50 jaar Verenigde Naties Leon Gordenker De herdenking van de oprichting van een organisatie is gewoonlijk, net als de viering van de verjaardag van een per soon, aanleiding tot vreugde en loftuit ingen. De viering van vijftig jaar Ver enigde Naties is niet zo eenvoudig. De luister van de geboorte van deze organi satie in San Francisco werd bijna onmid dellijk gevolgd door niet alleen de kin derziekten, maar bovendien door de gedeeltelijke verstoting ervan door zijn ouders. Als volwassen organisatie baart de Verenigde Naties nog steeds veel zor gen. De aard van de VN als zodanig is zelf problematisch. Zelfs ervaren politie ke leiders, laat staan het grote publiek, begrijpen niet wat de Verenigde Naties doet en waarom de VN bestaat. De toe komst ervan is dan ook alles behalve verzekerd. De atmosfeer van dit moment in Was hington zet aan tot ironische overden kingen. Vijftig jaar geleden maakte de regering van de Verenigde Staten vol trots aanspraak op het ouderschap van de VN. Nu echter, wordt deze organi satie in het bestaan ervan bedreigd door de houding van Amerikaanse politici op sleutelposities en van grote delen van het publiek. Elders in de wereld blijven de centrale doelstellin gen van de organisatie een onvervulde belofte: ik hoef slechts de gruwelijke voorbeelden te noemen van wat ooit Joegoslavië was, Rwanda, Liberia, Af ghanistan en verschillende bergstaten in de Kaukasus. Het vijftigjarig bestaan van de VN mag dan ook niet de vorm krijgen van een rustig verjaardagsfeest. Deze herden king kan beter dienen als moment voor een terug- en vooruitblik, dan alleen maar om de VN te roemen. Daarom zul len in het volgende enkele redenen wor den aangevoerd waarom het systeem van de Verenigde Naties gedoemd was ontevredenheid te wekken, en waarom het niettemin altijd grote beloftes in zich droeg. Enkele specifieke kenmerken van de organisatie zullen worden aangestipt, alsmede enkele van de grote uitdagin gen van de laatste halve eeuw. Gedoemd ontevreden te stemmen De VN was in feite gedoemd ontevre den te stemmen. Dat is ook het geval wanneer de organisatie briljante resulta ten boekt, zoals deze dat nu en dan deed. Het Handvest van de Verenigde Naties stelde, evenals waarschijnlijk de meeste mensen die enige notie van deze organi satie hebben, de doelstelling van hand having van de vrede voorop. Echter, het beheersen van internationale oorlogen getuigt niet van eenvoudige hervormin gen, maar is een revolutionair doel. Het houdt in dat hele staatsapparaten, met hun nadruk op defensie, veiligheid en gevechtscapaciteit, moeten worden om gevormd. Het houdt in dat hele legers van diplomaten opnieuw moeten wor den opgeleid en dat grote aantallen defensie-experts moeten worden afge dankt. Het houdt in dat de apparaten van verkoop, propaganda en ontwerp van de oorlogsindustrieën moeten wor den ontmanteld. Als een dergelijk brede revolutie in oor logvoering al niet erg waarschijnlijk is, dan zou van de VN tenminste verwacht mogen worden dat deze organisatie internationale conflicten beheerst. Ge woonlijk heeft men hierbij het beeld van de VN als onpartijdige bemiddelaar. Maar hoe gaat dit in zijn werk? Het Handvest geeft hierop het impliciete antwoord, dat conflictbeheersing dient te geschieden door overreding en af schrikking. Dat is oude koek. Deze methode wordt al 300 jaar gevolgd door diplomaten en politici in het moderne staatssysteem. Ze is in het verleden aan leiding geweest tot ontevredenheid. Waarom zou een internationale institu tie, die afhankelijk is van zulke midde len, tevredenheid opwekken, waar deze zelfde methoden in het verleden eindig den in treurnis? Dan is er de vraag wie er eigenlijk wie overreedt. Het formele model stelt dat staten leden van de VN zijn. De stem mingen vinden plaats door de lidstaten in de Veiligheidsraad en de Algemene Vergadering. Nu is de staat echter een abstractie. En wie zag ooit een abstrac tie iets doen? Het is duidelijk dat het de mensen zijn die het grondgebied en het volk regeren, d.w.z. de regeringen, die de besluiten nemen en hun stem uit brengen. Dus wordt de eerste afvaardi ging van de VN, d.w.z. diegenen die de besluiten nemen, ze uitvoeren, verdedi gen en het proces volgen, gevormd door regeringspersoneel. Dat niet alleen. Deze groep vormt slechts een relatief Professor L. Gordenker (foto: Anda van Riet) Zeeuws Tijdschrift 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 17