55 jaar herbouw van een stad De confronterende visie van Paul en Menno de Nooijer Aanklacht tegen geweld Nico Out In de film over de wederopbouw van Middelburg van Paul en Menno de Nooij er is architectuur het onderwerp, maar het thema reikt verder. De film start met rokende puinhopen waaruit een verfomf aaide man tevoorschijn komt. Het geluid van vernietiging maakt plaats voor het geratel van drilboren die de wederop bouw aankondigen. De flarden van kle ding waarin de man gehuld is, veranderen via de van het duo De Nooijer bekende animatietechnieken in een wit overhemd. Op dezelfde manier verandert de man enkele tussen de brokstukken liggende snippers van een foto in een gaaf beeld van de synagoge. Zo herbouwt hij de stad waarbij de filmers speels gebruik maken van het samenspel tussen beeld en geluid. De man heeft inmiddels een keurige jas aan en pakt een lineaal uit zijn binnenzak. Onder moeizaam gekraak trekt hij die vanaf het maaiveld op tot de bebouwing van het Geere-gebied. Naarmate de stad groeit, herneemt het leven zijn gang. Het stampende ritme van machines echoot het bedrijvige tempo van het bouwen. Toch blijkt de film halverwege geen ode aan de vooruitgang. De bouwer krijgt regelmatig een foto in handen en wij zien dat de oude Jorisdoelen na de herbouw de sfeer van voor de oorlog missen. Andere panden, zoals het pakhuis van de VOC aan de Rotterdamse Kaai, zijn nooit herbouwd. Op het hoogtepunt van de activiteit, als de foto's van gebouwen het beeld kaleidosco- pisch vullen, klinkt door het stampen een fluitmelodie, die zowel optimisme als onrust opwekt. Gebouw na gebouw groeit de stad tot een plek waar weer gewoond en gewerkt kan worden. Het decor dat aan het begin nog sober was, verandert in een soort vrolijk bloemetjesbehang. Jaartallen verwijzen steeds naar het tijdstip waarop een gebouw gereed kwam. De film heeft zo tot op zekere hoogte toch een docu mentair karakter. Tegen het eind van de zes minuten durende film lezen we 17 mei 1940: de dag waarop grote delen van Mid delburg in een rokende puinhoop veran derden. Tot slot komen foto's van ruïnes in beeld, met daarop teksten: Coventry 1940, Hamburg 1942, Leningrad 1945. Jaar na jaar dezelfde foto's - steeds van de Mid delburgse ruïnes - met andere opschrif ten; Budapest, Haiphong, Kabul, Mapu to, Dubrovnik, Sarajewo en tot slot Grozny 1995. Tegen die tijd zijn de rode stroompjes die vanonder de hoed van de steeds angstiger kijkende man vloeien, veranderd in een zee van bloed. Maar ook zonder die rode strrom sijpelde de visie van de filmers al door.... Paul en Menno de Nooijer transforme ren de verbeelding van de wederop bouw van Middelburg tot een aanklacht tegen geweld en vernietiging. Niet zozeer de architectuur is het thema van de film, maar de brute destructie die de mensen steeds weer dwingt opnieuw (met bouwen) te beginnen. Zo ver plaatst de film de aandacht van de rus tieke provinciehoofdstad naar plaatsen die na 1940 eenzelfde lot troffen. De film doet een beroep op het geweten: van machthebbers, burgers en architec ten. Paul en Menno gebruikten de filmop dracht om een eigen, verstrekkender verhaal te vertellen. Zo doen dat op een voor hen typerende manier. Enerzijds is het volstrekt duidelijk dat het om mani pulatie van beelden gaat. Door het foto na foto opbouwen van een 'realiteit' blijf je ervan bewust dat ook de meer vloei ende bewegingen van de man beeld voor beeld zijn vastgelegd. Paul en Men no de Nooijer gebruiken het medium op zijn meest karakteristieke manier. Je krijgt het gevoel van 'dat kan ik ook'. Tegelijkertijd besef je als toeschouwer toch dat het een film is die geraffineerd in elkaar zit. Het element tijd speelt in het werk van de Middelburgse kunstenaars een grote rol. In 'De Wederopbouw' gaat dat zowel op voor de filmische realiteit als voor de verwijzing naar de geschiedenis. Terwijl in beeld de tijd voortschrijdt tellen de jaartallen terug waardoor einde en begin samenvallen. Op het moment dat ergens de wederopbouw wordt afgeslo ten, kan men er elders juist aan begin nen. Hoewel? Niet over al zijn de omstandigheden op dat punt zo gunstig als hier.... 1993 Kabul. Oude markt te Middelburg enkele weken na het bombardement van 17 mei 1940. Stilstaand beeld uit de film '1995-1995 De Wederopbouw van Middelburg' van Paul en Menno de Nooijer. Zeeuws Tijdschrift 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 19