een proces. Het werk is gestileerd, enigszins abstraherend, het coloriet stemmig. De op annunciaties vaak aan getroffen tekst Ave Maria Gratia Plena (Wees gegroet, Maria vol van genade) is in een kademuur gegrift. Ook hier is een religieuze betekenis niet de direct aan gewezene. De spreuk lijkt eerder inge geven door het besef dat anno 1930 nieuw leven genade nodig had om te kunnen bestaan. Deze Madonna houdt haar hart vast, terwijl zij de wereld haar kind aanbiedt. Hoe langer men het schilderij bekijkt, des te meer zal de sobere verstilling ervan zich doen gelden; en vervolgens nieuwe perspectieven kunnen bieden in het uit de witte ondergrond door de schildering heen schijnende licht. Ook in dit werk schuilt het verlangen naar zui verheid en schoonheid. Het was Heyse's grote kracht, zijn leven lang. Literatuur: Eeden, F. van, 'Démonische en Eudémo- nische kunst', in: De Amsterdammer, 18 juni 1921 Eigen Haard, Wekelijksch Tijdschrift voor het Gezin, jrg. 52, nr 37, 11 sept. 1926. [Omslag.] Elout-Drabbe, M., 'Herdenking Jan Hey- se', in: Provinciale Zeeuwse Courant, 10 febr. 1954. Elout-Drabbe, M. e.a., 'Domburg in 1954', in: Domburgsch Badnieuws, jrg. 64, nr 1, 19 juni 1954. Martin, W., De Vlaamsche Primitieven op de Tentoonstelling te Brugge, bijlage bij Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift, jrg 12, nr 24, Amsterdam 1902. Nieuwe Rotterdamsche Courant, een niet ondertekend en niet gedateerd kranteknipsel ['De Walchersche schilders te Domburg', begin augustus 1911], Os, H. van, 'Een nieuw begin', in: Gebed in Schoonheid, Schatten van privé-devotie in Europa 1300-1500, Henk van Os e.a, Amsterdam 1994, pp. 130-135, p. 132-134. Plasschaert, A., een kranteknipsel zon der aanhef, in: De Groene Amsterdam mer, 24 aug. 1913. Plasschaert, A., 'Schilderkunst-Kroniek. Zeeuwsche Tentoonstellingen, enz.', in: De Amsterdammer, 28 aug. 1920. Ritter, P.H. jr, 'De eenzame wachter aan de kust van 't ebbend verleden', in: Sen timentele Aardrijkskunde. Zeeland, P.H. Ritter jr, Den Haag 1951, pp. 175-187. Schagen, J.C. van, 'Jan Heyse', in: Zeeuws Tijdschrift, jrg. 4, nr 5 (sept. 1954), pp. 137-147. Vloten, F.L. van, 'Dromen van Weleer. Kunstenaars in Domburg 1898-1928', in: Reünie op 't Duin. Mondriaan en tijdgenoten in Zeeland, red. Ineke Spaander en Paul van der Velde, Zwolle 1994, pp. 11-73. Vloten, F.L. van, 'Ik vraag alleen wat ik mooi vind. Frederik van Eeden en de moderne kunst', in: Mededelingen van het Frederik van Eeden-Genootschap, nr XXXIX (nov. 1995), Amsterdam 1995, pp. 43-51. W(agner), A., 'Kunstenaars te Veere', in: Mededelingen van de Dienst voor Scho ne Kunsten der gemeente 's-Gravenha- ge, jrg. IX, nr 2 (1955), pp. 67-75. Met dank voor informatie/inzage in mate riaal aan M. van Dongen, mw H.E. Heyse, J. Heyse, Ph. Heyse, G. van der Hout, G. Metsers, de Gemaldegalerie/Staatliche Museen zu Berlin te Berlijn, de Gemeente archieven van Middelburg, Veere en Zie- rikzee, het Rijksarchief van Noord-Holland in Haarlem, de Maatschappij Arti et Ami- citiae en de Bibliotheek van het Stedelijk Museum in Amsterdam, het RKD in Den Haag, het Rijksarchief van Zeeland, het Zeeuws Museum, de Zeeuwse Bibliotheek en het Zeeuws Documentatiecentrum in Middelburg. Jan Heyse, Brugse Madonna met kind, ca 1930, gemengde techniek, part. coll. Foto A. Verburg, Middelburg. 10 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 12