Narcisse Tordoir 'Zonder titel' zijn verantwoordelijk voor de prikkels. Boxhoorn heeft in elk geval het plan om in het museum hedendaagse, doodge wone voorwerpen tijdelijk in de collectie op te nemen. In een filiaal van Blokker komen tussen de koopwaar museale objecten te staan. Ook het steegje naast het gemeentearchief in de Wijngaard straat zal betrokken worden bij zijn installatie. Boxhoorn's bijdrage aan Zeeuwse reportage sluit aan bij zijn belangstelling voor de verhouding tussen werkelijkheid en interpretatie. Wanneer en op welke manier krijgt iets een bepaalde betekenis? Is het mogelijk iets los te zien van een eerder gegeven bete kenis? Is er in praktijk verschil tussen directe ervaring en beelden die bijvoor beeld via fotografische weg op ons afko men? De beelden van Peter Schoutsen zien er doodgewoon uit, maar hebben tegelij kertijd iets bizars. Zo bracht hij in galerie Van den Berge ooit een tentoonstelling waarbij hij beelden toonde die geheel bestonden uit onderdelen van (plastic) gebruiksvoorwerpen. Als toeschouwer werd je voor een zonderling probleem gesteld: was dit nu kunst of werkelijk heid? Of geen van beiden? Maar wat dan wel? Zo werd je uitgenodigd na te gaan wat in feite de kenmerken van kunst zijn en wat van de "gewone" reali teit. Iets dergelijks speelt ook in het pro ject van Peter Schoutsen voor Goes. In een kastanjeboom op een pleintje achter het Museum voor Zuid- en Noord-Beve land hangt hij een aantal schijven op, die gezaagd zijn uit de stam van een andere boom. Een natuurverschijnsel wordt kunst en kunst lijkt een natuurverschijn sel. En wat is op den duur het lot van beiden? Ton van den Berge voegde na het zien van een tentonstelling in GHL, Middel burg, nog een twaalfde kunstenaar toe aan de lijst: Peter Morrens. Dat vroeg wel enig kunst- en vliegwerk op fincan- ciëel gebied. Maar het zal naar verwach ting de moeite lonen. Wat Morrens doet? Hij maakt zeer divers werk. Altijd staat het proces van het maken centraal. Hij maakt zichtbaar welke stappen hij zet om tot vormgeving te komen. Waarne men en denken nemen daarin net zo'n grote plaats in als het maken zelf. Wie zich in een kunstwerk van Morrens ver diept, is meteen bezig de loop van zijn eigen gedachten en associaties in kaart te brengen. Wie dus binnenkort in Goes loopt, komt zowel Peter Morrens als zichzelf tegen.... Binnen Wie echt geïnteresseerd is in wat de deelnemende kunstenaars te melden hebben, bezoekt natuurlijk ook de bin- nen-exposities. Daar wordt soms nieuw en soms bestaand werk getoond. De binnen-exposities hebben een eigen waarde, maar bieden ook een aanvulling op de tijdelijke ingrepen. Het beeld van de kunstenaar wordt dan verbreed en verdiept. In het Middelburgse is de loca tie nogal verrassend: het Van de Perre- huis, dat eind september zijn bestem ming als rechtbank verliest. De buitenge woon geïnteresseerde kan ook nog terecht op een discussie-avond over beeldende kunst in de openbare ruimte en 'Zeeuwse Reportage' in het bijzonder. Die vindt plaats op 21 september in het Vlissingse Arsenaaltheater. Om 20.00 uur. NARCISSE TORDOIR, JAN VERHAEGHE - Binnenstad van Vlissingen en in de Watertoren CHK Vlissingseweg - A58, Oost-Souburg. Woensdag tot en met zondag 12.00 - 17.00 uur. 24 september - 26 november ROEL ACHTERBERG, EVELINE VAN DUYL, TOINE HORVERS, PATRICK MERCKAERT, RIEN MONSHOUWER, JAN VAN MUNSTER, TITUS NOLTE - Binnenstad van Middelburg. 24 septem ber - 26 november Van de Perrehuis, Hofplein 8, Middel burg. woensdag t/m zondag 12.00 - 17.00 uur. 8 oktober - 26 november HUGO BOXHOORN, PETER MORRENS, PETER SCHOUTSEN Binnenstad van Goes en in Galerie van den Berge, Wijngaardstraat 3, Goes woensdag t/m zaterdag 13.00 - 17.00 uur. Museum voor Zuid- en Noord-Beve land Singelstraat 13, Goes, dinsdag t/m vrij dag 13.00 - 17.00 uur, zaterdag 13.00 - 16.00 uur. Blokker, Kolveniershof 28-30, Goes, maandag t/m zaterdag tijdens winkeluren. 24 september - 26 novem ber Meer informatie: Culturele Raad Vlis singen, Brouwenaarstraat 2 4382 LK Vlissingen, telefoon 01184- 16672 Zeeuws Tijdschrift 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 31