Tijdens de oorlog was het Vredespaleis in Den Haag gesloten. Op 18 april 1946 werden de rechters opnieuw beëdigd in aanwezigheid van prinses Juliana en prins Bern hard en Secretaris-Generaal T. Lie. Foto: Fotobu reau Frieze r. klein deel van de regering, aangezien slechts weinigen aandacht besteden aan buitenlandse zaken. Als er vanuit het publiek steun, kennis en relevante kritiek komt met betrekking tot de VN, wordt die kritiek gefilterd door verschillende lagen van regeringsconsultatie en be sluitvorming. Omdat de meeste mensen in de wereld de VN alleen zien op grote afstand en via oppervlakkige journalis tiek, blijven zij onwetend. Die onwe tendheid kweekt gemakkelijk ontevre denheid. Verder wordt de VN geacht in interna tionale discussies vooral te functioneren als hof in laatste beroep. Dat betekent dat de moeilijke gevallen naar New York gaan. Men veronderstelt blijkbaar dat VN-magie kwaadaardig gedrag omzet in tolerantie. Een dergelijke formule moedigt zonder twijfel aan tot nog meer luide controverses. Ze voedt ontevre denheid. Alsof ingebouwde contradicties al niet genoeg gevaren in zich droegen, heb ben de regeringen die de VN oprichtten, evenals de staf van de VN en verschil lende private groeperingen vaak een beeld van de organisatie uitgedragen dat eenvoudigweg niet met de werke lijkheid overeenstemt. Optreden van de VN betekent gewoonlijk het uitstippelen van beleid, waarvan de regeringen van lidstaten zeggen dat zij het aanvaarden. VN optreden betekent gewoonlijk niet dat dit beleid ook wordt uitgevoerd. Dat doen de regeringen. De VN heeft geen leger, geen politiemacht, geen volmach ten tot belastingheffing, geen middelen om het gedrag van personen of onder nemingen te sturen en in feite zeer wei nig ambtenaren die uitsluitend voor de VN werken. Het feit dat de VN groter denkt dan de beperkte samenstellende delen ervan kweekt ontevredenheid. Enorme belofte van de VN Ondanks de ontevredenheid die zich rond de VN ontwikkelt, heeft zij al vanaf het begin grote beloften in zich gedra gen. Het idee van internationale organi satie sluit aan bij verlangens bij het publiek naar vrede. Dat verlangen is zo sterk dat het soms grenst aan het apoca lyptische. Het idee van het zich organi seren voor de vrede heeft bij veel rege ringen, diplomatieke diensten en zelfs het leger brede steun verworven - het vindt waarschijnlijk nog steeds steun. De VN als centrale vredesorganisatie kwam tot leven met het persoonlijke prestige van Franklin Roosevelt nog achter zich; sindsdien heeft een lange reeks van staatslieden de VN gesteund. Deze poli tici trachten gewoonlijk visionaire dro men te vermijden en praktische ideeën aan te nemen, anders wellicht dan ver klaarde "realisten" beweren. De VN beloofde de breedste en verst- gaande poging in de geschiedenis te zijn om een georganiseerde vorm te geven aan internationale betrekkingen. Het re sultaat is een graad van institutionalise ring die niet snel weer zal verdwijnen. Ze blijft veelbelovend. Het nieuwe cluster van organisaties dat onder meer de Wereldbank en het Inter nationale Monetaire Fonds omvat, evenals het Kinderfonds van de Verenig de Naties, het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen en de Wereld Gezond heidsorganisatie, hebben drie eeuwen van diplomatieke praktijk als funda ment. Het steunt bovendien op een groeiend lichaam van internationale wetgeving, dat althans in naam door alle regeringen wordt geaccepteerd. Zo beloven de lessen uit het verleden ver moedelijk opbrengsten voor de toe komst. De centrale handhaver van de vrede, de VN, werd geacht het vermogen te heb ben beleid af te dwingen en militair op te treden. Dat concept stemt overeen met de diplomatieke achtergrond. Ze past binnen het kader van het wijdver breide geloof van na de Tweede Wereld oorlog dat deze oorlog voorkomen had kunnen worden door een snel gewa pend optreden tegen het bouwwerk van de Nazi's. Op dit gebied bergt de VN nog beloftes in zich. Speciale kenmerken van de VN Het ontwerp en de praktijk van de VN heeft belangrijke nieuwe uitvindingen c.q. scheppingen omvat. Algemeen ge sproken was het ontwikkelen van een lange-termijnvisie in de internationale politiek nieuw. Dit betekende en bete kent nog steeds dat instituties kunnen groeien, zich aanpassen en zich vernieu wen. Het duidt op kansen voor dyna miek. 16 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 18