Jacob Jacobsz. van Geel (1584/85-1638 of later) Grepen uit de geschiedenis van de kunst in Zeeland IX Laurens J. Bol Onze kunsthistorie was lange tijd in het onzekere en ongerede over Jacob van Geel als verschijning en zijn landschap als verschijnsel. In Middelburg treffen we hem voor de eerste maal aan in 16151De schilder is dan ongeveer 30 jaar oud en een gevestigd meester die deel heeft in het gildebestuur2. Lange tijd had men geaarzeld werk uit zijn Middelburgse tijd (vóór 1615 tot 1626) aan te wijzen. Zijn gedateerde werken, die jaartallen van 1634 tot 1638 dragen, zijn alle uit een latere, Dordtse, periode. "Wie wenig wissen wir über Maler und Malerei in Middelburg in dieser Zeit", verzucht Cornelius Mühler in een opstel, dat hij in 1931 tezamen met J.Q. van Regteren Altena schreef3. Zo kon het gebeuren dat de onkreukbare kunsthis toricus Wilhelm von Bode het Land schap met een standerdmolen in het midden van de toenmaals onbekende Jacob van Geel aan Hercules Segers toe schreef (afb. 1). De vergissing in die tijd (1929) begaan is verklaarbaar: Van Geels vroege vergezichten met schuin staande boomtronk en gehavende stammen met afhangende klimop-slier ten in de voorgrond tonen een merk waardige overeenkomst met die van de vijf jaar jongere Segers. Mijn artikelenreeks over de Middelburg se Brueghelgroep beoogt meer licht te brengen over stromingen en gestalten in de Zeeuwse hoofdstad in deze over gangstijd. Ik meen dan nu enkele schil derijen van Van Geel te kunnen situeren in zijn Middelburgse periode. Zijn geda teerde landschappen dragen jaartallen van na zijn vertrek uit Middelburg (1628). Hier moeten stijlkenmerken worden gehanteerd om te bewijzen dat de volgende landschappen van Jacob van Geel stammen uit zijn vroege, Mid delburgse periode: 1) Landschap met overval op een reis wagen, Museum of Art, Detroit; 2) Landschap met standerdmolen in het midden (afb. 1), in 1928 bij Kunst handel Benedict, Berlijn; 3) Bergachtig landschap met grote tronk in de voorgrond (afb. 2), Museum Boymans-Van Beuningen, Rotterdam (legaat Vitale Bloch); 4) Landschap met de Verzoeking van Christus, particuliere Nederlandse verzameling. Deze hebben een zwaar accent in de lin kerhelft van het tafereel: geboomte en/of rotspartij. Bij de overige land schappen van Van Geel - het leeuwedeel - ligt het massale accent in de rechter helft. Dit onderscheid isoleert de vier genoemde landschappen al van de ove rige, al bewijst het op zichzelf niets omtrent een Middelburgse oorsprong. Het viertal is ook ouder dan de land schappen met het zware accent rechts: ze hebben een hogere horizon, namelijk op 2/5 van de totale hoogte (bij de andere ligt die op 1/4 van de hoogte of nog lager). Jacob van Ceel, omstreeks 1620. Voorheen verzameling Von Kühlmann, Berlijn. Zeeuws Tijdschrift 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1996 | | pagina 21