Paul van der Velde In het vorige nummer sprak ik nog uit gewoonte over Zeeland Cultuurmaand maar inmiddels heet hetzelfde feno meen Zeeland Nazomer Festivals. Wie de helft van dit nummer leest en vijf procent van alle voorstellingen bezoekt zal tot de slotsom komen dat de enige werkelijk geschikte naam voor dit enor me nazomerse culturele aanbod in Zee land Het Zeeland Festival is. Toch valt vanuit de organisatie bezien veel voor de Zeeland Nazomer Festivals te zeggen want in feite is er sprake van vele festi vals. Dit jaar vallen er twee nieuwe fes tivals te noteren die ongetwijfeld nieu we toeschouwers zullen trekken. Literair geïntersseerden kunnen terecht bij het festival 'Meer dan woorden' dat een verband legt tussen literatuur en podi um en met 'Zeeland uit de kast' wil de organisatie de liefhebbers, jong en oud, van het poppenspel trekken. Veles e Vents e Oresteia De opening van dit culturele festijn vindt plaats in het reusachtige dok van de Koninklijke Schelde in Vlissingen en is gratis toegankelijk. Het Spaanse Xarxa Teatre verzorgt er de Nederlandse pre mière van 'Veles e Vents' dat een spec taculair stuk belooft te zijn op het grens gebied van idylle en apocalyps. Het is een uiting van de hedendaagse tendens naar meer waardering voor uitingen van volkskunst. De slotvoorstelling in de Grote Kerk in Veere is tegelijkertijd de opening van het Festival Nieuwe Muziek. De Theatergroep Hollandia, het Xenakis Ensemble en Koor Nieuwe Muziek brengen op 15 oktober de wereldpremière van de beroemde trage die 'Oresteia' van de Griekse schrijver Aischylos. De journalist Peter van Houte interviewt de classicus Herman Nauta, leraar aan de Stedelijke Scholenge meenschap Het Goese Lyceum, om meer te weten te komen over de achter gronden van de Griekse tragedie. Vol gens Nauta blijven de klassieken immer actueel. Elke generatie herinterpreteert ze en dat vormt als zodanig een waar borg voor de continuïteit van de Wes terse cultuur. In Oresteia doodt Aga memnon zijn dochter om als held naar Troje terug te kunnen keren. Klytaem- nestra, zijn vrouw, doodt op haar beurt Agamemnon terwijl hun zoon moeder moord pleegt. Een breed scala aan vra gen kan uit deze lugubere trits afgeleid worden zoals Nauta in het interview duidelijk maakt. Volgens mij zal de opvoering in Veere extra geladen zijn omdat de tragedie zich voor de eerste keer afspeelt in een gebied (Zeeland) waarvan sommigen beweren dat het het oerdecor van handeling er lag. De Schelde heeft geen brug Het festival 'Meer dan woorden' beleeft de première van 'Schaken met Dipone- goro', een toneelstuk van Hella S. Haas- se dat zij in 1948 schreef maar dat door zijn politieke lading toen te gevoelig lag om uit te voeren. 50 jaar nadat Soekar- no de Indonesische onafhankelijkheid uitriep, ligt het nog steeds gevoelig. Immers Haasse brengt in het stuk begrip op voor Diponegoro, een Indonesische 'onafhankelijkheidssstrijder avant la let- tre' die het de Nederlanders tijdens de Java-oorlog (1825-1830) erg lastig maakte. Overigens in 1869 pleitte Johannes van Vloten al voor een stand beeld voor Diponegoro in plaats van een voor onze nationale held J.P. Coen. De legendarische Herbert Huncke die figureerde in de boeken van schrijvers uit de beat-generatie als Jack Kerouac, William Burroughs en Alan Ginsburg, die zich tegen de kolonialisering van de geest keerden, leest voor uit het werk van de auteurs voor wie hij een inspira tiebron was. In de nieuwe rubriek Gedicht aandacht voor Zeeuwse of op Zeeland geinspi- reerde dichters die een nieuwe publica tie het licht doen zien. Dit maal de van oorsprong Zeeuwse dichteres Emma Crebolder die eerder in de Zeeuwse Slib reeks Zwemsonnetten (1988) uitgaf. Eind augustus verschijnt bij Bert Bakker haar bundel Zwerftaal waaruit het gedicht 'De Schelde heeft geen brug' is overgenomen. Voor de eerste keer kan men tijdens de Zeeland Nazomer Festivals kennis maken met het poppenspel dat volgens W. Nijssen een van de meest veeleisen de kunstvormen is want de toeschou wer moet zijn scheppende vermogens investeren in de dynamiek van het spel en als het ware de pop mee leven in hel pen blazen. Het aanbod loopt van tradi tioneel tot experimenteel. Zo is er onder meer een voorstelling van het Vlaamse Figuren Theater dat de Carmina Burana speelt. De stoomtram van de SGB vormt de link tussen een drietal voorstellingen van groepen en solisten. Warner Con sorten, een afsplitsing van de beruchte Dogtroep, geeft een opvoering bij de ruïne van het kasteel Hellenburg. Het Zeeuwse Flup Ju Bedrijf pakt uit met een nieuwe productie die de cryptische naam 'Korg' draagt en het Nederlandse Ensemble Contraint geeft een beeldver haal ten beste op een partituur van de Zeeuwse componist Dies Ie Due. Drie muziekfestivals In het Festival van Zeeuwsch-Vlaande- ren staat ditmaal de Hongaarse en Roemeense muziek centraal. De musi coloog Frank Meijer laat zien hoe de Hongaarse en Roemeense klassieke muziekculturen ontstonden. Wie kent niet de naam van de Hongaarse compo nist Béla Bartók? Maar wie wist dat deze componist door de Balkan trok om de rijke folkloristische muziek van die streek vast te leggen die de basis van zijn overbekende oeuvre werd. Minder bekend zijn zijn Roemeense tegenhan gers Geroge Enescu en Dumnitri Kiriac- Geogescu wat is te wijten aan het gege ven dat de Roemenen veel minder op het Westen georiënteerd waren dan de Hongaren. De journaliste Karen Kroese levert bij dragen over twee verschillende muziek vormen: de jazz en de kamermuziek. In haar artikel 'Op de golven van de Jazz' laat ze onder meer de twee topattracties aan het woord: Jeanie Bryson en Lillian Boutte. Voor jazzkenners behoeven deze grote jazzvocalistes geen nadere introductie. Met een vader die Dizzy Gillespie heet, kon Bryson onmogelijk aan de jazz te ontsnappen. Lillian Bout- té, opvolgster van Louis Armstrong als jazzambassadeur van New Orleans, is Zeeuws Tijdschrift 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 3