De tragedie leerling. Op een bepaald moment is hun politieke interesse gewekt, dan kun je eens het begrip democratie bij de kop nemen. 'Hoe is die ontstaan?'. Kijk dat vinden ze relevant, dan kun je hun belangstelling vasthouden. En op een gegeven moment komen ze zelf tot de conclusie: eigenlijk is er nog helemaal niet zo veel veranderd. De oudheid en nu liggen niet zo ver van elkaar. Veel van die vraagstukken zijn nog steeds actueel". In de loop van de jaren behandelde Nau- ta een aantal Griekse tragedies met zijn leerlingen in Goes. Met wisselend succes, geeft hij toe: "Het kost enorm veel tijd, zo'n stuk behoorlijk lezen. Helemaal behandelen, dat lukt al niet vanwege de moeilijkheidsgraad. De koorgedeelte die zijn vaak voor leerlingen helemaal niet te lezen, omdat ze in een ander dialect zijn geschreven. Dus: je moet selecteren, maar het is de moeite waard. Zeker, er zijn er die bijzonder aanstaan. De top pers? Medea van Euripides en Antigone van Sofokles (beide kenden recente en minder recente theateruitvoeringen). Die spreken aan omdat ze relevant zijn, ook in de tegenwoordige tijd.In Antigo ne bijvoorbeeld is dat de centrale vraag: Jannie Pranger. Foto: Camilla van Zuylen Moet je tltijd gehoorzaam zijn aan de staat?'. Oidipoes' dochter trotseert de staatsmacht door het verbod om haar broer te begraven te negeren. Ze stelt het belang van haar familie boven dat van staat. Dat is een conflict dat je van daag de dag nog heel erg aannemelijk kan maken. In alle Griekse tragedies zit zo'n relevantie, maatschappelijk of ethisch Oresteia van Aischylos is misschien wel de meest beroemde van alle tragedies, maar in Nederland eigenlijk minder bekend. Maakt onbekend ook onbe mind? "Misschien wel. Er zijn wel een aantal redenen te noemen. Aischylos is nog moeilijker Grieks, nog moeilijker om te lezen en dus ook min der toegankelijk. Euripides wordt alge meen als de makkelijkste gezien en daarom wordt vaak voor werk van hem gekozen. Aischylos is meer statisch en verheven, zijn taalgebruik ligt verder af van wat we normaal vinden, zal ik maar zeggen. Maar juist daarom vind ik het heel erg aardig dat Oresteia nu bij de kop wordt gepakt. Ik ben buitengewoon benieuwd hoe ze dat gaan doen. Ik neem toch aan dat het stuk in een behoorlijk nieuw jasje gestoken is". In het seizoen 1978-1979 bracht theater groep De Appel in de regie van Erik Vos een heel eigen bewerking van de Oresteia. "Dat was een geruchtmakende voorstel ling", herinnert Herman Nauta zich. "Erik Vos wilde met die voorstelling vooral de adsurditeit en de gruwel van de oorlog benadrukken Oresteia als pleidooi voor pacifisme dus. Waar gaat Oresteia volgens Nauta over? Wat is de essentie, wat zou hij er voor zijn leerlingen uithalen? Hij denkt lang na en formuleert dan voorzichtig: "Agamemnon stelt, -populair gezegd zijn carrière boven zijn gezin. Hij is bereid zijn eigen dochter te doden om maar als held naar Troje te kunnen gaan en daarmee de toorn van zijn vrouw (Klytaemnestra) trotserend. Dat is heel actueel. Hoe ver moet je gaan, in carrière en status? Ten koste van wat of wie? Waar ligt de grens? En dan natuurlijk de wraak. Klytaemnestra wreekt zich op Agamemnon, voor de dood van hun dochter. Zij vergeldt kwaad met kwaad. De zoon Orestes, op zijn beurt, wreekt weer de dood van zijn vader door moe der Klytaemnestra te vermoorden. Mag je moord wreken met moord, is een belangrijke vraag in het stuk. Aan het eind moet Orestes verantwoording aflegggen voorz'n moedermoord. Wan neer mag je je moeder doden, mag dat wanneer zij jouw vader heeft gedood? Dan praat je dus over essentiele normen en waarden. Over een rechtssysteem en rechtspraak ook. Een stapje verder en je kunt er een discussie over de doodstraf uit laten voortkomen. Mag je iemand doden, omdat hij iemand heeft gedood?". Stilte. Een glimlach, instemmend: "Weet je, dat is nou één van de aantrekkelijke kanten van de oudheid, dat er zo veel verschillende aspecten aan zijn. En iede re tegenwoordige tijd geeft wel weer aanleiding om bepaalde dingen eruit te pikken De Oresteia als muziektheater wordt vijf keer opge voerd in de Grote Kerk in Veere: op donderdag 12, vrijdag 13 (2x), zaterdag 14 en zondag 15 oktober. De officiële première is op 14 oktober als afsluiting van de Zeeland Nazomer Festivals 1995 en als ope ning van het 19e Festival Nieuwe Muziek. De Nederlandse en Franse omroep maken opnamen vooreen volledige televisie- en radio-uitzending. De voorstelling wordt mogelijk gemaakt door subsidies van het Fonds voor de Podiumkunsten en de Pro vincie Zeeland. Informatie: Stichting Nieuwe Muziek Zeeland in Middelburg. Zeeuws Tijdschrift 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 7