Kiezen voor een gedurfde architectuur Wat moet er gebeuren wil Middelburg kans zien boven het provincialistische klimaat uit te stijgen? In het slotdebat van de architectuurmanifestatie op 11 november 1995 in Middelburg kwam duidelijk naar voren dat hiervoor een daadkrachtig bestuur onontbeerlijk is. Een inbreng van buiten de provincie moeten niet afgehouden worden maar juist benut om de plaatselijke discussie vruchtbaarder te maken. Zelfs wanneer architecten van buiten de provincie wor den gekozen, slagen de opdrachtgevers er toch nog in die van middelmatige kwaliteit aan te zoeken. Dat lukt bij voorbeeld beter in de beeldende kunst zoals in De Vleeshal waar internationaal vermaarde kunstenaars 'Zeeuws' werk realiseren toegesneden op de plaatselij ke situatie vanwege het dwingende karakter van de gotische ruimte. Het werk is evenwel tegelijktertijd niet- Zeeuws door de de persoonlijke inbreng van de kunstenaar. Een dergelijke bena dering is voor de bouwkunst, die een veel permanenter karakter heeft, veel moeilijker te realiseren. Toch zijn er voorbeelden denkbaar, maar dan wordt te vaak gekozen voor middelmatige ont werpen van doorsnee architecten. Voor Middelburg valt te denken aan de kios ken op de Markt of het kassa paviljoen- tje voor de rondvaartboten bij Achter de Houttuinen. Ook het anonieme en deprimerende plan voor de stationsstrip valt in dezelfde categorie. Het wederop- bouwplan uit 1940 had eveneens te lij den onder middelmatigheid. Zonder de uitvoerder van het wederopbouwplan, Piet Verhagen, de schuld van die medio criteit in de schoenen te willen schuiven, moeten we konstateren dat de architec tuur van de meeste van de circa 300 wederopbouwpanden buitengewoon ondermaats is. Weinig pleit er voor ze nog langer als heilige huisjes te ontzien. Verhagen constateerde dat euvel zelf al in 1942 toen hij aan een collega schreef:"We hadden wel wat eigenzin niger architecten aan het werk kunnen zetten." Johan de Koning Zowel in het wederopbouwplan als in de huidige plannen van de gemeente zijn er uitzonderingen. Daarom is het jammer hoe weinig erkenning en ondersteuning kwalitatief goede ontwerpen ontvangen van de zijde van de opdrachtgever. Een bijzonder innovatief en attraktief ont werp voor de vernieuwing van de Klo- verniersdoelen van de hand van Maar ten Struijs en Lex Weghelaar stierf een veel te vroege dood in handen van ongeïnteresseerde 'hengelaars'. Zelfs het bekroonde ontwerp van Vera Yanovshtchinsky verdween in de prul lenbak. De aanpassing van het Abdij plein door Cees Dam bleef jammerlijk steken in een half-affe poging om deze magnifieke ruimte ook nog de chique uitstraling te geven die het waardig zou zijn. Om van recente ontwikkelingen rondom het plan Theo Bosch voor de Veerse Poort en plan Aldo van Eijck voor Museum 13IX nog maar te zwijgen. Daadkrachtig optreden door de lokale overheden wordt helaas te vaak van buitenaf gestuurd. De ontwerpen voor Markt te Middelburg voor de Tweede Wereldoorlog. het Gerechtsgebouw aan de Kousteen- sedijk van H.J. Henket en voor het Rijks archief aan het Hofplein van J. Benthem M. Crouwel en Verlaan en Bouwstra zouden nooit op die manier gerealiseerd zijn als niet de Rijksgebouwendienst een belangrijke rol bij de totstandkoming van deze ontwerpen had gespeeld. Wanneer Middelburg boven het provin ciale uit wil groeien, zal het een veel gedecideerder koers moeten varen in haar stedelijk en architectonisch beleid. Bij een stadhuis hoort niet alleen een treffelijk ontwerp maar ook de Markt dient er bij betrokken te worden met alle mogelijkheden vandien. Zo'n ontwerp is pas dan passend als het stedelijk leven en aktiviteiten oproept en daartoe zelf ook aanzet. Een goed lokaal bestuur ini tieert en stimuleert baanbrekende ont werpen. Een echte stad kan niet zonder een levensvatbare visie. Zeeuws Tijdschrift 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 13