Ontroering Jan Heyse, Zuidbevelandse Madonna met kind, ca 1922/24, kleurenhoutsnede, part. coll. Foto A. Verburg, Middelburg. de kunstuitingen verschoven. Heyse had zich bekwaamd in de ets- en droge naald-techniek; nu vond hij in de direct heid van de houtsnede, het in de basis bij uitstek ambachtelijk karakter ervan, een nieuwe uitingswijze. Teederheid (moeder met kind), eind 1923 bij St Lucas tentoongesteld voor f 12,75 per exemplaar, is zo'n houtsne de waarin vlak en lijn in geconcentreer de eenvoud lijken samen te gaan. Technisch gezien is het werk voorbeel dig; de Madonna-verbeelding is - althans mij - te uitgesproken, te verha lend. Als typering ontlokt zij mij een glimlach, maar ik zie liever de heel rake soort-verbeeldingen van de Zeeuwse bevolking, de ringrijders en dieren in een enkelvoudige productie; de verhalende in de vorm van blokboekjes. Teederheid werd in september 1926 op de omslag van het wekelijk tijdschrift Eigen Haard (nr 37) afgedrukt. Heyse's Zuidbevelandse Madonna met kind bestaat als potloodtekening, als houtsnede, als kleurenhoutsnede, als temperaschildering, als olieverf en mis schien nog wel in andere technieken. De getraceerde exemplaren moeten, ruim genomen, tussen 1920 en 1950 tot stand zijn gekomen. Het is boeiend te zien hoe zeer de figuur-verbeeldingen van elkaar verschillen, terwijl zij toch sterk op elkaar lijken. Hier spreekt weer het vakman schap dat iedere benadering in haar waarde laat. Zo is in de pentekening en in de zwartwithoutsnede van de Zuidbeve landse Madonna met kind de afbeelding bijna geometrisch ragfijn gestileerd en lijkt in de voor de kleurenhoutsneden gebruikte tekening de vorm meer op de inhoud gericht. den met collega's als C. Westermann en Otto Hanrath in Amsterdam, Toorop en Mies Elout in Domburg, Vaarzon Morel in Veere, later ook Karei van Veen en Alfons van Dijck, maar was in wezen een eenzel vige. Zijn atelier, eerst in De Fortuyne, ver volgens in Moriaanshoofd, was het cen trale punt in zijn bestaan. Daar werd het verlangen naar schoonheid op vele manieren en met een eindeloos geduld vorm gegeven. Schilderstukken konden jarenlang op het atelier staan en bijge werkt worden zonder dat zij als werkelijk af werden beschouwd. Omstreeks 1918 begon Jan Heyse zich toe te leggen op de houtsnijkunst. De grafische kunsten waren in Nederland aan een opleving begonnen die in de tweede helft van de negentiende eeuw in Groot-Brittannië was ingezet met Wil liam Morris' Arts and Crafts Beweging. De aandacht was van ruimtelijke naar lineair- en vlak-decoratieve elementen in Van Heyse's Madonna met kind-ver beeldingen ontroeren de geschilderde mij het meest. Tot slot wil ik hier zijn ver moedelijk in tempera uitgevoerde en met olieverf afgewerkte Brugse Madon na met kind noemen. Het schilderij is omstreeks 1930 tot stand gekomen. Vertrouwde onderwerpen keren erin terug: de uit tekeningen en houtsneden bekende gracht in Brugge met zwanen, Mies Heyse met zoontje Jan. De weer gave is nieuw, of zo men wil een fase in Zeeuws Tijdschrift 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 11