negentig procent van de ondervraagden is in het gezelschap van anderen naar de exposities gekomen, het meest met familieleden of partner/gezin. Het lijkt alleszins een doorsnee museumpubliek dat naar de Mondriaantentoonstelling is gekomen. De landelijke pers is heel belangrijk geweest in het succes van de tentoon stelling. Dit kunnen we afleiden uit het gegeven dat bijna de helft van alle ondervraagden zegt via de landelijke pers te weten kwamen dat er in Middel burg en Domburg een Mondriaanten toonstelling was. Opvallend weinig is de VVV als informatiekanaal gebruikt. Bijna de helft van de bezoekers die niet uit Zeeland komen, heeft een of meer dere nachten in Zeeland doorgebracht. Van deze overnachters overnachtte meer dan de helft in een betaalde accommodatie. Het is duidelijk dat een bezoek aan een van de beide Mondriaan-tentoonstellin- gen vaak gecombineerd werd met een langere of kortere vakantie. Van de bezoekers van buiten Zeeland blijkt 85% speciaal voor deze gelegenheid naar de provincie te komen of koppelt het bezoek aan de tentoonstelling aan een kortere of langere vakantie (afbeel ding 5). Hoewel het erg moeilijk is de economische uitstraling op basis van deze gegevens exact te berekenen, zal duidelijk zijn dat deze aanzienlijk is. Horeca-ondernemers op Walcheren is gevraagd of een dergelijk evenement volgens hen een bijdrage levert aan de seizoensverlenging. De antwoorden hierop zijn vrijwel altijd bevestigend. Meer omzet en een grotere naamsbe kendheid zijn door enkele horecaonder nemers duidelijk als effect van de mani festatie Zeeland Mondriaan ervaren. Dit soort initiatieven lijkt daarmee een wezenlijke bijdrage te leveren aan de verbreding van het toeristische produkt en verlenging van het seizoen. Het publiek van de tentoonstellingen in Middelburg en Domburg is gevraagd hun waardering voor de tentoonstelling in een rapportcijfer uit te drukken. Het gemiddelde rapportcijfer is een 7,6. Het meest werd de tentoonstelling met een 8 beoordeeld. Het vaakst krijgt de ten toonstelling dus een 'goed' als beoorde ling, maar over het geheel genomen ligt die waardering tussen een 'ruim vol doende' en 'goed' in. Afbeelding 5: Reden van komst naar Zeeland. Literatuur Bunnik, C. Museumbezoek, waar moet dat heen? in Museumvisie, jaargang 19, 1995 nr 2, blz 12-13. Kuijpers, I. (1995). Zeeland Mondriaan 1994; Een evaluerend onderzoek onder publiek en horecaondernemers, Middel burg: VMC Zeeland. Sociaal Cultureel Planbureau. (1991). Tijdbestedingsonderzoek 1990. Rijswijk: Sociaal Cultureel Planbureau. Zeeuws Tijdschrift 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 31