geen onbekende in Zeeland. 30 jaar geleden trad zij al op in Porgy Bess, het toen bekende jazzcafé aan de Noordstraat in Terneuzen. In 'De drempel geslecht' laat Kroese een van de oprichtsters van het kamermu ziekfestival, Carine Messer, aan het woord. Bij dat festival staat laagdrempe ligheid centraal want de spelers geven zelf uitleg over wat ze gaan spelen. De uitvoeringen vinden plaats in historische gebouwen op Schouwen-Duiveland en Tholen. Messer zou liever zien dat het Kamermuziekfestival zich ook in andere delen van Zeeland zou afspelen. De musici zelf vinden het inspirerend om in Zeeland op te treden want in Zeeland zijn de bezoekers niet zo snobistisch als in de randstad. Een van de coryfeëen, die al elk jaar acte de presence heeft gegeven, is Christiaan Bor met zijn Rei zend Gezelschap. Zeeuwse Reportage Ook de beeldende kunsten ontbreken niet tijdens de Zeeland Nazomer Festi vals. Het artikel van Nico Out 'Zeeuwse reportage. De spanningsboog van de beeldende kunst in Zeeland' is enerzijds een verslag van de totstandkoming van het project Zeeuwse Reportage en anderzijds een kennismaking met de deelnemers aan het project. Het verslag geeft inzicht in de werking van de kunstwereld in Zeeland. Vrijwel alle hoofdrolspelers uit die sector duiken vroeger of later bij de realisering van het project op. Wat begon bij het zien van door zonlicht beschenen wasgoed groeide uit tot een project waar 12 kun stenaars uit Zeeland en Vlaanderen aan deelnemen. In het werk van de kunste naars is in ieder geval één gemeen schappelijke noemer te onderkennen. Dat is hun preoccupatie met het verle den, tot uiting komend in hun speur tocht naar de wortels van hun bestaan of het zich toeëigenen van een histo risch bewustzijn. Op de omslag van dit tijdschrift staat een foto van het voorge stelde project van Eveline van Duyl. Zij wil een vangrail verticaal tegen de Lan ge Jan bevestigen. Toen dit nummer naar de drukker ging was het nog niet zeker of het project inderdaad uitge voerd zou worden. De toekomst bepaalt in dit geval tot op grote hoogte het ver leden. De Tsjechische film en Zeeland stad Het is voor de programmamakers van het Filmfestival Zeeland altijd moeilijk om lange tijd van tevoren aan te geven hoe het programma er uit zal zien. Het is dus echt een festival van verrassingen. Wie kon vorig jaar bij de avant-premie- re van 'Pulp Fiction' bevroeden dat die film tot een van de grote kassuccessen van het jaar zou uitgroeien en in korte tijd de status van cultfilm zou verwer ven. Zeker is in ieder geval dat dit jaar de Tsjechische film centraal staat. Tsje chië stond voor de omwenteling bekend om zijn ongeëvenaarde animatiefilms. Op het festival zullen vooral speelfilms met een realistische of poëtische signa tuur te zien zijn met zulke aansprekende titels als 'Madeliefjes', 'De Grap' en 'Ride' van de jonge filmer Jan Sverak, een road-movie die het best in de nazo mer past. Wie het programma aanbod van Zee land Nazomer Festivals overziet en daarbij de culturele evenementen optelt die zich in de loop van het jaar in de provincie afspelen, zal men tot de con clusie komen dat Zeeland de vergelij king met willekeurig welke grote stad glansrijk doorstaat. In dit verband lijkt het me passend van 'Zeelandstad' te spreken, een stad met prachtige natuur gebieden, overvloed aan ruimte en al lang goed functionerende deelgemeen ten. Reorganisatie Zeeuwse Musea? Het begin dit jaar verschenen viertalige Magazine Zeeuwse Musea is een lovenswaardig initiatief dat een goed overzicht geeft van de Zeeuwse musea en hun collecties. (Meteen rees bij mij de vraag wanneer het Zeeuws Docu mentatie Centrum op een soortgelijke manier een overzicht zal uitgeven van alle periodieken die in onze provincie gepubliceerd worden.) Naar aanleiding van Magazine Zeeuwse Musea filoso feert de recensent van de Signalemen ten, Jan Bruijns, of het niet eens tijd wordt de disparate collecties te her schikken en meer vanuit de bezoeker te redeneren bij de samenstelling en pre sentatie ervan. Zo zal onder de huidige omstandigheden iemand die geïnteres seerd is in Zeeuwse klederdrachten een tiental musea moeten bezoeken om een totaalindruk van de Zeeuwse kleder dracht te krijgen. Zou het niet zinniger zijn de collecties thematisch te concen treren (meekrap, klederdracht, Reyna- ert, etc.) wat wellicht een probaat mid del zou kunnen vormen om de terug gang van het museumbezoek een halt toe te roepen. Als een gunstige uitzon dering noemt hij het Zeeuws Biologisch Museum in Oost-Kapelle. Wanneer boeken geen publieksuitgaves zijn, ontsnappen ze wel eens aan onze aandacht zeker wanneer de redactie van dit tijdschrift geen present-exemplaar ontvangt. Een voorbeeld daarvan is het vorig jaar uitgegeven boek over de mid deleeuwse geschiedenis van de ambachten Campen en Soelekerke van de Zeeuwse historicus Laurens Priester dat we pas onlangs op het spoor kwa men. Wat niet aan onze aandacht ont snapte is het buitengemeen interessante boek Zeeuwse pachters in de Noord oostpolder waarin D.J. Wolffram de geschiedenis van de emigratie van Zeeuwse boeren naar de Noordoostpol der en hun sociale inbedding beschrijft. Hervormden blijken perfecte landver huizers. De Eerste Zeeuwse Boekenweek In het volgende nummer veel aandacht voor het Zeeuwse boek naar aanleiding van de eerste Zeeuwse boekenweek met daarin onder meer een nooit eerder uitgegeven kort verhaal van A.M. de Jong. Hij bezocht aan het begin van deze eeuw een oom in Zeeland en geeft een kleurrijk beeld van een al lang ver vlogen Zeeuwse samenleving. Ook zal het werk van de begin dit jaar overleden fotograaf van Zeeland Wim Riemens worden belicht. 2 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 4