Oresteia in Veerer 2453 na dato Athene, zomer 458 voor Christus. Het jaarlijkse theaterfestival. De dichter Aischylos ziet zijn jongste tragedie "Oresteia" in premiere gaan. Niet zon der succes. De Oresteia wordt bekroond met de eerste prijs van het prestigieuze festival. De trilogie vertelt het verhaal van de ondergang van koning Agamemnon. De tragedie is geliefd bij jury en publiek omdat het stuk de vorming van de eerste rechtsstaat beschrijft, die een einde maakt aan de bloedwraak. Orestes wordt vrijgesproken van de moord op zijn moeder, die op haar beurt zijn vader heeft gedood. Rechtvaardigheid gaat in Oresteia boven vergelding. Een eerste stap op weg naar een nieuwe, democra tische samenleving is gezet. Het grond beginsel van "verzoenend recht" is eigen aan deze stad en heeft hier zijn oor sprong. Het is iets om trots op te zijn, zo wordt de burgers van Athene voorge houden. Veere, zomer 1995 na Christus. Het slot van de Zeeland Nazomer Festivals, de opening van het jaarlijkse Festival Nieu we Muziek. De Grieks/Franse componist lannis Xenakis wacht de première af van zijn werk: de eerste integrale semi-sceni- sche uitvoering van Oresteia. Het decor: de monumentale Grote Kerk. De ver wachtingen zijn hooggespannen. Xena kis belooft een spectaculair muziekstuk voor koor, solisten, kinderkoor en orkest. De regisseurs Johan Simons en Paul Koek van Theatergroep Hollandia bewerkten de klassieke tragedie tot een avondvul lend muziektheater. De sopraan Jannie Pranger vertolkt de bariton-partijen en de actrice Elsie de Brauw speelt als Kly- taimnestra een rol die in Xenakis' bewer king van de Oresteia niet voorkomt. Met teksten van Aischylos, in het Nederlands, zoekt zij aansluiting bij het karakter van de muziek. De Grote Kerk van Veere krijgt een totaal ander aanzien. De antieke tekst en de Middeleeuwse ruimte aan de ene kant en Peter van Houte de hedendaagse muziek en regie aan de andere kant gaan een bijzondere verbin tenis aan. Actualiteit van de klassieken "Het is niet voor niets dat die oudheid weer zo in de belangstelling staat, ook bij theatermakers. Dat is echt niet omdat de mensen zich voor het verleden inte resseren omdat het zo lang geleden is, maar omdat het veel mensen zo aan spreekt. Omdat het nog steeds relevant is, omdat er aanknopingspunten zijn met ons leven", zegt classicus Herman Nau- ta. "Thema's van alle tijden, die de Grie ken ook al op een heel speciale manier onder woorden hebben gebracht. Dat is ook het aardige van de tragedie, daar komt van alles in aan de orde dat nog steeds actueel is". Een rustige studeerkamer in een nieuw bouwwoning in Kapelle. Het schooljaar zit er bijna op, dus er is tijd voor een gesprek. Herman Nauta doceert al zo'n twintig jaar klassieke talen. Sinds 1979 in Goes, aan de Stedelijke Scholengemeen schap Het Goese Lyceum. Hij heeft de belangstelling voor 'de Klassieken'zien komen en gaan. De oudheid is nu weer 'in'. Je mag gerust spreken van een trend: "Het is blijkbaar een soort golfbe weging. In de jaren zestig en zeventig had je ook zo'n duidelijk opleving van de interesse in de Grieken en de Romei nen, die toen ook resulteerde in nieuwe theateruitvoeringen van klassieke stuk ken. Nu is dat ook weer het geval, ove rigens niet alleen in 't theater. Ook op ander gebied: je ziet reeksen vertalingen en nieuwe uitgaven, musea pakken uit met grote tentoonstellingen over de klassieke oudheid en de zelfstandige gymnasia floreren als nooit tevoren. Dat kun je hier in Zeeland niet zo goed zien, want die hebben we niet. Maar de gym nasia-afdelingen in deze provincie doen het best goed, tegen de onderdrukking in, zou je haast zeggen Hoe dat komt, weet Nauta ook niet pre cies. Hij heeft wel een vermoeden: "Een soort nostalgie. Een hang naar vroeger in deze onzekere tijd. Het zoe ken naar de wortels, naar de oorsprong van onze cultuur. Mensen ontlenen daar een soort zekerheid aan. Het zal alle maal wel niet zo bewust gaan, zeker niet bij jongeren, maar in de maatschappij lannis Xenakis met de partituur Zeeuws Tijdschrift 3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 5