een proces. Het werk is gestileerd,
enigszins abstraherend, het coloriet
stemmig. De op annunciaties vaak aan
getroffen tekst Ave Maria Gratia Plena
(Wees gegroet, Maria vol van genade) is
in een kademuur gegrift. Ook hier is een
religieuze betekenis niet de direct aan
gewezene. De spreuk lijkt eerder inge
geven door het besef dat anno 1930
nieuw leven genade nodig had om te
kunnen bestaan. Deze Madonna houdt
haar hart vast, terwijl zij de wereld haar
kind aanbiedt.
Hoe langer men het schilderij bekijkt,
des te meer zal de sobere verstilling
ervan zich doen gelden; en vervolgens
nieuwe perspectieven kunnen bieden in
het uit de witte ondergrond door de
schildering heen schijnende licht. Ook in
dit werk schuilt het verlangen naar zui
verheid en schoonheid. Het was Heyse's
grote kracht, zijn leven lang.
Literatuur:
Eeden, F. van, 'Démonische en Eudémo-
nische kunst', in: De Amsterdammer, 18
juni 1921
Eigen Haard, Wekelijksch Tijdschrift voor
het Gezin, jrg. 52, nr 37, 11 sept. 1926.
[Omslag.]
Elout-Drabbe, M., 'Herdenking Jan Hey-
se', in: Provinciale Zeeuwse Courant, 10
febr. 1954.
Elout-Drabbe, M. e.a., 'Domburg in
1954', in: Domburgsch Badnieuws, jrg.
64, nr 1, 19 juni 1954.
Martin, W., De Vlaamsche Primitieven
op de Tentoonstelling te Brugge, bijlage
bij Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift,
jrg 12, nr 24, Amsterdam 1902.
Nieuwe Rotterdamsche Courant, een
niet ondertekend en niet gedateerd
kranteknipsel ['De Walchersche schilders
te Domburg', begin augustus 1911],
Os, H. van, 'Een nieuw begin', in:
Gebed in Schoonheid, Schatten van
privé-devotie in Europa 1300-1500,
Henk van Os e.a, Amsterdam 1994, pp.
130-135, p. 132-134.
Plasschaert, A., een kranteknipsel zon
der aanhef, in: De Groene Amsterdam
mer, 24 aug. 1913.
Plasschaert, A., 'Schilderkunst-Kroniek.
Zeeuwsche Tentoonstellingen, enz.', in:
De Amsterdammer, 28 aug. 1920.
Ritter, P.H. jr, 'De eenzame wachter aan
de kust van 't ebbend verleden', in: Sen
timentele Aardrijkskunde. Zeeland, P.H.
Ritter jr, Den Haag 1951, pp. 175-187.
Schagen, J.C. van, 'Jan Heyse', in:
Zeeuws Tijdschrift, jrg. 4, nr 5 (sept.
1954), pp. 137-147.
Vloten, F.L. van, 'Dromen van Weleer.
Kunstenaars in Domburg 1898-1928',
in: Reünie op 't Duin. Mondriaan en
tijdgenoten in Zeeland, red. Ineke
Spaander en Paul van der Velde, Zwolle
1994, pp. 11-73.
Vloten, F.L. van, 'Ik vraag alleen wat ik
mooi vind. Frederik van Eeden en de
moderne kunst', in: Mededelingen van
het Frederik van Eeden-Genootschap, nr
XXXIX (nov. 1995), Amsterdam 1995,
pp. 43-51.
W(agner), A., 'Kunstenaars te Veere', in:
Mededelingen van de Dienst voor Scho
ne Kunsten der gemeente 's-Gravenha-
ge, jrg. IX, nr 2 (1955), pp. 67-75.
Met dank voor informatie/inzage in mate
riaal aan M. van Dongen, mw H.E. Heyse,
J. Heyse, Ph. Heyse, G. van der Hout, G.
Metsers, de Gemaldegalerie/Staatliche
Museen zu Berlin te Berlijn, de Gemeente
archieven van Middelburg, Veere en Zie-
rikzee, het Rijksarchief van Noord-Holland
in Haarlem, de Maatschappij Arti et Ami-
citiae en de Bibliotheek van het Stedelijk
Museum in Amsterdam, het RKD in Den
Haag, het Rijksarchief van Zeeland, het
Zeeuws Museum, de Zeeuwse Bibliotheek
en het Zeeuws Documentatiecentrum in
Middelburg.
Jan Heyse, Brugse Madonna met kind, ca 1930, gemengde techniek, part. coll. Foto A. Verburg, Middelburg.
10 Zeeuws Tijdschrift