Marie (1914) De landarbeidster: leving in de eerste helft van deze eeuw. Misschien is dit boek wel het mooiste voorbeeld van wat je met oral history kunt bereiken, vanwege de emotie en intimiteit in alle zeven verhalen. Hij is er nog aarzelend over, wacht lie ver de reacties af: „Ik hoop dat mensen het goed oppak ken, ik heb m'n best gedaan om intege re verhalen te maken. Ik hoop dat het niet te voyeuristisch is, want af en toe zit het op de rand, denk ik. Het kan daar ook ineens naar doorslaan, dat het té is. In sommige portretten zit ten héél persoonlijke dingen, die heel pijnlijk en schrijnend zijn, die mensen in de directe omgeving heel erg raken. Dan hoop ik maar dat het niet daarom gele zen wordt, om te kunnen roddelen. Daarom heb ik ook besloten om de vrouwen alleen maar een voornaam te geven en in twee gevallen hun identiteit zelfs af te schermen door hen nog ver der te anonimiseren. Het ging tenslotte om het verhaal, het gaat niet om de mensen." "We bleven altijd de hele dag op het land. Om vijf uur gingen de getrouwde vrouwen naar huis om voor het warme eten te gaan zorgen. De mannen blven dan nog tot half zes op het land. Als m'n man thuiskwam had ik intussen het kind gehaald, het varken gevoerd, de geit gemolken en het eten gekookt. Na het eten ging m'n man naar de groentehof; daar haalde hij aardappelen en groente, die hij alvast schilde en schoonmaakte voor de volgende dag. Ik bracht intus sen het kind naar bed, deed de babywas en de afwas en maakte gauw het bed op Nou, dan was het tien uur en dan gingen wij ook naar bed. Ik was meestal zo moe dat ik al sliep als ik het bed nog maar zag. Als man en vrouw had je ook niet veel aan elkaar, hoor. Daar was je te moe voor, jongen..." Het boek geeft een gevarieerd beeld van stukken Zeeuwse geschiedenis. De verhalen spelen zich af in verschillende regio's van de provincie, in uiteenlopen de gemeenschappen en in verscheidene milieu's. Toeval is dat niet: Ik heb me rot gezocht. Ik wilde persé een spreiding over het gebied, ik wilde vrouwen van verschillend geloof maar eren Ttan Onvergetelijke levensverhalen Zeven Zeeuwse vrouwen, in leeftijd! variërend van zeventig tot tachtig tsar, vertellen in dit boek op indringende wipte het verhaal van hun eigen leven. Het zijn stuk voor stuk doodgewone vrouwen; de meesten groeiden op in gezinnen van arbeiders en middenstanders en geen van hen bezocht de middelbare school. Maar het zijriwèl vróuwen aan wié het leven niet ongeffterkt voorbij is gegaan. Ze zijn ér door getekend en soms gekneusd, maar zé zijn er niet aart onderdoor gegaan. De meesten zijn er sterk en strijdbaar van geworden. Ze hebben het aangedurfd om de vele emotionele en schrijnende, maar soms ook vrolijke en vertederende momenten uit hun leven eerlijk en open te vertellen, Daardoor groeien deze 'doodgewone' vrouwen irv bdn zelfportretten uit tot bijzondere vrouwen. Omdat hun leven het grootste deel van deze eeuw beslaat, schetsen ze samen ook een geheel eigen beeld f van de Zeeuwse samenleving in de twintigste eeuw; een samenleving gezien door de ogen van vrouwen. In vaak meeslepende verhalen vertellen ze hoe ze als kind de crisis en als jonge vrouw de oorlog meemaakten, hoe ze meehielpen in de wederopbouwperiode en hoe ze nu de welvaart en de nieuwe vrijheden van hel èfnde van de eeuw beleven beoordelen. 12 Zeeuws Tijdschrift Zelfportretten van vrouwen, opgetekend door Kees Slager

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 14