Jacob van Geel, omstreeks 1615. Particuliere collectie, Nederland.
Jacob van Geel verwierven8: het Rijks
museum in 1960; de Staatsgalerie even
eens in 1960 en nog een tweede in
1968; terwijl ik in 1960 twee ronde
landschapjes van zijn hand voor het
Dordrechts Museum kon verwerven.
Het Bergachtig landschap met grote
boomtronk (afb. 2), op paneel 20 bij 32
cm, gesigneerd Jacob g kwam via de
verzamelingen van Hofstede de Groot,
daarna de collectie van Vitale Bloch, in
het bezit van Museum Boymans-Van
Beuningen9. Het toont links een trap-
penvormig rotsprofiel, rechts een vlakte
met een rivier en een stad met een vier
kante toren. De voorgrond is bruin,
overgaand in bronsgroen, het midden
plan reseda en smaragd, op het derde
plan zijn bergen en geboomte in blauw
groen, naar de horizon overgaande in
blauwig geelgrijs.
Het Landschap met de Verzoeking van
Christus (afb. 3), geschilderd op koper,
21 x 29 cm, gemerkt Jacob v. geel,
behoort aan een Nederlandse verzame
laar. Het toont in compositie en coloriet
invloed van laat-zestiende-eeuwse
Vlaamse landschapsschilders. Het koel-
glanzende emailachtige verfoppervlak,
de sterke locale kleuren in de voorgrond
en het driekleuren-perspectief herinne
ren aan de Fluwelen Brueghel. De boch
tige boomstammen en grillig kronkelige
takken zijn hier al typisch voor de latere
Van Geel. Dit landschap is stylistisch te
dateren op ongeveer 1615, het jaar
waarin Van Geel voor het eerst als
Jacob van Geel, omstreeks 1635. Sticting Hannema-de Stuers, Heino.
Zeeuws Tijdschrift 21