dat zijn geen boeken die je moet laten opmaken door iemand die een achter grond van reclamewerk heeft. Als ik onze boeken naast die van landelijke uitgevers zet, dan doen ze er niet voor onder. Die landelijke gaan in hun vormgeving in de regel niet veel ver der. De meeste boeken zijn tamelijk eenvoudig opgemaakt, je hebt er blijk baar geen hoogstandjes voor nodig. Je wilt dat een boek er heel verzorgd en netjes uitziet, maar voor de rest mag het sober zijn. Degelijk, dat past ook bij de koper. De kunst is eigenlijk om je risico in te perken.Je moet wel probe ren om iets heel moois neer te leggen en in acht of negen gevallen draait het net of net niet uit de kosten en die ene keer moet je er uitsteken. Zo werkt het, ook voor landelijke uitgevers". Gevecht Het gesprek komt voor de zoveelste keer op het dilemma tussen economie en cultuur. Jan Bruijns steekt een siga ret op, Dick Anbeek grijnst. Zo gaat het altijd, het hóórt er nu eenmaal bij.hoor je hem hardop denken: ,,Het boekenbedrijf is een continue gevecht tussen de economie en de cul tuur. Het ene moment voel je je cul tuurdrager, het andere moment moet je gewoon je geld verdienen. En je moet jouw tent draaiende houden om nieuwe investeringen te kunnen doen". Als ik vantevoren weet dat ik een boek niet zal verkopen, koop ik het niet in. Absoluut niet. Met uitgeven is het precies hetzelfde, al is daar de ingreep veel groter. Je moetje als uit gever en ook als boekverkoper steeds afvragen of het culturele dat je nastreeft of je dat economisch kunt vertalen.Dat is juist ook weer het leuke van ons vak". Jan Bruijns knikt. Hij gaat dat gevecht ook steeds aan, maar soms met andere wapens: ,,lk ben van huis uit historicus. Vaak heb ik heel sterk de overtuiging: dit boek moet er gewoon komen. En dan komt het er. Dat is het verschil met een aantal andere uitgevers in Zeeland. Bijvoor beeld een drukkerij, die het als nevenac tiviteit doet, die bekijkt het vanuit de kosten. Benut de leegloopuren en kijkt vooral naar de markt. Ik neem dan misschien wat meer risico's, maar gebruik ook weer de subsidiemo gelijkheden. Stichtingen, ge-meenten of de provincie, die ook vinden dat dat boek er zou moeten komen. Die nemen een stukje risico weg. Je hebt als uitge ver dan ook een culturele functie namens die subsidiegevers". Die functie wordt regelmatig waarge maakt. Het Zeeuwse publiek kan nog steeds kiezen uit een ruim aanbod boeken uit en over de eigen streek, grofweg verdeeld in vijf genres: dia lect, geschiedenis en plaatsbeschrijvin gen, water en natuur, toeristische uit gaven en Tweede Wereldoorlog. Voor de boekhandel is het Zeeuwse boek erg belangrijk. Er wordt geknikt. ,,Het is een belangrijke kurk waar je bedrijf op draait", zegt Dick Anbeek. ,,Van een Zeeuws boek weet ik bijna altijd dat het verkocht wordt, van elke uitgave verkoop ik er altijd wel hon derd". Anbeek en Bruijns hebben berekend dat het Zeeuwse boek goed is voor 15 procent van de totale omzet. En dan, niet zonder trots: Er zijn niet veel regio's in Nederland waar dat het geval is hoor. De belangstelling voor het Zeeuws eigene is zeer groot. In dat opzicht is Zeeland dus toch echt nog een coherente provincie in tegenstel ling tot bijvoorbeeld Noord-Holland of Utrecht. We staan in het rijtje van Lim burg, Brabant en natuurlijk Friesland, dat erg goed ligt in de markt van regionale uitgaven". „Als je als Zeeuwse boekhandel niet goed in Zeeuwse uitgaven zit, dan is jouw bedrijfsresultaat absoluut minder. Een boekhandel in de provincie is er bij gebaat dat er goed uitgegeven wordt in Zeeland. Maar helaas is dat bij veel boekwinkels niet bekend. Die nemen te weinig Zeeuwse titels op en kunnen dan niet aan de vraag van het publiek voldoen. Onbegrijpelijk eigenlijk". De Koperen Tuin in Goes kreeg een half jaar na het verschijnen van het grote succes 'De Ramp, een recon structie' van Kees Slager regelmatig telefoontjes van mensen die al bij drie boekhandels nul op rekest hadden gekregen.Een gemiste kans. Jan Bruijns:,,Dat niet alleen. Het bete kent ook dat de boekhandel niet mee werkt aan de uitgeverij-mogelijkheden in de provincie.Voor mij als uitgever is de boekhandel het kanaal naar het publiek. Maar als die boekhandel dan alleen maar nieuwe titels inkoopt, dan binden ze gewoon een molensteen rond je nek. En: ze missen ook nog eens nieuwe kansen in de toekomst". Dijk Anbeek geeft het grif toe: zo gaat het in de praktijk en hij weet ook waar om. „Een gigantische overproduktie. Dat is één van de kernproblemen in de boekenbranche. Er komt veel te veel uit, waardoor de boekhandel het goe de oude weieens te vroeg vergeet en zich te snel richt op het nieuwe. En in Zeeland komt daar nog bij dat er relatief veel verkooppunten zijn, tussen de dertig en veertig op een bevolking van zo'n 360.000. Dat is gigantisch veel". „Een boekhandel per 10.000 Zeeuwen zo ongeveer", rekent Jan Bruijns snel voor. „Dat betekent een beperkt assor timent, geen grote Zeelandica-afdeling maar een beetje van alles wat. Voor ons ligt het anders: het feit dat we boekhandel zijn en óók uitgever van Zeeuwse boeken zorgt er ook voor dat mensen je herkennen als regionaal. Komt er een ander regionaal boek uit, dan komen ze weer naar ons toe en zo groeit die afdeling vanzelf". Fanoy van Dick Anbeek en Jan Bruijns' Koperen Tuin gaan door voor de 'bete re Zeeuwse boekhandel'. Ze hebben die positie verworven mede dankzij het Zeeuwse boek. Dat heeft hun boek handelsfunctie danig versterkt. Dick Anbeek kan het niet vaak genoeg zeg gen: „Dat wordt vaak sterk onderschat. Zonder die Zeeuwse boeken, maar ook zonder boeken over de tuin, dieren en de natuur zou ik in Middelburg geen goede afdeling literatuur kunnen run nen. Dat besef maakt je tot een betere boekhandel". Jan Bruijns deelt die filosofie en draagt die in Goes uit voor zijn verzorgingsge bied op de Bevelanden.,,Je moet ook poëzie hebben, want mensen die boe ken kopen, kopen ook vaak boeken. Als je geen poëzie hebt, dan verlies je ook omzet op 't gebied van andere literaire uitgaven. Veel boekhandels 14 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 16