Parel aan de Oosterschelde Een beeld van Teja van Eloften in Zierikzee Natuur Nico Out Kunstopdrachten worden vaak zo nauw omschreven dat je je kunt afvragen of de commissie niet beter zelf het beeld kan maken. In Zierikzee ging het anders. De kunstenaar mocht de locatie uitzoe ken. En ook de thematiek was vrij, met dien verstande dat het beeld iets met de stad en het eiland Schouwen-Duiveland te maken moest hebben. Toen Teja van Hoften de brief met de opdrachtom schrijving las, wist ze het meteen: 'Parel aan de Oosterschelde' stond er onder het logo van de gemeente. Dat moest het worden.... Zo ontstond het idee voor het beeld dat op 22 november is geplaatst. Uit de tientallen inzendingen koos de selectie commissie er drie. Eén daarvan was het Zonder titel, keramiek, 7995. voorstel van Teja van Hoften uit Burgh- Haamstede. Zij besloot om haar schets ontwerp zo te maken dat de enige toe lichting erbij uit de opmerking kon bestaan "Het wordt tien keer groter". Het ontwerp werd in granito uitgevoerd. Dat materiaal heeft zij ook gebruikt voor het definitieve beeld, een platte vorm: de omtrek van Schouwen-Duiveland met op de plaats van Zierikzee een witte bol, de parel. Het vlakke deel is 60 cm hoog en 570 cm lang bij een breedte die variert van 90 tot 210 cm. De witte bol heeft een diameter van 60 cm. Teja van Hoften omschrijft haar ontwerp als: "een landkaart, een organische vorm met de grillige begrenzing gevormd door zijn natuurlijke geschiedenis. Een strak, diepzwart, glanzend gepolijst vlak met matte, afgekalfde randen, zoals ook de kust op verschillende plekken steeds weer afgeslagen wordt. In contrast daarmee de geometrische schoonheid van de perfecte bol. Het liggende land vormt als het ware een sokkel voor de stad". Op de gekozen plek, het plein aan de oostzijde van de Nieuwe Kerk, staat het horizontale karakter van het beeld haaks op de monumentale zuilen van de kerk. Het beeld ontleent span ning aan contrasten: horizontaal/verti caal, licht/donker, glanzend/mat, orga nisch/geometrisch. Het herinnert de voorbijganger aan de plaats waar hij zich bevindt en het is tevens een oriën tatiepunt; de plaatsing ten opzichte van de vier windstreken komt overeen met de ligging van Schouwen-Duiveland. De 'Parel aan de Oosterschelde' geeft ook uitdrukking aan de tegenstelling tussen de natuur die Zierikzee omgeeft en de stedelijke, door mensen gemaakte cul tuur. In het beeld zijn beiden in even wicht. Zo ontstaat een ook letterlijk op te vatten rustpunt, je kunt immers op het beeld zitten. De natuur neemt in het werk van Teja van Hoften een centrale plaats in. Vruchtbaarheid, groei, transformatie en energie zijn enkele thema's waarin zij haar betrokkenheid op de natuur vorm geeft. Haar werk is een ingetogen oproep tot verwondering over de vor menrijkdom van de natuur en de pro cessen die erin plaatsvinden. "Mensen verdwijnen, de natuur blijft" is één van haar uitspraken. Eind 70er jaren boetseerde zij nog wel mensfiguren: dramatische beelden, geladen met emoties. In de jaren '80 spitste zij het onderwerp 'mensen' toe op leven en dood. Organische, opbol lende vormen verbeeldden vruchtbaar heid, vlakke, ingekeerde gestalten deden denken aan Egyptische doden- beelden. Maar inmiddels zijn de uiteen lopende verschijningsvormen van de natuur haar inspiratie. Als ik het werk van Teja van Hoften moet karakteriseren, is transformatie wellicht een sleutelbegrip. De materie, meestal klei, zet zij om in vormen die Zeeuws Tijdschrift 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 33