geen onbekende in Zeeland. 30 jaar
geleden trad zij al op in Porgy Bess,
het toen bekende jazzcafé aan de
Noordstraat in Terneuzen.
In 'De drempel geslecht' laat Kroese een
van de oprichtsters van het kamermu
ziekfestival, Carine Messer, aan het
woord. Bij dat festival staat laagdrempe
ligheid centraal want de spelers geven
zelf uitleg over wat ze gaan spelen. De
uitvoeringen vinden plaats in historische
gebouwen op Schouwen-Duiveland en
Tholen. Messer zou liever zien dat het
Kamermuziekfestival zich ook in andere
delen van Zeeland zou afspelen. De
musici zelf vinden het inspirerend om in
Zeeland op te treden want in Zeeland
zijn de bezoekers niet zo snobistisch als
in de randstad. Een van de coryfeëen,
die al elk jaar acte de presence heeft
gegeven, is Christiaan Bor met zijn Rei
zend Gezelschap.
Zeeuwse Reportage
Ook de beeldende kunsten ontbreken
niet tijdens de Zeeland Nazomer Festi
vals. Het artikel van Nico Out 'Zeeuwse
reportage. De spanningsboog van de
beeldende kunst in Zeeland' is enerzijds
een verslag van de totstandkoming van
het project Zeeuwse Reportage en
anderzijds een kennismaking met de
deelnemers aan het project. Het verslag
geeft inzicht in de werking van de
kunstwereld in Zeeland. Vrijwel alle
hoofdrolspelers uit die sector duiken
vroeger of later bij de realisering van het
project op. Wat begon bij het zien van
door zonlicht beschenen wasgoed
groeide uit tot een project waar 12 kun
stenaars uit Zeeland en Vlaanderen aan
deelnemen. In het werk van de kunste
naars is in ieder geval één gemeen
schappelijke noemer te onderkennen.
Dat is hun preoccupatie met het verle
den, tot uiting komend in hun speur
tocht naar de wortels van hun bestaan
of het zich toeëigenen van een histo
risch bewustzijn. Op de omslag van dit
tijdschrift staat een foto van het voorge
stelde project van Eveline van Duyl. Zij
wil een vangrail verticaal tegen de Lan
ge Jan bevestigen. Toen dit nummer
naar de drukker ging was het nog niet
zeker of het project inderdaad uitge
voerd zou worden. De toekomst bepaalt
in dit geval tot op grote hoogte het ver
leden.
De Tsjechische film en Zeeland
stad
Het is voor de programmamakers van
het Filmfestival Zeeland altijd moeilijk
om lange tijd van tevoren aan te geven
hoe het programma er uit zal zien. Het
is dus echt een festival van verrassingen.
Wie kon vorig jaar bij de avant-premie-
re van 'Pulp Fiction' bevroeden dat die
film tot een van de grote kassuccessen
van het jaar zou uitgroeien en in korte
tijd de status van cultfilm zou verwer
ven. Zeker is in ieder geval dat dit jaar
de Tsjechische film centraal staat. Tsje
chië stond voor de omwenteling bekend
om zijn ongeëvenaarde animatiefilms.
Op het festival zullen vooral speelfilms
met een realistische of poëtische signa
tuur te zien zijn met zulke aansprekende
titels als 'Madeliefjes', 'De Grap' en
'Ride' van de jonge filmer Jan Sverak,
een road-movie die het best in de nazo
mer past.
Wie het programma aanbod van Zee
land Nazomer Festivals overziet en
daarbij de culturele evenementen optelt
die zich in de loop van het jaar in de
provincie afspelen, zal men tot de con
clusie komen dat Zeeland de vergelij
king met willekeurig welke grote stad
glansrijk doorstaat. In dit verband lijkt
het me passend van 'Zeelandstad' te
spreken, een stad met prachtige natuur
gebieden, overvloed aan ruimte en al
lang goed functionerende deelgemeen
ten.
Reorganisatie Zeeuwse Musea?
Het begin dit jaar verschenen viertalige
Magazine Zeeuwse Musea is een
lovenswaardig initiatief dat een goed
overzicht geeft van de Zeeuwse musea
en hun collecties. (Meteen rees bij mij
de vraag wanneer het Zeeuws Docu
mentatie Centrum op een soortgelijke
manier een overzicht zal uitgeven van
alle periodieken die in onze provincie
gepubliceerd worden.) Naar aanleiding
van Magazine Zeeuwse Musea filoso
feert de recensent van de Signalemen
ten, Jan Bruijns, of het niet eens tijd
wordt de disparate collecties te her
schikken en meer vanuit de bezoeker te
redeneren bij de samenstelling en pre
sentatie ervan. Zo zal onder de huidige
omstandigheden iemand die geïnteres
seerd is in Zeeuwse klederdrachten een
tiental musea moeten bezoeken om een
totaalindruk van de Zeeuwse kleder
dracht te krijgen. Zou het niet zinniger
zijn de collecties thematisch te concen
treren (meekrap, klederdracht, Reyna-
ert, etc.) wat wellicht een probaat mid
del zou kunnen vormen om de terug
gang van het museumbezoek een halt
toe te roepen. Als een gunstige uitzon
dering noemt hij het Zeeuws Biologisch
Museum in Oost-Kapelle.
Wanneer boeken geen publieksuitgaves
zijn, ontsnappen ze wel eens aan onze
aandacht zeker wanneer de redactie van
dit tijdschrift geen present-exemplaar
ontvangt. Een voorbeeld daarvan is het
vorig jaar uitgegeven boek over de mid
deleeuwse geschiedenis van de
ambachten Campen en Soelekerke van
de Zeeuwse historicus Laurens Priester
dat we pas onlangs op het spoor kwa
men. Wat niet aan onze aandacht ont
snapte is het buitengemeen interessante
boek Zeeuwse pachters in de Noord
oostpolder waarin D.J. Wolffram de
geschiedenis van de emigratie van
Zeeuwse boeren naar de Noordoostpol
der en hun sociale inbedding beschrijft.
Hervormden blijken perfecte landver
huizers.
De Eerste Zeeuwse Boekenweek
In het volgende nummer veel aandacht
voor het Zeeuwse boek naar aanleiding
van de eerste Zeeuwse boekenweek
met daarin onder meer een nooit eerder
uitgegeven kort verhaal van A.M. de
Jong. Hij bezocht aan het begin van
deze eeuw een oom in Zeeland en geeft
een kleurrijk beeld van een al lang ver
vlogen Zeeuwse samenleving. Ook zal
het werk van de begin dit jaar overleden
fotograaf van Zeeland Wim Riemens
worden belicht.
2 Zeeuws Tijdschrift