat het leven eindig is, maar deel uitmaakt van een groter geheel: de geschiedenis. De laatste jaren is Nolte nogal bezig met zijn geboortes treek en de lijnen die van daaruit te trek ken zijn in zijn eigen leven en de geschie denis in het algemeen. Voorouders - wie heeft ze niet - spelen daarin een bepa lende rol. Ze zijn terug te vinden in een reeks fictieve portretten, meer expressief dan realistisch, die hij een plaats hoopt te geven Een toepasselijke plek, die ook nog een relatie heeft met de nabijgelgen Statenzaal. Wie wil kan daarmee ver band leggen, maar ook met zijn eigen historie en die van de stad. Nolte heeft nog een bijdrage: een neon- project dat eerder in Edinburgh te zien was. Op één of meer belangrijke gebou wen in Middelburg worden in totaal vier objecten bevestigd. Elk object bestaat uit drie cirkels, waarbinnen het woord ;EYE' drie keer oplicht. Het gaat hierbij om een verwijzing naar de wisselwerking tussen gedachte (woord) en waarneming (oog, beeld); het waarnemen als bron van handelen, perspectief op de wereld, blik op historie, heden en toekomst. Energie. Een kernbegrip in het werk van Jan van Munster. In steen, metaal, neon en in andere media onderzoekt hij mogelijkheden om dat gegeven indrin gend te verbeelden. Als herinnering aan de beweging die aan alle leven ten grondslag ligt. Als verwijzing naar funda mentele krachten in de ruimte. Identiteit is een ander gegeven waar Van Munster zich intensief mee bezighoudt. Zijn voor stel voor 'Zeeuwse Reportage' komt neer op het verspreid door de stad plaatsen van tien forse basaltblokken. Op elk daarvan wordt, steeds in een andere taal, het woord 'IK' gegraveerd. Daarmee stelt Van Munster ondermeer de vraag naar de rol van de mens, individu, in het omgaan met materie (energie). Wat drijft iemand ertoe de wereld naar zijn hand te zetten? Heeft materie ook een identiteit? Wat is het verschil en de samenhang tus sen materie en geest, tussen de steen en de mens als denkend wezen? Een ingetogen dramatiek kenmerkt vaak het werk van de Belg Patrick Merckaert. Hij zet de tijd stil door gefotografeerde film- of videobeelden te gebruiken. Let terlijk stilstaan is verwant met figuurlijk stil staan: denken. Merckaert wil dan ook als obstakel in een van Middelburg's winkelstraten een container plaatsen; op zijn kant, zodat het een soort toren wordt, met daarop een modern honde- hok. Mede door een subtiel klinkend bel letje verwijst het geheel naar een (kerk)toren. Elders in de stad, op een rus tiger locatie creëert Merckaert dan de sfeer die zo vaak ver te zoeken valt. Een groot portret verwijst naar stilte, inkeer en contemplatie. De blikrichting naar boven, het beeld uit, duidt op de toe komst. Kan die na bezinning hernieuwd worden vormgegeven? Toine Horvers werkt met beeld, maar ook met geluid. Dat laatste doet hij niet als componist, maar als regisseur van bewustzijn. Een voorbeeld. In een kelder langs de Utrechtse Oude Gracht liet Toi ne Horvers klanken horen die in verschil lende talen de waterstanden in het stroomgebied van de Rijn weergaven. Zo verbond hij de Utrechtse Oude Gracht met de rivier waar zij een aftakking van is en plaatste hij de plek in geografisch en historisch perspectief. Verbindingen leggen komt ook in zijn bijdrage voor Middelburg aan bod. Als de eigenaar mee wil werken, wil Horvers van binnen uit op de glazen voorgevel van de voor malige bioscoop Electro beelden projec teren. Ze hebben te maken met Middel burg, de geschiedenis en de band met andere plaatsen. Horvers benadrukt de vroegere functie van het gebouw door hem om te draaien. De beelden stralen naar buiten, zoals ze ook in het hoofd van het publiek overal hun weg vinden. Het idee 'projectie' is ook van belang. Projectie is zowel een technisch procédé als een mentaal proces, waarin verleden en heden elkaar raken. In het project dat Hugo Boxhoorn in Goes gaat realiseren, zijn binnen- en bui tenruimte sterk met elkaar verbonden. In het museum voor Zuid- en Noord Beve land reageert Boxhoorn op visuele mar keringen door Trechter 5. Wim Bakker, Henric Borsten en Ronald van Dokkum Rien Monshouwer 'Zonder titel' 28 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 30