Een goed veilig licht Jan Heyse, Het Kindeke Jezus in Zeeland, 1920, potlood, part. coll. Foto J. Heyse, Keulen. kind of bijvoorbeeld een kind met een dier kunnen zijn geweest. Door die geconcentreerde aandacht verliezen ook de (decoratieve) aspecten van de Zeeuwse klederdracht, het doorkijkje naar een Arnemuids straatje met de wit te lelies - symbool van zuiverheid - in een glazen pot voor het raam, hun enkelvoudigheid, hun plaats- en tijdge bondenheid. Dit schilderij is even tijdloos als dat van Mantegna - met de kantte kening dat Mantegna's Madonna nog een tijdsbepalende functie kan worden toegedacht in de traditie van de gebeds cultuur, terwijl die gedachte bij Heyse geheel moet worden losgelaten. Mantegna geldt als een vernieuwer in de vijftiende eeuwse schilderkunst. Niet alleen individualiseerde hij zijn onder werpen, hij paste ook nieuwe technie ken toe. Zo schilderde hij Maria met sla pend kind niet op paneel maar op onge- prepareerd doek en gebruikte hij als bindmiddel geen ei of olie maar lijm. Heyse greep juist terug naar de oude technieken. Voor zijn Arnemuidsche met kind gebruikte hij een geprepareerd paneel van Engels mahoniehout. Op de witte grond schilderde hij zijn Madonna vervolgens in waarschijnlijk met eiwit gebonden tempera. Men heeft lange tijd aangenomen dat het werk een olieverf was. Het verschil tussen beide verfsoor ten is vaak niet of nauwelijks waar te nemen, zeker niet bij de dunne lagen die Heyse aanbracht. Bovendien voorzag hij zijn tempera-schilderingen regelmatig van een (eiwit-)vernislaag, waardoor het mattere en vlakkere van de tempera weer meer glans en diepte kreeg. In het algemeen werkt tempera lichter en dek- kender, olieverf transparanter. De laatste soort wordt dan ook vaak dikker aange bracht en vertoont structuur. Het lijkt erop dat Heyse veelal met tem pera of met olieverf en, naar de oude meesters, een enkele keer met tempera en olieverf in een meng- of wisseltech niek werkte. Arnemuidsche met kind hing op de voorjaarstentoonstelling van St Lucas in 1910. In de catalogus wordt het schilde rij, met afbeelding, vermeld als Jonge Moeder (f 240,-). Een jaar later was het op de eerste Tentoonstelling van Schil derijen en Teekeningen van Walchersche Schilders in Domburg te zien als Arne muidsche met kind (f 255,-). Verschil lende namen voor een werk kwamen vaker voor; niet zelden stond in een catalogus naast een nummer alleen een soortnaam (portret, naaktfiguur, land schap met bomen, etc.) en kwam een beschouwer, een recensent of de kun stenaar later met een nadere omschrij ving. Vandaar onder meer dat het niet altijd eenvoudig is de juiste titels bij de juiste werken te plaatsen. In dit geval is de eerdere omschrijving Jonge moeder interessant, omdat de Nieuwe Rotterdamsche Courant naar aanleiding van de Domburgse tentoon stelling van 1911 [in een niet gedateerd en niet ondertekend kranteknipsel] Arnemuidsche met kind 'mystiek' noemde en Heyse's mysticisme omschreef als 'de verinnerlijking van een oneindig gevoel in het eindige', om ver volgens te stellen: "De kunstenaar gaf de titel zuiver zooals het geval is: met een moeder toch hebben we niet te doen, een gevoelselement schakelde hij aldus vrijwillig en eerlijk uit." Kennelijk was ook deze recensent gegrepen door de onderliggende enor me geestelijke kracht van het werk. Zoals Jan Heyse de kunstcriticus Albert Plasschaert in 1911 liet weten, schilder de hij bij voorkeur figuur. Meisjes en jonge vrouwen, al dan niet met kind 6 Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1995 | | pagina 8