Jan Heyse (1882-1954) Zeven Zeeuwse Vrouwen Verenigde Naties Zeeuwse Musea in nood? Rubrieken Paul van der Velde Terugblikkend op de eerste Week van het Zeeuwse Boek kunnen we spreken van een doorslaand succes. Het was als of de tijd rijp was voor een dergelijke manifestatie en andersom. Het sluit aan bij de toenemende belangstelling voor de eigen regio, reeds zo dikwijls gesig naleerd in de kolommen van dit 'Zeeuws' tijdschrift. Het vorige nummer dat aan de Week van het Zeeuwse Boek was gewijd is in ruime mate via de ongeveer 40 deelnemende boekhandels verspreid. Over een tweede editie van de manifestatie in 1996 wordt al druk nagedacht en het Zeeuws Tijdschrift zal zeker weer van de partij zijn. Op de omslag van dit nummer prijkt een van de madonna's, 'Arnemuidsche met kind', van Jan Heyse. Het onderzoek van Francisca van Vloten naar leven en werk van deze Zeeuwse kunstenaar legt de basis voor de dubbeltentoonstelling die in het voorjaar in het Marie Tak - van Poortvlietmuseum Domburg en het Zeeuws Museum over het werk van Heyse zal worden georganiseerd. Het Zeeuws Tijdschrift biedt u een voor proefje van Van Vlotens onderzoek, dat in de Zeeuwse Katernenreeks bij de ten toonstellingen zal verschijnen. Peter van Houte interviewt Kees Slager naar aanleiding van diens onlangs ver schenen boek Zeven Zeeuwse Vrouwen. Het zijn zelfportretten van vrouwen die in het eerste kwart van de eeuw gebo ren werden en hun leven in Zeeland doorbrachten. In het boek hanteert Sla ger dezelfde methode als in zijn vorige boeken over landarbeiders, vissers en de watersnoodramp. Zonder veel ingrepen in de tekst laat hij de geïnterviewden zelf aan het woord. In Zeven Zeeuwse Vrouwen ontstaat zodoende een heel andere geschiedenis, dan die welke wij uit de geschiedenisboeken en naslag werken kennen. In het Roosevelt Study Centre in Mid delburg is onder de titel 'Een droom van 1 wereld. 50 jaar Verenigde Naties' een fototentoonstelling georganiseerd om de mijlpaal in het bestaan van deze organisatie te vieren. Het Study Centre werd door het Nederlandse Comité 50 jaar Verenigde Naties gekozen omdat Roosevelt en zijn vrouw Eleanor gezien kunnen worden als de drijvende krach ten achter deze sterk op Verlichtings denkbeelden hangende organisatie. Pro fessor L. Gordenker, emeritus hoogleraar politieke wetenschappen van Princeton University en lid van de Wetenschappe lijke Adviesraad van het Roosevelt Study Centre, is een van de grote autoriteiten wanneer het de VN aangaat. Hij belicht de geschiedenis van de organisatie. Mr. J.N.M. Richelle, Directeur-Generaal Internationale Samenwerking bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken en lid van het Curatorium van het Roosevelt Study Centre, gaat vooral in op de toe komst van de organisatie vanuit Neder lands perspectief. Immers, Nederland is niet alleen met het Internationale Gerechtshof de juridische hoofdstad van de VN, het is ook een van de grootste donoren. Nederland, zoveel werd on langs duidelijk uit de woorden van de minister van buitenlandse zaken, H.A.F.M.O. van Mierlo, streeft naar een actievere rol van de VN op het wereld toneel. G.R. Heerebout, voorzitter van de Ver eniging Zeeuwse Musea, geeft met zijn artikel een verdere bijdrage aan de dis cussie over de musea in Zeeland. Hij maakt een onderscheid tussen regionale en specifieke (thematische) musea en stelt dat de regionale op de lokale geschiedenis gerichte musea een draag vlak in de samenleving hebben. Voor deze door vrijwilligers gedreven musea ziet hij de toekomst niet somber in. Dat geldt niet voor de specifieke musea die door gebrek aan achterban een moeilij ke tijd tegemoet gaan. In het redactio neel van nummer 4 van deze jaargang pleitte ik voor een aantal krachtige the matische musea op het gébie^l van de landbouw en klederdracht. Met goede marketing en p'rofile'ring zijn zulke musea wel levensvatbaar zoals blijkt in het geval van het Zeeuws Biologisch Museum. Een regionaal museum waarin de diverse Zeeuwse thema's worden belicht zou natuurlijk ideaal zijn. En onder Zeeuwse thema's (klederdracht, landbouw, visserij, Reijnaert) versta ik dan die door de prospectieve bezoeker (toerist) als zodanig herkend worden. In het artikel van Heerebout wordt nau welijks gesproken over de rol van het Zeeuws Museum. In hun artikel over de Mondriaantentoonstelling in Zeeland hebben Dick van der Wouw en Wim Hofman het vooral over dat Zeeuws Museum. Terwijl elders in den lande grotere musea in de afgelopen vijftien jaar hun bezoekersaantallen zagen ver dubbelen, is er bij het Zeeuws Museum een duidelijke achteruitgang in bezoe kersaantallen te constateren. Een uit schieter viel te noteren met de Mon driaantentoonstelling. Wanneer het Zeeuws Museum hogere bezoekersaan tallen wil realiseren, is het duidelijk dat elk jaar een aansprekend evenement gerealiseerd moet worden dat uitgebreid in de landelijke pers geafficheerd wordt. De Zeeuwse inbedding (30%) voor der gelijke manifestaties komt naar voren uit de in het artikel gepresenteerde cijfers maar tegelijkertijd is het klip en klaar dat de rest van Nederland (en het buiten land) 70% van het bezoekersaantal aan het grootste museum van Zeeland levert. Dat de horeca van dergelijke eve nementen profiteert en dat het leidt tot seizoensverlenging (in samenhang met Zeeland Nazomer Festivals) kwam even eens uit het onderzoek naar voren. In de Galerie besteedt Nico Out aan dacht aan het werk van Teja van Hoften uit Burgh-Haamstede naar aanleiding van de plaatsing op 22 november jongstleden in het park voor de Nieuwe Kerk van haar sculptuur 'De Parel aan de Oosterschelde'. Met haar beeld, in de Zeeuws Tijdschrift 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 3